וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מורסי לישראל

יוסי ביילין

27.6.2012 / 6:51

בחירתו לנשיאות מצרים של מוחמד מורסי אינה יכולה להתקבל על ידינו כבשורה משמחת. אבל אם התגובה הראשונית שלנו תהיה כניסה לבונקר וציפייה לבאות, תהיה זו טעות קשה. ישראל אינה רק צד סביל במהלכים החדשים במזרח התיכון. היא יכולה וצריכה לפעול כדי להבטיח שהתמונה לא תיטה לרעתה. איך? הנה כמה אפשרויות:

1. להגיע אל מורסי, אל סביבת העבודה הקרובה שלו, אל האנשים שימנה בקרוב לשרים ולעוזרים, ולהסביר כיצד אנו רואים את היחסים בין המדינות והיכן אנחנו יכולים לסייע לאינטרס המצרי. באותה הזדמנות נוכל גם להבין טוב יותר כיצד רואים האחים המוסלמים את המצב בשעה שהם יושבים בשלטון ולא רק נואמים בכיכרות.

2. להפעיל השפעה בקונגרס האמריקני ובממשל כדי להבטיח שמורסי יבין כי אם הוא חפץ ביחסים הדוקים עם ארה"ב (ובלעדיה לא יוכל להיענות אפילו לחלק מציפיות הציבור שבחר בו) - יהיה עליו לשמר את הסכם השלום עם ישראל. אין מדובר רק בכך שלא יממש את רעיון ההבל להעמיד עכשיו את ההסכם למשאל עם, אלא שיבטיח כי ההסכם לא יהפוך רק להסכם שביתת נשק, וכי תובטח תנועה של אנשים וסחורות משני צידי הגבול, יימשכו קשרי התעופה וכיוצא באלה.

3. להדק את הקשרים בסביבה הקרובה, מול הפלשתינים, הירדנים והטורקים. מצב שבו ישראל עומדת מול שלוש המדינות המוסלמיות הגדולות באזורנו - מצרים, טורקיה ואיראן - בתחושת עימות, הוא מצב אסטרטגי שאסור לו לקרות.

מול הטורקים יש לחזור באופן מיידי לפשרת צ'חנובר, ולסיים את הפרשה האומללה של המאווי מרמרה. חייבים להיות כאן חכמים הרבה יותר מאשר צודקים, ולנסות לשפר את היחסים עם טורקיה ככל האפשר.

הפעילות העיקרית מול ירדן היא התקדמות בתהליך המדיני עם אש"ף. זהו אינטרס ירדני מרכזי, וזהו גם אינטרס ישראלי חיוני.

לחדש את הדיאלוג ולהיות מוכנים לשלם מחיר

4. את השיחות עם אש"ף בראשות מחמוד עבאס יש לחדש מהר ככל האפשר, בעיקר לאחר שבוטלו כמה מן התנאים שהציב המנהיג הפלשתיני לצורך קיומו של "דיאלוג".

רצוי שהדיאלוג יביא אותנו אל הסדר קבע, אבל קשה להניח שהממשלה הנוכחית תהיה מוכנה לשלם את מחירו של הסדר הקבע, ולכן הסדר חלקי שיוביל להסדר קבע מאוחר יותר יהיה מעשי הרבה יותר. הסדר זה צריך להוביל למדינה פלשתינית בגבולות זמניים, תוך כדי התייחסות לחזון הסדר הקבע וללוח זמנים שיוביל אליו.

5. את השיחות עם הפלשתינים אפשר להציע לקיים על אדמת מצרים.

יהיה זה אתגר מעניין לשלטון המצרי החדש ויהיה בכך כדי להעניק לו מעמד בנושא חשוב מבחינתו - ואולי גם הישג מדיני - אם על אדמה זו יהיה אפשר להגיע סוף סוף להתקדמות משמעותית בסכסוך הבלתי נגמר שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully