וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים את מינון האש

דן מרגלית

24.6.2012 / 9:34

שדרות ויישובי הלוויין שלה במערב הנגב דיממו בסוף השבוע. אמש הבטיח חמאס כי הפסקת האש קרובה, אך רק הבוקר ובמהלך היום יתברר אם יש בכך ממש. מצרים מעורבת במגעים, אם כי בעצימות נמוכה בהשוואה לסיבובים קודמים של ירי הרקטות לעבר ישראל. עיניה נשואות היום לקהיר שבה יכריזו או לא יכריזו על בחירת נשיא חדש.

בהערכות מצב שבהן השתתפו בנימין נתניהו, אהוד ברק ובני גנץ אושררה התנהלות צה"ל בכל ימי הלחימה מאז נרצח סאיד פשאפשה בבניית הגדר. ברור למדי כי ישראל לא חיממה את הגזרה אלא להפך, היא הורתה לצבא לבצע את המזער הנדרש. בכך פתחה מן הרגע הראשון לירי את האופציה לסיימו מוקדם ככל האפשר.

במאמר שבעתיד עלול לשמש ציון דרך בכתיבת ההיסטוריה של המלחמה בטרור הפלשתיני קראה שלשום מערכת "הארץ" להגיב על ההתגרות הפלשתינית בחוסר מעש, לנצור את האש. אמנם גם העיתון יודע כי הפלשתינים הפרו את הפסקת האש, אבל "ישראל יכולה להבליג מדי פעם בלי שביטחון תושבי ייפגע, אולי להפך". מדוע? במה? באיזה סיבוב נפסק הטרור ללא תגובה ישראלית? אין תקדים כזה. אמירה ללא ביסוס.

רקטת קסאם התפוצצה במפעל באזור שדרות. דייב בוימוביץ'
שדרות ויישובי הלוויין שלה במערב הנגב דיממו בסוף השבוע. פגיעה במפעל באזור שדרות, אתמול/דייב בוימוביץ'

גם ההמשך: "יש מצבים שבהם דווקא הבלגה היא הפגנת הכוח האמיתית". היכן זה קרה? וגם הצדקה בחצי פה להריגת הישראלי שיצא לעבודה: "כל עוד יימשכו הקיפאון המדיני והסגר החלקי על עזה יימשכו גם ההתקפות על ישראל". אין קשר. הוויכוח אם ישראל טורחת דיה לקדם את המשא ומתן עם אבו מאזן חוצה השקפות עולם ודוקטרינות ואסכולות ומפלגות, אבל אין לו נגיעה לשלטון חמאס בעזה. זו ממש עצת אחיתופל, שהתכוון לטוב ונכשל בתוכן ההמלצה.

נכון שלישראל יש עניין רב לחדש את הפסקת האש. אשר על כן התגובה של צה"ל היתה בימים אלה מרוסנת. למעשה היתה לחימת מנע, שנועדה בעיקר לסכל ירי עליה, ולא לגמול בכאב לתושבי עזה כדי להחזיר את חמאס לשלוט בארגוני הטרור האחרים.

אם ישראל תאמץ לעצמה מדיניות של תגובה מדוללת, מין "פעם כן ופעם לא" - היא רק תעודד את הטרור העזתי להתגרות בה יותר ויותר. על מעצבי מדיניות התגובה הישראלית להתפרצויות הטרור של הפלשתינים מעזה מוטלת משימה סבוכה למצוא את הנוסחה המדויקת, העונה לשאלה - כמה אש מספיקה? כיצד לא לירות יותר מהנחוץ כדי לא לחמם את הזירה ולהאריך את הדו-קרב, אבל גם לא פחות מהמזער כדי שתגובתה לא תתפרש בעזה כרפיסות וכרוח גבית להמשיך בטרור.

הנוסחה אינה קלה ולא תמיד נמצא המינון הראוי מן ההתחלה. המבחן בסיבוב הנוכחי הוא היום. ממילא ברור כי אם לא תתחדש הפסקת האש - תגבר האש בהשוואה לזו שנורתה בימים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully