וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסף את השברים

חגי אוזן

29.6.2012 / 6:00

קובי פרץ כבר היה למטה. השירים לא צלחו, ההופעות התמעטו. עכשיו הוא אוסף את השברים ומנסה לקום עם אלבום חדש, מנהל חדש, זוגיות פורחת, והופעה בקיסריה

אם היה מישהו שסימל יותר מכל את הניצחון הענק של המוסיקה הים?תיכונית בעשור האחרון, זה קובי פרץ. הראשון שהגיע להיכל נוקיה, אחרי שעבר כברת דרך מזמר שוליים בז'אנר הדיכאון הטורקי ועד למעמד של כוכב, אחד הבולטים בעידן החדש של המוסיקה המסתלסלת. הרבה בזכותו, היכל התרבות בתל אביב והאמפי בקיסריה לא שמורים עוד ליחידי סגולה בלבד. אבל אחרי שהיה ממבשרי ההסתערות המאסיבית, פרץ גם היה הראשון ליפול.

רגע לפני שכבש את בלומפילד, השירים שהוציא נכשלו, ההופעות התמעטו ומחירן צנח, וגם חייו האישיים עברו טלטלה. פרץ עבר שנתיים וחצי איומות. "אם זמרים אחרים היו עוברים מה שעברתי בתקופה הזאת, הם לא היו שורדים", הוא אומר. "הם היו משתגעים, נופלים לשתייה או אפילו מתאבדים. אני לא מאחל לאף אחד את מה שעבר עלי. זה השפיע על הכל בחיים שלי. נפרדתי מאשתי. אבא שלי חלה, ועד היום הוא במצב קשה. עצם זה ששרדתי את התקופה הזאת, עושה אותי יותר חזק. עכשיו אני יכול להצהיר שחזרתי מזמן פציעות".

קאמבק הוא לא דבר קל, במיוחד במוסיקה המזרחית. מעטים מאוד הצליחו לחזור מהתחתית. פרץ (36) מבטיח שהוא יעשה את זה. לפני כשלושה חודשים הוא הוציא את אלבומו העשירי, "כתוב בשמיים", ובימים אלה הוא בחזרות לקראת מופע ענק בקיסריה, ביום חמישי הבא. האלבום החדש של פרץ עדיין לא משחזר את ימיו הגדולים מבחינת מסחרית, אבל הוא נשמע בו מצוין, והוא בטוח שזה מה שיחזיר את הקהל. שירים מהאלבום עושים את העבודה באירועים משפחתיים, ופחות בכלי התקשורת.

"אני מרגיש מהשטח את ההצלחה של האלבום הזה. השיר 'את באה לי טוב', שהקלטתי בדואט עם סאבלימינל, עושה הרבה רעש. אני מרגיש את התגובות כל הזמן. זה די מזכיר לי את מה שהיה עם 'בלבלי אותו': השיר לא הושמע ברדיו, ורק לאחר מכן, כשהוא נהיה להיט, הגיעה התקשורת". אחרי ההופעות בנוקיה דיברו המנהלים של פרץ על עשר הופעות נוספות שם, שפירושן קהל של 8,000 איש להופעה. בסופו של דבר, הן לא יצאו אל הפועל. היום אפילו הופעה בקיסריה (3,500 איש) נשמעת כמו הימור לא ברור. אבל פרץ בטוח בעצמו: "זאת הולכת להיות חגיגה גדולה. אני מתכנן הפתעות מיוחדות ושירים מכל הזמנים, זאת תהיה הופעת הניצחון שלי. אחרי מה שעברתי, אני שמח לחזור לשם. זה המקום הנכון לסמן את החזרה שלי, לאו דווקא נוקיה. לקיסריה יש הילה מיוחדת. "ההופעה בנוקיה היתה מתוך כוונה לעשות היסטוריה, להיות הזמר הישראלי הראשון שמופיע במקום הזה. הופעתי שם שלוש פעמים, ואחר כך הגיעו זמרים אחרים. התוכנית היתה להמשיך הלאה לאיצטדיון בלומפילד, הכל כבר היה די סגור. מבחינת הכמות, הבאתי את כמות הקהל, כלומר בנוקיה כבר היו מספרים דומים. שתי הופעות בנוקיה זה הופעה אחת בבלומפילד. אבל אז התחילו הנורות האדומות להידלק אצלי. לא הכל עבד כמו שצריך, התחלתי לזהות דברים. לא היה לי ראש למוסיקה או להופעות גדולות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היה לי ראש למוסיקה או להופעות גדולות". קובי פרץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

והיו גם שלופים

בשנתיים וחצי האחרונות, מאז ההופעה ההיא בנוקיה, עשה פרץ כמעט כל טעות אפשרית. בחירת שירים לא נכונה, הכרזות שקשה לעמוד בהן, הסתבכות עם מס הכנסה וגם פליטת הפה המפורסמת, שאיימה לחסל לו את הקריירה סופית ולפגוע בו במקום הכי כואב אצל הזמרים בז'אנר שלו - האירועים המשפחתיים.

סאגת ה"שלוכים?שלופים" נמשכה תקופה ארוכה והפכה את המושג "שלופים" למטבע לשון. עד היום דבק פרץ בגרסתו וטוען שאמר "שלופים", והתכוון ל"אנשים יפים". מה שעדיין לא ברור הוא התנהלותו אז: נראה שאילו היה מתנצל ומודה שמדובר בפליטת פה, הכל היה נסלח ונשכח. דודו טופז הזניק בזמנו את הקריירה שלו ממצב דומה.

"למה שאני אודה במשהו שהוא לא האמת? לא היתה מבחינתי שום סיבה לרדת עליהם או להעליב אותם, להפך. זאת היתה אחת ההופעות שהכי נהניתי בהן. הקהל היה בטירוף עלי, המשפחה היתה הכי מרוצה בעולם. האבא ירד על הברכיים ונישק לי את הרגליים, ממש על הרצפה. הייתי בהלם, אמרתי, מה יש לו זה? פעמיים ניסיתי להגיע איתם לסולחה, אפילו מצולמת, והם לא רצו לשמוע".

השתמשת במילה הזאת לפני כן בהופעות?

"כן, כולם בלהקה שלי מכירים את המילה הזאת. עובדה שאמרתי את זה במיקרופון ולא לחשתי את זה לאחד הנגנים או משהו כזה. הופעתי באירועים משפחתיים אינספור פעמים, אפשר טיפה להעריך את הניסיון שלי ולדעת שאני לא אזרוק במיקרופון מילה שהיא לא במקום. אני יודע שהכל מוקלט ומצולם".

אחרי האירוע הזה כבר אמרת הרבה "שלופים".

"היום זה כבר נהיה קטע בפני עצמו. אנשים בהופעות לוקחים ממני את המיקרופון וצועקים: 'איפה אתם, שלופים?'".
הסערה שהתחוללה בעקבות הפרשה היתה גדולה ממה שציפה פרץ, והשפיעה ישירות על מעמדו. כאילו לא די בכך, גם חייו האישיים עלו על שרטון, והוא נפרד מאשתו ענבל (שאליה הספיק לחזור בינתיים). "כשאני חי בנפרד מאשתי, וצריך להחזיר אליה את הילד, והוא מחזיק לי בחולצה ובוכה שהוא רוצה להישאר איתי - זה קרע אותי לגמרי. אתה יודע מה זה שהילד שלך מחבק אותך חזק ובוכה שלא תלך? זה מרסק. בכלל לא היתה לי בראש מוסיקה. לא הייתי מוכן לסיטואציות האלה. אני איש של משפחה. אני רוצה הרבה ילדים, שיהיה חום ואהבה בבית, ואחרי התמונה הזאת לא עניין אותי כלום. אז כן, היו הרבה פחות הופעות, והיו סינגלים שלא הצליחו, ופגיעה כללית במעמד. וזה כלום לעומת מה שעברתי מבחינה נפשית".

"מציאות בלתי אפשרית"

לפני כמה חודשים הפתיע פרץ כשנפרד ממנהלו האישי יוחאי יעיש ומהיחצנית שלו, שרית בירן. הפרידה מבירן מפתיעה במיוחד, משום שהיא היתה ידועה כאשת סודו של פרץ. הוא בחר לצאת לדרך חדשה עם המנהל מאיר נחמני ואשת יחסי הציבור עדי שפירא. היום הוא מספר שמי שהדליקה עבורו את הנורה האדומה היתה אשתו.

"אישה טובה תמיד יודעת לראות את המציאות טוב יותר בשבילך. אני הייתי בתוך זה, והיה לי קצת קשה להבחין. ענבל ראתה הכל מהצד וידעה להעיר אותי. הייתי בתוך מציאות בלתי אפשרית, ממש מטורפת: זה היה מצב אבסורדי שבו המנהל מצד אחד ואשת יחסי הציבור מצד שני, והם לא מדברים ביניהם, ואני באמצע. יעיש היה מעביר לשרית משכורת, ומעבר לזה לא היו ביניהם שום שיחות. לא על תכנון של מהלכים ולא על עבודה. איך אפשר בכלל להתנהל ככה?

"הייתי חייב להתארגן מחדש ולצאת לדרך כמעט מההתחלה. הבנתי שנסעתי ברכב שאני הבעלים שלו, יש לי רישיון, שילמתי את הביטוח, העברתי את הרכב טסט, אבל אני לא הנהג. אני רק הנוסע".

גם אל האמרגן שעבדת איתו לפני יעיש באת בטענות. איך זה קורה לך שוב ושוב?

"אני הכי חשדן בעולם, אבל כשאני מחליט לתת את האמון שלי זה עד הסוף. ברגע שאני קולט אנשים מזויפים, נגמר הסיפור. זה מה שקרה כאן. ברגע שהתחלתי לגלות, החלטתי לעשות לזה סוף. אני לא רוצה להיכנס לשאלה מה היה בדיוק, אבל דבר אחד ברור: זה לא עשה לי טוב לקריירה. וזה מה שחשוב, בסופו של דבר. יש לי מטרה, ובדרך הזאת, בנקודה שאליה הגענו, לא היה לאן להתקדם. יש מצבים בחיים שצריך לחתוך, וחתכתי".

סיבוב ההופעות בקנדה ובארה"ב היה הטריגר שהביא את פרץ להחלטה שזה הזמן לערבב מחדש את הקלפים. יותר מכל דבר אחר, הרגיזה אותו ההתנהלות הכספית של המנהל יעיש.

"היינו בסיבוב הופעות בקנדה ובארה"ב, ולא הבנתי את חשבון ההוצאות. עד שקלטתי שהוא משלם לנגנים פי שלושה מהתעריף שהם קיבלו על הופעות בארץ. זמרים אחרים משלמים גג פי שניים. הוא החליט לשחק אותה נדיב, ושילם פי שלושה. הגעתי למצב שכולם מקבלים כסף, ורק לי לא נשאר כלום. חזרנו מסיבוב הופעות בארה"ב ולא הרווחתי כלום. כלום".

מייד עם שובו הוא החל בסבב של פגישות עם אמרגנים ומפיקים, בחיפוש אחר האיש הנכון שאיתו יוכל לצאת במסע לכבוש את הצמרת מחדש. "היום אני מבין שהאמרגן הקודם שלי ראה אותי רק בקטע העסקי. אינטרס עסקי מובהק, כלום מעבר לזה. לא היתה כאן אהבה ואכפתיות אמיתית. ואני צריך את זה. חשוב לי שמי שנמצא איתי יהיה קודם כל אחד שאכפת לו ממני כמו שלי אכפת ממנו. אצלי זה הדבר הכי חשוב, שיהיה חיבור בין בני האדם. היום אפשר לבדוק ולראות שבשום מקום לא הפגנתי אהבה אישית כלפיו. ידעתי לפרגן לו והכל, אבל אף פעם לא יצאתי בהצהרות שאנחנו יחד בכל מצב, ולא היו גילויי אהבה מיוחדים".

לפני שהודיע על הפרידה ניסה פרץ להגיע להבנות עם יעיש על פירוק החבילה. הניסיונות לא צלחו, ופרץ נאלץ להודיע על הפרידה באופן חד?צדדי. "הוא לא ידע לעצור ולהגיד די. הרגשתי שהוא לוקח בקבוק מים מרוקן, וסוחט אותו עוד יותר. לא היתה לי ברירה. ניסיתי להיפגש איתו ולהבהיר לו שזהו, מה שהיה היה, ועכשיו הזמן להמשיך הלאה. כשהבנתי שזה לא הולך, החלטתי לפעול כפי שפעלתי".

אם תראה אותו היום ברחוב, תגיד לו שלום?

"כן, אבל בסופו של דבר השלום לא נמצא אצלי ולא אצלו. השלום נמצא אצל אלוהים".

עם המנהל החדש אתה מרגיש אחרת?

"היום זה שונה לגמרי. אני הנהג, יש לי חלק מלא ופעיל בהחלטות. אני מאוד מאמין במאיר נחמני, ועם זאת, עדיין נשאר עם עין פקוחה כל הזמן. הוא איש יקר, שיש לי איתו חיבור מיוחד, והוא באמת פועל מתוך אהבה, ולא רק משיקולים עסקיים. זאת הסיבה שאני מאמין בשיתוף הפעולה הזה. חוץ מזה, אני חוזר: למדתי מהטעויות שלי. עכשיו ההגה בידיים שלי, ומדי פעם אני נותן לנחמני לנהוג, כשאני משגיח על כל מהלך".
יוחאי יעיש סירב להגיב על הדברים.

שרית בירן מסרה בתגובה: "היוזמה לסיים את ההתקשרות עם קובי היתה חד?משמעית שלי, והפרידה נעשתה בחברות, בכבוד, באהבה ובהסכמה הדדית. לגבי האמרגן, קובי ניטרל אותו מתפקידו והרחיק אותו, ואף ביקש ממני להתרחק מהאמרגן, מתוך שיקולים שלו שאותם כיבדתי. כל דרך אחרת להציג את הדברים היא מניפולציה זולה כדי לפגוע בשמי הטוב. אני מאחלת לקובי הצלחה בהמשך דרכו, עם הרבה מוסיקה טובה, יצירה, והופעות מוצלחות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
קובי פרץ. אביב חופי
"אני רוצה הרבה ילדים, שיהיה חום ואהבה בבית". פרץ עם רעייתו ובנו/אביב חופי

"חיכו לנפילה שלי"

בגיזרת ההופעות מדווח פרץ על התעוררות ומשדר אופטימיות. המחירים לא חזרו לאותם שיאים, של 50 ו?60 אלף שקלים לאירוע, אבל עדיין לא זול להביא אותו להופעה. "אנחנו מתחשבים בזוגות צעירים", הוא אומר. "לא נראה לנו הגיוני לקחת 50 אלף שקל מזוג שרק עכשיו מתחתן. המחיר היום להופעה הוא 39 אלף שקל, וזה נראה לנו מחיר סביר. אני משאיר לזמרים אחרים להשתולל עם המחיר. לדעתי, עדיין, יש מקום להפעיל את ההיגיון".

בעבר התחשבת פחות. אמרת שאם משקיעים באולם עשרות אלפי שקלים, גם לזמר צריך לשלם סכומים דומים.

"היום המצב שונה. אין מה להשוות. גם היום אני יכול להגיד, כמו שאמרתי בעבר, שאם מתעורר קושי לשלם לי, ובכל זאת רוצים אותי, אנחנו מתחשבים".

פרץ החל לפעול בשקט יחסי, בניגוד מוחלט להתנהלותו המוכרת בעבר. הרבה פחות מוקצן, לא יוצא בהצהרות מפוצצות, מתרחק מרכילות ולא נראה כמו הכוכב שהיה מועד בכל הזדמנות שנקרתה בדרכו. "היום אני מתעסק במוסיקה. לא אכפת לי מזמרים אחרים, מעניינים אחרים, או מכל דבר שיכול להסיט את תשומת הלב שלי מהמטרה העיקרית. הקהל שלי נשאר איתי, ואני מרגיש את זה כל הזמן. התגובות מצוינות. ככל שאני מתקרב להופעה, יש תחושה מיוחדת שרק ממחישה את חשיבות ההופעה".

אולי פשוט לא היית מוכן לחיים של כוכב ונכנסת להלם?

"יכול להיות. לי נראה שאנשים פשוט אהבו לראות אותי מהצד ולייחל לנפילה שלי. לא נפלתי. עברתי משבר, ועכשיו אני חוזר".
כחלק מהמסע המחודש לכיבוש הפיסגה, ערך פרץ מופע מיוחד בגן אירועים, שאליו הזמין את התקשורת הכתובה והאלקטרונית, לצד סלבריטאים נוצצים. באירוע הזה הוכיח שוב שבכל הקשור להופעות, עדיין מדובר בפרפורמר מצוין. עכשיו, כשהשולחן נקי, אין שום מניעה שיכבוש מחדש את הקהל.
"הקהל שלי אוהב מוסיקה טובה, ושום דבר אחר לא מעניין אותו. זאת הסיבה שאני מרגיש מספיק בטוח לגבי העתיד. אני אספק את המוסיקה הטובה, אתרכז בעשייה, ואתן לאחרים לעשות ספקולציות. אני מרוכז כל כולי בהופעה הקרובה
בקיסריה, וכבר אוסף חומר לאלבום הבא".

נשמעו טענות שהפכת להיות מרוחק במיוחד מזמרים ואנשי התעשייה. אנשים נפגעו ממך.

"לא היתה לי שום כוונה לפגוע באף אחד. הראש שלי היה טרוד בדברים אחרים. אני הכי עממי שאפשר, הכי נגיש שאפשר, אין ביני לבין אנשים אחרים שום מחיצה. לאחרונה אימצתי לחיקי מישהו שהחיים התאכזרו אליו, תפרתי לו תפקיד מיוחד בצוות שלנו. הוא נכנס לי ללב, ואני מנסה לעזור לו כמה שיותר, באהבה גדולה. לגבי זמרים שנפגעו ממני - אני יכול להגיד לך שאין לי חברים זמרים. אני מאוד אוהב את מושיק עפיה, מעריך את מה שמשה פרץ עושה, נהנה מאייל גולן. אבל אני לא נמצא איתם בחברות של ממש.
"החברים שלי הם אלה שגדלתי איתם, אלה שאני מכיר מהילדות, מכפר שלם או בכלל. אני לא מבלה בחפלות או במועדונים עם כולם, אבל זה האופי שלי, וככה הוא היה כל הזמן. יש לי מקומות שלי. כשמזמינים אותי לאירועים אני משתדל תמיד להגיע ולכבד, עם זה אין לי בעיה".

"קודם כל עם הלב"

באלבום "כתוב בשמיים" לא היה אפשר ממש לשמוע את זה, אבל אחד הרעיונות המוסיקליים של פרץ להחזיר אליו את הקהל הוא חזרה לשירים טורקיים, מהסוג ששר בתחילת הקריירה שלו. "מוסיקת דיכאון", קראו לזה בשנות ה?90. "לא רק אלי, גם לזמרים אחרים תמיד באו בטענות שהם כבר לא עושים מוסיקה כבדה", אומר פרץ. "אין מה לעשות, אמן עובר שינויים בקריירה שלו. המטרה היא לא לחזור על עצמך. לנסות לשנות. שמעתי את הטענות גם כשהוצאתי את 'בלבלי אותו'. אמרו שעכשיו אני זמר פופ ולא זמר מזרחי. אבל זה ממש לא נכון. עובדה שהקלטתי את 'למען האהבה', לפי לחן טורקי. עכשיו יש לי כוונה לחדש בהופעה שלי את אחד השירים מתחילת הקריירה. זה שיר שיותר ויותר אנשים מבקשים. אני רוצה להשאיר את זה כהפתעה, אבל זה רק מראה כמה אני מקשיב לקהל ומודע לבקשות".

בבחירת השירים אתה הולך עם הלב שלך או עם מה שהקהל מבקש?

"קודם כל עם הלב. חשוב שיהיה לי חיבור לשירים. אין מצב שיגידו לי שיש שיר שהוא להיט ואני לא אוהב אותו ובכל זאת הוא יוקלט. היו כמה שירים שכולם סביבי לא האמינו בהם, ודווקא אני התעקשתי. 'כל הכוח' זה שיר שכבר בראש ראיתי איך הקהל יגיב לו. גם את 'בלבלי אותו' לקחתי אחרי שזמרים אחרים סירבו לבצע אותו".

אולי הם פחדו מהביקורות?

"הם פחדו מהביקורות, ואני הרווחתי שיר שהרבה זמרים היו רוצים. זה שיר היסטורי שהזניק לי את הקריירה. לאחר מכן כבר הקלטתי שירים יותר עמוקים. זה מה שהתאים לקריירה שלי באותה תקופה, ואני שמח שהשיר הזה נפל בחלקי".

היום היית מוכן לבצע שיר כזה?

"בטח. הלוואי שהיו לי עוד 20 שירים כאלה. לא מעניין אותי מה יגידו הביקורות".

אתה בעצמך אמרת שזה שיר מטומטם.

"נכון, וצריך לדעת לשיר גם שירים כאלה. לא תמיד לכוון לשמיים. מצד שני, עשיתי שירים שהביאו הרבה כבוד למדינה, ואני לא מגזים. השיר 'יחד', ששרתי עם אישתאר, זכה בפרס יוקרתי בתחרות מוסיקה בטורקיה. הצביעו לשיר הזה מדינות שעוינות את ישראל. אנשים מאיראן אהבו אותו. הם לא הצביעו לי או לאישתאר, הם הצביעו לשיר הישראלי. הגיע הזמן שיבינו שיש לי רפרטואר גדול מאוד, הרבה מעבר ל'בלבלי אותו'".
בזמן שהוא מארגן מחדש את הקריירה, מוצא פרץ גם זמן לדאוג לאשתו ענבל. בקרוב הוא מתכנן לפתוח עבורה חנות בגדים יוקרתית, שמן הסתם תמשוך הרבה תשומת לב. "תמיד אמרתי שלא משנה לי כמה אשתי תרוויח, העיקר שהיא תהיה אדון לעצמה. חשוב לי שהיא תהיה עצמאית. לא רוצה אותה שכירה. יש לי אישה חכמה עם ראש על הכתפיים, ואני רוצה שהיא תנצל אותו לטובת הגשמה עצמית.

"היא מבינה בבגדים ויש לה את זה, אז רכשנו זיכיון של חברה מאוד יוקרתית בארה"ב, והיא תהיה הראשונה לשווק אותה בארץ. אני מתרגש בשבילה מהעניין הזה של החנות ומאחל לה הצלחה, לא פחות מאשר לעצמי. אני יודע שהיא היתה עושה אותו דבר בשבילי. למעשה, היא כבר הוכיחה את זה".

ומה לגבי המשפחה עצמה? אתה רוצה עוד ילדים, חוץ מהבן הגדול ליאל גבריאל?

"אני רוצה משפחה כמה שיותר גדולה. חמישה ילדים לפחות".

אתה ומשה פרץ הייתם נציגים בכירים של השם פרץ בז'אנר. "עידן הפרצים" יימשך?

"אבא שלי, שיהיה בריא, לימד אותי ששם המשפחה הזה הוא נצר לשושלת דוד המלך. זה שם משפחה שקשור למלכות, ככה שאני יכול להבטיח שהוא לא ייעלם. יהיו עוד פרצים, זה לא ייגמר לעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully