וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבל באפיקים: אחד מסמלי הקיבוץ מת בגיל 107

קובי דוד

25.6.2012 / 14:29

ישראל חופש, ממייסדי הקיבוץ שבעמק הירדן, כיהן בעבר כמזכיר הקיבוץ וניהל במשך למעלה משלושה עשורים את הארכיון. "הוא היה אדם חרוץ מאין כמוהו, ייבש ביצות, סלל כבישים"

ישראל חופש, הסמל הנצחי של ארכיון קיבוץ אפיקים, ומי שניהל אותו ביד רמה במשך כ- 35 שנה, הלך לעולמו אתמול (ראשון) בגיל 107. חופש עלה לארץ ישראל בשנת 1927, שלוש אחרי הקמת הגרעין של תנועת "השומר הצעיר" ברוסיה שעתיד לייסד את קיבוץ אפיקים בעמק הירדן ב-1932.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בני הקיבוץ מספרים עליו כי ערכי המדינה והמסורת היו נר לרגליו. ישראל חופש/מערכת וואלה!, צילום מסך

חופש כיהן בשורת תפקידים ארוכה בין כותלי הקיבוץ: הוא עסק בהוראה שנים ארוכות במקצועות ההיסטוריה וספרות, שימש כמזכיר הקיבוץ למשך שלוש קדנציות ובמשך 35 שנים ניהל, כאמור, את ארכיון הקיבוץ. על פועלו ותרומתו בנושא הוא קיבל את תואר "יקיר איגוד הארכיונאים".

המשיך בעבודה עד גיל 96

לאחר שפרש מהתפקיד, הוא המשיך לעבוד מביתו עד שהוחלף לבסוף בשנת 2001 והוא בן 96 בידי חברו, צבי אשכנזי בן ה-74. "הוא היה אדם חרוץ מאין כמוהו, היה נכנס לעבוד בארכיון בשעה ארבע לפנות בוקר ויוצא משם מאוחר בערב. הוא הפיק חוברת ארכיון שעל פיה לומדים איך לנהל ארכיון פעיל ומרכזי בכל קיבוץ. כבר כילד בקיבוץ אני זוכר אותו כאדם רציני שנלחם עבור העקרונות שלו, הוא היה חבר בתנועת נצ"ח-השומר הצעיר, ייבש ביצות, סלל כבישים", ספד לו אשכנזי.

בני הקיבוץ מספרים עליו כי ערכי המדינה והמסורת היו נר לרגליו. לדבריהם, בשנים האחרונות חלה התדרדרות במצבו הבריאותי, הראייה היטשטשה, שמיעתו דעכה, אבל חוש ההומור שלו תמיד נשאר. "בשנים האחרונות הוא עבר להתגורר ב'בית אשלים', בית האבות של הקיבוץ", סיפר אשכנזי. "כשהיה יוצא משם הוא היה מספר בצחוק כי הוא נהנה בקן של הנוער העובד והלומד, גם כיוון שבגלל גילו המופלג הוא היה המבוגר ביותר מבין הנמצאים שם, תמיד שמר על חיוך וחוש הומור". חופש הותיר אחריו ארבעה ילדים, 14 נכדים ו-32 נינים. הוא יובא למנוחות הערב בשעה 18:00 בבית העלמין בקיבוץ אפיקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully