וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להטמיע את מסקנות דו"ח הכרמל

מתי שמואלוף

21.6.2012 / 9:53

המהפכה הצרפתית לימדה אותנו שעריפת ראשו של המלך לא הביאה מזור לעם הצרפתי הנאנק תחת רעב והיעדר שוויון. מייד לאחר המהפכה החלה הגיליוטינה לערוף ראשים נוספים, ורובספייר ניצח על טרור לא פוסק נגד כל מי שנחשד בשמרנות.

אנו צריכים ללמוד מכך ששינויים צריכים להיעשות בזהירות ובמחשבה תחילה, ועלינו לחפש את השיטה שעומדת בבסיס הבעיה ולא לרוץ לערוף ראשים.

דו"ח הביקורת על אסון השריפה בכרמל, של השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הוא אחד הדו"חות הקשים ביותר אשר יצאו ממשרדו של מבקר המדינה. ואולם פיטורים של שרים לא יביאו לתוצאה המבוקשת. דרושות לנו הטמעה מלאה של מסקנות המבקר ומחשבה לטווח ארוך, כדי שלא יישנו התוצאות של אסון השריפה ומחדלים נוספים.

השיח התקשורתי בישראל מעדיף שלא לחשוב לעומק על הדרך שהובילה לאסון. לא רק השיח התקשורתי נהנה לדבר על כך, גם היריבים הפוליטיים של הממשלה מבקשים להפילה. אך מי יבטיח לנו שממשלה אחרת תממש מדיניות אחרת ביחס לשירותים החברתיים (אם נניח שהאחראים לאסון אכן יתפטרו כמימוש האחריות המינסטריאלית שלהם).

השיח התקשורתי והשיח האופוזיציוני סוחפים את נציגי הממשלה, וכולם יחד אינם מבינים ששורשי השיטה הם שיוצרים משברים. אם כולם נעתרים לשיח בעד ונגד פיטורי האחראים לאסון הכרמל - מי יטמיע את המלצות המבקר וידון בהן? לכל זה מתווסף גם הפופוליזם של מפלגת ש"ס שהפיצה סרטון ויראלי כדי לתמוך בשר אלי ישי. הסרטון מעוות את העובדות לגבי מעורבות השר באסון הכרמל. שוב ש"ס מוצגת כקורבן.

קטסטרופה שדורשת תיקון מיידי, בפרפראזה על דברי המבקר, קשורה להתנהלות בקשר לתקציבים הציבוריים שקוצצו. חלק מההמלצות של המבקר הוא להגדיל את מספר הכבאים בישראל, משום שהוא עומד על כרבע ממספר הכבאים המקצועיים בעולם המערבי (במדינות השוות לישראל בגודלן).

המצב בשטח מעיד על היעדר שירותי כיבוי בסיסיים, וזה גורם לאוכלוסיות שלמות לחיות בחיי הפקר של חוסר הגנה מידי המדינה (למרות הבטחת המדינה להגן על חיי כל אזרחיה).

הפיטורים לא יכבו את האש

עוד דוגמה לבעיה שמבקשת פתרון: "קיימת קרן לכיבוי ולסיוע מהאוויר. המלאי השוטף של החומרים מעכבי הבעירה שלה צריך לכלול 250 טונות ומלאי חירום של 200 טונות. ביום השריפה הנורא היה מלאי כולל של חומרי בעירה בישראל בסך 20 טונות בלבד".

אסור לנו להישאר בתוך אווירת השיח התקשורתי של עריפת ראשים. על הממשלה להשקיע באימוץ מלא של מסקנות הדו"ח בעקבות האסון בכרמל (בהיעדר יכולת אופרטיבית של המבקר). האסון בכרמל חייב לשמש לנו מקרה בוחן לכל הקיצוצים במדינה, משום שאין כאן אסון טבע. יש כאן אסון של מוסדות חברתיים, אנשים ודרך ההתמודדות עם ההגנה על האזרחים. האזהרה שקיבלנו אינה קשורה רק לשריפות.

הרעיון של קיצוצים מאסיביים בשירותים הציבוריים ובתקציבים החברתיים לא עומד במבחן הזמן. יתרה מכך, אי אפשר להחזיק במחשבה הכושלת של מדינה רזה שהפריטו וקיצצו את כנפיה לעומת שוק חופשי רחב ויעיל. השוק החופשי והמופרט לא מגן עלינו.

האיום הפנימי על עתידנו, כאזרחי המדינה, הוא הסכנה שנגלתה בפנינו. הפיטורים לא יכבו את האש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully