וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנהגות חתולים: מותר להכות חתול כדי שלא ינשך?

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

3.7.2012 / 10:05

המומחיות להתנהגות חתולים של וואלה! בעלי חיים עונות לשאלות גולשים: איך מטפלים בחתול שסובל מעצירות? כדאי לתת לחתולים לצאת לטייל בחוץ, או שעדיף שיישארו בבית?

חתול ג'ינג'י ישן על מחצלת דלת בכניסה לבית. ShutterStock
החתולה שלי גילתה את העולם החיצון/ShutterStock

יש לי חתולה מתוקה. לאחרונה נתתי לה לצאת לחדר המדרגות, ומאז היא רוצה לצאת שוב, מייללת וקופצת על הדלת. הרחוב לא סואן ויש בו הרבה חתולים, אבל תמיד יש סכנה. כואב לי להחזיק אותה רק בדירה, אבל יכאב יותר אם יקרה לה משהו. מה לעשות?

תשובה: זו באמת החלטה משמעותית, ויש לשקול ברצינות את כל ה"בעד" ו"נגד". אכן, חתולים משועממים בתוך דירות, וחובתה לספק להם עניין רב בהתאם לצורכיהם ההתנהגותיים כחתולים או לאפשר להם לצאת החוצה לחצר לזמנים קבועים ובאופן שגרתי. רבים מאפשרים לחתוליהם לצאת ולהיכנס בחופשיות כשמלווים אותם שני עקרונות מהותיים:

ראשית, יש לדאוג לכך שהחתולה תהיה מחוסנת ומעוקרת ועל צווארה קולר אלסטי ובטוח המיועד לחתולים, ועליו מחובר היטב תג אשר עליו חרוטים מספרי הסלולרי שלכם. אם היא חלילה תלך לאיבוד, תמיד יוכלו להשיב אותה אליכם.
שנית, תמיד לאפשר למתוקה כניסה חופשית הביתה ממקום המוכר לה, כדי שאם חלילה תרגיש פחד או סכנה, תוכל להיכנס חזרה הביתה, גם בהעדרכם.
חוץ מזה, יש עוד הרבה מרכיבים לחיים בבית בליווי קצת חיים בחוץ. ראו במאמר "חתול בבית או בחוץ - איפה החיים טובים יותר?".

יש לי חתול פרסי רגוע בן 11 שלא נענה למשחקים. למה הוא לא מאפשר מגע? אם אני מנסה ללטף אותו, גם באזורים שהוא אוהב, הוא בורח אחרי כמה דקות. היתה תקופה שניסיתי להיגמל "בכוח" מללטף אותו, כדי לראות אם יתקרב, אבל לשווא. האם יש דרך להרגיל חתול לליטופים?

חתול פרסי. ShutterStock
יא סנוב/ShutterStock

תשובה: יש להבין אם החתול שלך לא מעוניין במגע באופן טבעי, או שהוא רכש זאת במשך השנים מסיבות כלשהן. במקרה הראשון, יש להניח לו וללטף אותו מעט רק כשהוא מעוניין בכך, ולא ללחוץ עליו בעניין. אפשרי בהחלט גם להרגיל אותו למגע נעים שלך באופן הדרגתי מאוד – כל יום לתת לו משהו טעים שהוא מאוד אוהב ולאט לאט ובעדינות ללטף אותו בזמן האכילה.
זכרי שהוא בן 11 ויש לו הרגלים מקובעים, ולכן חשוב כי מגע נוסף ייעשה באיטיות, באהבה ובעדינות.
במקרה השני, אם מדובר בטראומת עבר שגרמה לו להתרחק מאנשים, ניתן לטפל בזאת באמצעות ייעוץ התנהגותי כולל ליווי בביתך, שיעזור לו להגיע למצב מאוזן יותר מבחינה רגשית, ואז גם התנהגותו תשתנה לטובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בביתנו חיים חמישה חתולים וכלב. אחד מהחתולים, מרקו, מציק לחתול בוגר ממנו, אריסטו, שרוב הזמן יושב מתחת לשולחן כהגנה. לאחרונה אריסטו החל להשתין במקומות שונים במטבח, על מכונת הקפה או ליד הכיור. כיצד בונים לו חזרה את הביטחון ומונעים ממנו להשתין כנקמה או כסימון

חתול ג'ינג'י על שיש מטבח ארונות אדומים. ShutterStock
החתול החל להשתין במטבח, על מכונת הקפה או ליד הכיור/ShutterStock

תשובה: עשיית צרכים מחוץ לארגז החול לא קשורה ל"נקמה" או ל"סימון" (אלא אם החתול לא מסורס, אבל אז זה לא נראה כמו עשיית צרכים רגילה, אלא כמו ריסוס אחורי). אם כל החתולים מסורסים/מעוקרים ויש מאבקי כוחות ביניהם, חשוב שלא תתערבי כלל וגם לא בני ביתך האחרים – כל התערבות מחמירה ההתנהגות והלחצים בהם החתולים שרויים. הרצון של אחד מהם או יותר להיות הבכיר בהיררכיה טבעי לחלוטין, וזה דינמי ויכול להשתנות. ההיררכיה נקבעת ב"שיחות" בין החתולים, ואם כולם מעוקרים ומסורסים ויש שפע של "משאבים פיזיים והתנהגותיים" לכולם (כולל הכלב), כלומר יש מזון נקי וטרי במקומות שונים וגם גבוהים בכלים נקיים, שפע ארגזי חול נקיים בכל עת, שפע מקומות גבוהים ומדורגים לעלות עליהם ולצפות בנעשה בבית ובחוץ באופן בטוח - אין להתערב כלל. בנוסף, הרבה משחקי חכה וריצות יזומות אחרי "טרף" בונים את הביטחון ומשחררים לחץ מהחתולים.

באשר לעשיית שתן: יש לבדוק את אריסטו אצל וטרינר כדי לשלול בעיה פיזיולוגית. אם הכל כשורה בתחום זה, התייעצו איתנו באופן פרטני כדי לשקול ייעוץ התנהגותי בביתכם, כולל ליווי עד לפתרון מלא של הבעיה. חשוב מאוד - התנהגו לחתולים בדרכים חיוביות בלבד.

יש לי חתול בן 14. לאחרונה יש לו עצירות והוא לא נותן לי לשים לו שמן. מה לעשות? להחליף אוכל?

תשובה: קח בבקשה בהקדם את החתול לבדיקה וטרינרית. עצירות מעידה על בעיה, וחשוב לפתור אותה בעזרת וטרינר מומחה.

אני מאוד קשורה לחתול שלי פוצי בן השנתיים, ומאוד טוב לנו ביחד. הבעיה היא שהוא נוהג לנשוך לי את הידיים כשאנו נחים ביחד, ורק כשאני כועסת ומכה אותו על הפה, הוא מפסיק. מה לעשות?

אילוסטרציה. NataliyaF, ShutterStock
אוהבת אותו ומכה אותו. אמאל'ה/ShutterStock, NataliyaF

תשובה: אסור לעולם להכות חתולים, גם לא בצורה "קלה". זה אך ורק גורם להם ללחץ נפשי ודוחף לקיצוניות כל התנהגות אשר בעצם מופיעה באופן טבעי. אצלך למשל, פוצי מתייחס אלייך בטבעיות, בדיוק כמו שעושים חתולים לאחיהם הגדלים איתם – הוא נושך לך את הידיים, כי הוא רוצה לרמוז לך שהוא מעוניין להתאמן איתך ב"כאילו אנחנו צדים". ידך היא הדבר הטבעי היחיד בדירתך, מן הסתם, ולכן זה כל מה שהוא מכיר ויכול להתאמן עליו ב"להיות חתול". כך בדיוק הוא עשה עם אחיו כשהיה גור. הוא ישן לצדם, וכשהיה לו חשק לשחק, הוא התחיל לנשוך אותם בעדינות ואחר יותר חזק כדי שהם יעשו אותו הדבר.

לכן יש לך שתי אפשרויות: 1. לאמץ חתול או חתולה נוספים. יש הרבה עמותות ובתי מחסה בהם נמצאים חתולים לאימוץ. עדיף לאמץ חתול/ה בני כחצי שנה ויותר, מסורס או מעוקרת. הפרידי לגמרי בין פוצי והחבר החדש מספר ימים, וכחודש לאחר התאקלמות איטית ורגועה החיים של פוצי וגם שלך יהיו הרבה יותר טובים, בעיקר אצל חתולים הגרים בדירה ואין להם אפשרות להיות עם "חברים" בחצר ולחזור הביתה לאחר מכן. אנא ראי את הכתבה בנושא "ואם רוצים עוד חתול?".

2. להפעיל את פוצי, והרבה. בעזרת חכות יעילות כמו חכת הציפור המעולה da bird, חכת העכבר המופלאה שלנו וחכות ארוכות ולא צבעוניות אשר בקצותיהן משהו אשר מדמה בצורה ובתנועה "טרף". כמו כן חשוב לארגן לפוצי משחקים מגוונים שיפעילו את יצר "הטרף" שלו גם באופן עצמאי, כמו חטיפים מוחבאים בתוך קופסת נעליים ריקה, מנהרות מאחורי כריות הספה ועוד ועוד רעיונות.
והכי חשוב - לא לכעוס על החתול בשום פנים ואופן, ובטח לא להכותו.

צילומים: ShutterStock

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully