וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלטרנטיבה לחוק טל: חיילים לומדי תורה

אריאל סלטו

28.6.2012 / 8:30

בטקס מינוי הרב הראשון למיזם שילוב חרדים בצה"ל, שנערך ב-24 במאי 2012, אמר הרב הראשי יונה מצגר: "כפי שיש חיל האוויר וחיל הים, חייב להיות חיל השם". בדבריו כיוון הרב מצגר לכך שאין לגייס את החרדים לצה"ל, ויש לאפשר להם להמשיך ללמוד תורה.

ואולם, דווקא מתוך דבריו של הרב מצגר יכול לצמוח הסדר, שיהיה מקובל הן על החילונים והן על החרדים. ההסדר המוצע מבוסס על שלושה עקרונות: העיקרון הראשון הוא כי לימוד התורה חיוני למדינת ישראל ולעם ישראל, הן במובן של שמירה על הגחלת - החייאת העולם ההלכתי שנכחד בשואה, והן במובן של תרומה לביטחון ישראל. העיקרון השני הוא שכל בני החברה נדרשים לשאת בנטל במידה שווה ככל האפשר. והעיקרון השלישי הוא שכל אדם הכשיר לעבוד, צריך לצאת ולפרנס את עצמו.

בנוסף, מבוסס ההסדר המוצע על שתי פרקטיקות הנהוגות בצה"ל. הראשונה - מיום הקמתו מתבצעת בצה"ל גם פעילות שאינה צבאית במהותה. כך, למשל, עוסק צה"ל בחינוך ובהנחלת השפה העברית בעזרת מורות חיילות, מפעיל את תחנת השידור גלי צה"ל ומעניק השלמת השכלה לאוכלוסיות מיוחדות ("נערי רפול").

ההסדר יהיה מקובל על החרדים ועל החילונים

הפרקטיקה השנייה - שיבוץ המתגייסים ליחידות צה"ל אינו מבוסס אך ורק על הפרופיל הצבאי, ויש בנסיבותיו האישיות של המתגייס כדי להשפיע על שיבוצו. יש מתגייסים שאף על פי שהם בעלי פרופיל 97, הם אינם נשלחים ליחידות קרביות - ספורטאים, מוסיקאים ורקדנים מצטיינים, "נערי רפול", מועמדים לשירות בחיל המודיעין, עתודאים ועוד.

על פי ההסדר המוצע, כל החרדים יגויסו לצה"ל ולאחר שיעברו טירונות כלל צה"לית (רובאי 02) הם ישובצו לשרת כ"חיילים לומדי תורה". במסגרת שירותם הצבאי, הם יישבו בבסיס וילמדו תורה. הם יהיו כפופים למערכת הצבאית. כך, למשל, חייל לומד תורה שלא יגיע לבסיס ייחשב כנפקד ויעמוד למשפט צבאי. תנאי השירות יותאמו לאורח החיים הדתי של החיילים לומדי התורה כפי שהדבר נעשה בנח"ל החרדי.

בתום שלוש שנות שירות ישובצו החיילים לומדי התורה לשירות מילואים על פי צורכי הצבא. לאחר שחרורם מן הצבא ישתלבו במעגל העבודה ויהפכו לאוכלוסייה יצרנית. חרדים שאינם מעוניינים או שאינם מתאימים ללימוד תורה יוכלו לשרת בבסיסי החרדים בתפקידים תומכי לימוד תורה כמשגיחי כשרות, כטבחים, כאפסנאים, כמ"כים בטירונות של חיילים לומדי תורה ועוד. מי מהחרדים שיבקש להשתלב בתפקידים אחרים בצבא יתקבל בברכה.

להערכתי, הסדר זה יהיה מקובל על החרדים, שכן במסגרתו כל החרדים שמעוניינים בלימוד תורה ימשיכו לעסוק בכך. כמו כן תוסרנה ממצחם תוויות ה"משתמטים" וה"טפילים". הסדר זה יהיה מקובל גם על החילונים, שכן במסגרתו החרדים יגויסו לצבא ויהיו כפופים לפיקוחו ולפקודותיו, יהיו חלק ממערך המילואים, ואולי החשוב מכל - ישתלבו במעגל העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully