וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצפים לתינוק? כך תכירו בינו ובין החתול

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

2.7.2012 / 11:18

אחד החששות של אוהבי חתולים מתעורר כשמתחילות ההכנות לשינוי המהותיים ביותר בחיי המשפחה – תינוק: איך יסתדרו התינוק והחתול? המדריך המעשי לתקופת ההריון ואחרי הלידה

אוהבי חתולים, עם כל אהבתם הגדולה לחיות המחמד שלהם, חוששים מעט או הרבה כשמתחילות ההכנות לאחד השינויים המהותיים ביותר בחיי המשפחה – תינוק: איך יסתדרו החתול והתינוק? ואם התינוק ינשום את שערות החתול? ואם החתול ישכב עליו, וישרוט אותו, אפילו כמשחק?

תינוק וגור חתולים סקוטיש פולד אפור. NatUlrich, ShutterStock
ואם התינוק ינשום את שערות החתול?/ShutterStock, NatUlrich

החתול רוצה לחזור לענייניו

למרבה הצער, אינספור חתולים הוצאו מביתם בגלל פחדים הקשורים בגידול התינוק. אנשים רבים אינם עוצרים לרגע ובודקים את אמונותיהם, פחדיהם ואת אלו של הסובבים אותם, בעיקר של המשפחה הקרובה. הסובלים ראשונים מהחששות הם החתולים. בעבודתנו במשך שנים רבות נתקלנו באנשים האינטליגנטיים ביותר, אוהבי החתולים הגדולים ביותר, שלא היססו למסור את החתולים שהם אוהבים כל כך, כי "בזמן ההריון מסוכן לטפל בחתול באותו בית”.

נושא זה, של תינוקות וחתולים, מושרש כל כך עמוק בחלקים מהחברה הישראלית שחובה על אוהבי החתולים להפריך את הדעות הקדומות שגורמות לסבל רב לחתולים. אם אתם בעצמכם בהריון, או מכירים אנשים שנמצאים בתהליך – שאלו, בררו ועזרו לדעת את העובדות.

תינוק מתקלח ומשחק עם חתול. Timofeyev Alexander, ShutterStock
לא תועד מקרה בעולם בו חתול עשה דבר מה שגרם לסכנת חיים של תינוק או של ילד/ShutterStock, Timofeyev Alexander

מיליוני אנשים בעולם חיים בשלווה ובהנאה מרובה, כשהם חולקים את חייהם עם תינוקות מקסימים שהופכים לילדים נהדרים ועם חתול או יותר – יחד מדובר בהרבה מאוד אהבה. ברור לחלוטין שתינוקות שגדלו בבית ובו חתולים יידעו כיצד לקבל אחריות ולחיות ולכבד את האחר - במקרה זה החתול - ללמוד על צרכיו ולא לכפות עצמו עליו. זוהי הכנה נהדרת לאח או אחות, ובכלל לחיים. מלבד זאת, החיים המשותפים ילמדו אותו אהבת בעלי חיים מהי, חמלה ועדינות.

החתול מצדו, לאחר הפגישה הראשונה עם התינוק, מעוניין לחזור לענייניו. למעשה, מבחינתו מדובר ביצור שפלש לביתו. בהמשך, כשמאפשרים לחתול לתקשר באופן שוטף עם התינוק, הוא עושה זאת בדרך נעימה, רכה ומלאת אהבה. חתולים לעולם לא יפגעו בתינוקות או בילדים. לא תועד מקרה בעולם בו חתול עשה דבר מה שגרם לסכנת חיים של תינוק או של ילד. למעשה, החיה המסוכנת ביותר לתינוק ולילד הוא האדם, ואנו לא מרחיקים אותו מחברת בני האדם. אנחנו מסבירים, מלמדים ומחנכים להתמודד בצורה הנכונה. כך גדלים ילדים להפוך אנשים בריאים בגוף ובנפש.

מחקרים רבים גורסים שדווקא תינוקות שגדלו עם חתולים עמידים הרבה יותר מפני התפתחות של מחלות בדרכי הנשימה ומחוסנים מפני התפתחות אלרגיות חתולים יזהרו מתינוקות ויתרחקו מהם לאחר הריחרוח הסקרני הראשוני.

אל תשתמשו בחתול כתחליף תינוק

בלונדינית ישנה לצד חתול. ShutterStock
מי תינוק של אמא?/ShutterStock

אם כך, מדוע אנשים כה חרדים? חשבו לרגע, מהו תפקידו של החתול בחיי בעליהם לפני הגעת התינוק לעולמם אם לא תחליף לתינוק או לצאצא. רבים נוהגים בחתול שלהם כמו בתינוק שלא גדל לעולם. בהגיע השלב בו הבעלים אכן בשלים להקים משפחה, מקומו של החתול כ"תינוק" שלהם כבר לא בטוח ואולי לא חזק כפי שחשבו, וההיסוסים לגבי "מי חשוב יותר" מתחזקים, וההחלטה היא כמובן לטובת התינוק האנושי. תחושת הקרבה הרבה והיחס לחתול כמו לתינוק היא זו שבסופו של דבר גורמת לריחוק ממנו כשמופיע התינוק. חשוב אם כן להבהיר כי חתול הוא חתול, חיה שהיא ידיד נפלא ובן לוויה מושלם, אך הוא איננו תחליף לתינוק או לילד, ואיננו צריך להיות כזה.

המדריך: כך תצרפו תינוק לבית עם חתול

תינוק, אמא וחתול אפור. Timofeyev Alexander, ShutterStock
נעים להכיר, מיצי/ShutterStock, Timofeyev Alexander

הכנו לכם, ההורים לעתיד, מדריך קצר שיעזור לצרף תינוק לביתכם כאשר אתם מגדלים ואוהבים חתולים.

הכנת הבית: הכינו את הבית ואת שגרת חייכם בהדרגה, במיוחד זו הקשורה לחתול, שבועות רבים מראש כדי לא לעשות שינויים ברגע האחרון. חתולים אינם אוהבים שבירת שגרה וחבל להלחיץ אותם ואתכם.

שלווה, רוגע והדרגתיות יועילו לכולם לקבל את התינוק בצורה טובה. למשל, אם אתם מייעדים לתינוק חדר שבו יש מקומות החביבים על החתול, ורוצים לסגור את החדר מפני החתול בשבועות הראשונים, חשוב להרגיל את החתול זמן רב לפני הלידה לשינוי, כאשר במקביל ממשיכים לתת לחתול את כל הנחוץ לו מכל הבחינות: פיזית, התנהגותית ומנטלית. שינויים בשגרת היומיום, כמו שעות ההאכלה, האדם המאכיל, משחקים משותפים, מתן תשומת לב חיובית בכל דרך האהובה על החתול (אוכל מיוחד, סירוקים, ליטופים ועוד), מיקום ארגז החול, כלי האוכל או מתקן הגירוד לציפורניים - עשו זמן רב לפני הלידה.

יחס לחתול אחרי הלידה: שני בני זוג החולקים את אהבתם לחתול, זכרו לעזור זה לזו גם אחרי הלידה. אין ספק שהאישה עסוקה הרבה יותר עם התינוק, וחשוב על כן שבן זוגה ייקח על עצמו את הטיפול הפיזי והנפשי בחתול בזמן זה, וחשוב "להתאמן" ולהרגיל את החתול לקשר הבינאישי החדש זמן מה לפני הלידה. פשוט חישבו על השינויים העתידיים לחול עליכם ועל החתול, ועשו אותם באיטיות ומתוך מחשבה ואהבה גם אליו.

אילוסטרציה. Kalmatsuy Tatyana, ShutterStock
רביצת החתול על הבטן ההריונית תרגיע את האישה, את החתול ואפילו את העובר/ShutterStock, Kalmatsuy Tatyana

בלי שינויים דרסטיים: זכרו שחתולים, או לפחות חתולים מסויימים, נלחצים מכל שינוי והכנסת ייצור חי חדש לטריטוריה שלהם. איך תעזרו לחתול בכך? כבסו את בגדיכם חודשים מראש באבקת הכביסה העדינה המיועדת לבגדי תינוקות, כך הריחות החדשים ייכנסו לבית עוד לפני התינוק עצמו. הקליטו והשמיעו בשקט קולות של תינוקות עוד לפני הלידה. קולות אלו יהיו מוזרים עבור החתול, וחשוב להרגילו לכך. סיגרו את דלת החדר בו אתם מתעתדים להיות עם תינוקכם עוד לפני הלידה, אם תרצו בכך, אין בכל כך צורך למעט אם זה נוח לכם. כילה על מיטת התינוק גם היא אפשרית. לגבי משטחים (שידת תינוק וכד') עליהם אינכם רוצים שהחתול יעלה: מקמו אותם לפני הלידה ושימו עליהם דפים גדולים של דבק דו צדדי. החתול יבדוק אותם וירגיש שזהו משטח לא נעים. חתולים הם סקרנים – הניחו להם לחקור ולהבין דברים חדשים.

תנו לחתול לרבוץ על הבטן ההריונית, זה מעולה לאם ולעובר. החתול יגרגר לו בנחת, יתקשר עם התינוק שיוכל להכירו עוד לפני הגיעו לעולם, והאמא לעתיד תירגע בזכות הגרגורים והקשר הנוצר בין שני האהובים עליה (מדובר בניסיון אישי). דברו אל החתול וספרו לו מה עומד לקרות. ספרו לו שאין מדובר בכך שמישהו יתפוס את מקומו, אלא בחבר חדש ובאהבה רבה שתעטוף את כולם יחדיו.

יום הלידה: אל תשכחו את החתול ביום הגדול. דאגו לו לכל מחסורו או בקשו מראש מחברים לעשות זאת. כאשר האב ישוב הביתה מבית החולים, חשוב שיביא משהו עם ריחו של התינוק, חיתול בד למשל, ואז לתת לחתול לרחרח את ידי האב וגם את החיתול. חשוב להסביר הכל לחתול בלי להתבייש - הוא מבין אתכם היטב. ביום הגעת התינוק הביתה, תנו לחתול לרחרח אותו ואל תרחיקו אותו מהתינוק בלחץ או בצעקות. כעבור כמה שניות או דקות החתול יילך לענייניו ואתם תמשיכו בשלכם – ולאט לאט תיווצר שגרה משותפת רגועה.

כיוון שבכל מקרה אסור להשאיר תינוק לבדו בחודשי חייו הראשונים, הרי שתוכלו תמיד להיות עם התינוק כאשר החתול יתעניין בו, ואם תהיו רגועים לחלוטין, ייווצר הקשר ביניהם בקצב המתאים לכולם. תנו לזה לקרות באופן טבעי. יש חתולים המגיעים כאשר האם מיניקה ויושבים קרוב קרוב. אפשרו לחתול לעשות זאת, זה נהדר ומרגיע. יש חתולים שייקחו את הזמן. תנו להם אותו. לטפו אותם, ערבבו ריחות בין התינוק ובינם ובעיקר אל תפגינו פחד ולחץ. הימנעו מגערות או צעקות על החתול כאשר הוא מתקרב לתינוק. אין לו כל עניין להזיק לתינוק, הוא רק רוצה להכירו. אתם בכל מקרה תמיד שם להשגיח על התינוק.

גם לחתול יש קווים אדומים

תינוק מתקלח ומשחק עם חתול. Timofeyev Alexander, ShutterStock
למדו את תינוקכם לכבד את החתול, לא למשוך לו בזנב או להזיק לו פיזית, כי חתול איננו משחק/ShutterStock, Timofeyev Alexander

הזמן ירוץ, והתינוק והחתול יגדלו יחד. כאשר התינוק יתחיל לזחול, הרחיקו ממנו את כלי האוכל, החול והמים של החתול, ואימרו לו מה מותר ומה אסור בכל הנוגע לבעלי חיים בכלל ולחתול בפרט. למדו אותו לכבד את החתול, לא להעירו כאשר הוא ישן ,לא למשוך לו בזנב או להזיק לו פיזית, כי חתול איננו משחק. תנו לשניים להכיר זה את זה מקרוב לבדם.

אם התינוק יכאיב לחתול, זה ימצא דרך להזהירו וגם שריטה קלה אפשרית. אל תדאגו, זה לא מסוכן, ולמרות הבכי יש פה שיעור חשוב לחיים, שלא יקרה שוב, היו בטוחים. רחצו היטב את מקום השריטה עם סבון, תנו נשיקה והסבירו שלחתול יש קווים אדומים ושיש צורך חשוב לכבדם. גם אם הילד איננו מבין זאת במילים, הוא יפנים את המסר. בהמשך, הידידות המופלאה תהפוך לאהבה גדולה בין הילד והחתול. אל תוותרו על כך, אין כל סיבה. ילדכם יודה לכם על כך בעתיד.

ילדה משחקת עם חתול. OKSUN, ShutterStock
תינוק הגדל עם חתול או בעל חיים אחר יהפוך לילד אוהב, מכבד וחומל בעלי חיים/ShutterStock, OKSUN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully