וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשאי בחמישי: הפחד מפוטין מקרב את הפולנים לישראל

יוסי מלמן

21.6.2012 / 11:23

יחסי ישראל ופולין הולכים ומתדהקים, כולל שיתוף פעולה בתחום הביטחוני. שר ההגנה, שביקר השבוע בישראל, אמר לוואלה!: "לישראל יש מה להציע לנו". הטור השבועי של יוסי מלמן

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל)

בלי שהדבר יזכה לפרסום, העניקה ממשלת פולין אזרחות של כבוד לראש המוסד לשעבר, מאיר דגן. הסיבות שבגינן פולין מוקירה את דגן לא נמסרו, וספק גם אם היה ניתן לפרסמן. מדובר בביטוי מובהק לאינטימיות הרבה שהתפתחה בשנים האחרונות בין שתי המדינות, כמו גם בין הארגונים הממשלתיים שלהן. אין גם ספק כי מדובר בהוקרה הדדית ובשיתוף פעולה הדוק. הדבר בולט במיוחד בכל הקשור לעמדתה של פולין כלפי אירן, והסיוע והתמיכה שהיא מעניקה בעניין זה לישראל. לדברי שר ההגנה הפולני, תומאש שימוניאק, שביקר השבוע בישראל, עמדת פולין בנושא האירני דומה לזו של האיחוד האירופי – כי יש להגיע לפתרון בדרכי שלום. עם זאת, הוא הוסיף: "בלי ספק, ביטחונה של ישראל עומד במרכז דאגותינו". למעשה, פולין הופכת בהדרגה לאחת השותפות האסטרטגיות החשובות ביותר של ישראל באירופה, והיחסים הביטחוניים והמודיעיניים בין שתי המדינות רק הולכים ומתהדקים.

ביקורו של השר בישראל הוא ביטוי נוסף לכך. השר בן 45, והוא מכהן בתפקידו כשנה אחת, לאחר עשור שבו עסק בתפקידי ניהול ברדיו הממלכתי ובסוכנות הידיעות הפולנית, כיהן כדובר משרד ההגנה וכסגן ראש עיריית ורשה. בראיון שהעניק לוואלה! חדשות, ניכר כי חוש הומור ו"סמול טוק" כנראה אינם הצד החזק של השר שימוניאק, ולכן ניסיונות לדובב אותו על כישלון נבחרת הכדורגל של ארצו, מארחת ה"יורו", לא צלחו, למעט הבעת צער על הכישלון.

שר ההגנה הפולני תומאש שימוניאק. יותם רונן
הומור ו"סמול טוק" כנראה אינם הצד החזק שלו. שר ההגנה הפולני, תומאש שימוניאק/יותם רונן

כאדם חמור סבר ורציני, הראיון התמקד בעיקר בהיבטים המקצועיים של ביקורו. הוא נפגש בישראל עם עמיתו, שר הביטחון, אהוד ברק, עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, ועם בכירים בקהילת המודיעין. במהלך הביקור, חתמו ישראל ופולין על "מזכר הבנה" לשיתוף פעולה ביטחוני ואסטרטגי בין שתי המדינות.

כמו כן, הוא סייר במפעלים של רפא"ל, אלביט והתעשייה האווירית, ודן באפשרות של רכישת ציוד צבאי ושיתוף פעולה בתחומי הייצור המשותף. מדובר בפוטנציאל לעסקאות של יותר מחצי מיליארד דולרים, שאם ייצאו לפועל, הן יהפכו את פולין לאחד השווקים החשובים ביותר עבור התעשיות הביטחוניות של ישראל.

פולין חשבה שארה"ב תגן עליה מפני הדוב הרוסי

פולין וישראל חידשו את היחסים הדיפלומטים ביניהן לפני יותר מ-20 שנה, בעקבות נפילת המשטר הקומוניסטי. במישור הדיפלומטי, הקשרים בין שתי המדינות הדוקים ביותר, ופולין היא ללא ספק אחת מידידותיה המובהקות של ישראל בזירה הבינלאומית. במשך שנים, ניסתה ישראל לעניין את פולין בציוד הצבאי מתוצרתה, אך ללא הצלחה מרובה. זה נבע מהיעדר תקציב, ומהעדפה להסתמך על ארצות הברית ועל נאט"ו. עם זאת, בשנתיים האחרונות, מסתמן שינוי במגמה, ופולין הופכת ליעד חשוב עבור הייצוא הביטחוני מישראל. תפנית זו מתרחשת על רקע התקררות מסוימת ביחסים של ורשה עם וושינגטון.

פולין הינה קורבן של המציאות הגיאופוליטית שלה – היא לכודה בין רוסיה ממזרח לגרמניה ממערב. לאורך ההיסטוריה שלה, היא נכבשה כמה פעמים על ידי שכניה החזקים. אף שהסכנה מגרמניה חלפה מאז מלחמת העולם השנייה, הרי רוסיה נותרה בעיני פולין אויב מסוכן, בוודאי אויב בפוטנציה.

על רקע זה, הצטרפה פולין (למורת רוחה של מוסקבה) לנאט"ו. החברות בברית הצפון אטלנטית מעניקה לה הגנה ורשת ביטחון מפני הדוב הרוסי, אך הפולנים אינם מסתפקים בכך. הם קיוו כי ארצות הברית תציב על אדמתה מערכות הגנה נגד טילים יחד עם צוותים אמריקאים. פריסה כזו הייתה מענקיה לפולין תחושה כי ארצות הברית אכן ערבה, באמת ובתמים, לביטחונה וכי היא תחוש לעזרתה בעת סכנה, אך ממשל הנשיא ברק אובמה השעה את החלטת ממשל בוש בנושא - השעיה שכמוה כביטול.

תמונת שר הביטחון, אהוד ברק, מתוך משמר כבוד שנערך לכבוד שר ההגנה הפולני, יוני 2012. אלון בסון, משרד הביטחון
משמר כבוד שנערך לכבוד הגעתו של שר ההגנה הפולני, בהשתתפות השר ברק והרמטכ"ל/משרד הביטחון, אלון בסון

בפולין הגיעו למסקנה כי "אם אין אני לי מי לי" והחליטו להקציב כעשרה מיליארד דולרים בעשור הקרוב, להצטיידות במערכות נשק חדישות כדי לשדרג את הצבא. "לישראל יש מה להציע לנו", אמר שר ההגנה הפולני, "ובאתי לבחון אפשרויות ולשמוע רעיונות לשיתוף פעולה". השר שימוניאק הדגיש כי פולין אינה רוצה רק לקנות ציוד או טכנולוגיה ישראליים, היא מעוניינת בשיתוף פעולה אמיתי. דגם לשיתוף פעולה זה מהווה העסקה בין רפא"ל למפעל "מסקו" של חברת "בומר" הפולנית, על סך 350 מיליון דולרים, לאספקת טילים נגד טנקים מדגם "ספייק" לפולין. רפא"ל העניקה למפעל הפולני רישיון לייצר רכיבים של הטיל, וזכות לייצא אותו למדינות שלישיות. כעת, מתקיימים דיונים על פיתוח דגם מתקדם יותר של הטיל.

מהשיחות עם שימוניאק התברר כי פולין מגלה גם עניין ברכישת מערכות הגנה נגד טילים כמו "שרביט קסמים", אותה מפתחת רפא"ל יחד עם החברה האמריקאית "רייתאון". אולם, העסקה הקורצת ביותר היא של מטוסים ללא טייס - צבא פולין רכש בעבר מל"טים מתוצרת חברת אירונאוטיקס מיבנה, בכ-50 מיליון דולרים. מל"טים אלה היו בשימוש יחידות צבא פולין למטרות טקטיות באפגניסטן. עם זאת, הביקורים של שר ההגנה הפולני באלביט, יצרנית המל"ט "הרמס", ובתעשייה האווירית, יצרנית "הרון", מרמזים על כך שפולין מעוניינת במל"טים גדולים יותר. לפי דיווחים בתקשורת הפולנית, צבא פולין בוחן אפשרות לרכוש כ-130 מערכות מל"טים, בצירוף ידע מבצעי של ישראל, המיועדים לחילות האוויר, הים ולכוחות המיוחדים של צבא פולין. עם זאת, מדובר בגישושים ראשונים בלבד, וחתימה על חוזים עוד רחוקה מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully