וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור הארץ: הירוק היום אפור מאוד

גבי אביטל

20.6.2012 / 9:50

שבעים ישראלים יצאו במשלחת לוועידת כדור הארץ בריו שבברזיל. כדי לקזז את מחיר פליטות גזי החממה בזמן הטיסה, הם ייטעו 259 עצים ביער יתיר. ל-50 אלף העיתונאים, הפוליטיקאים שוחרי הסביבה, אנשי אקדמיה ומחקר, המחכים בעיר הקרנבלים, יהיה שמח בריו. כולם "יצטערו" שלא כל כך איכפת לאנשים מהסביבה, ושהממשלות הרעות אינן מסייעות בכסף, ודמעות תנין יבשרו על אירועי הקיצון המפחידים בעקבות מזג האוויר, על קרחונים שהפשירו לבלי שוב, על טביעת דובים, על עוני ורעב, על משבר סביבתי חמור ועל אובדן המשאבים שכל כך יקרים לכדור הארץ - אמא אדמה.

אבל גם הפעילים הירוקים אינם נמנעים מפליטת גזי חממה בזמן הטיסה. זאת אומרת שברור לכל פעיל ירוק שלסגת לאחור זה קצת קשה. לרכוב על אופניים עד לברזיל זה באמת מוגזם. אז מה עושים? נוטעים עצים ככפרה. אלא שהירוקים מסרבים בעקשנות לקבל את העובדה שתיאוריית גזי החממה, אשר נלמדת בבתי הספר ובאוניברסיטאות, נכשלה במבחן התוצאה.

התיאוריה נשענה על כך שבאטמוספרה העוטפת את כדור הארץ יש גזים שהם מעין שמיכה לשמירה על חום הכדור. ככל שבני האדם יפלטו יותר גזי חממה, בייחוד פחמן דו-חמצני, הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת של הכדור תעלה. ובשל כך קרחונים יפשירו, גובה פני הים יעלה, עוצמת הסופות תגבר ותדירותן תעלה, שטפונות, רעב ועוני יתגברו. המסקנה מכל זה היא שיש להפסיק לפלוט גזי חממה, כלומר, לנסוע פחות, לא להשתמש בפחם, בגז ובנפט, למחזר, ובקיצור - לשמור היטב על הכדור שתכף ייכחדו ממנו אלפי מינים של חי ושל צומח.

מדידות שנעשות מאז 1979 מראות שהטמפרטורה הגלובלית משתנה באופן מחזורי. זה 14 שנים אין כלל עלייה ואפילו מסתמנת ירידה קלה. עוצמת הסופות ותדירותן נמצאות בירידה קלה מאז שנות השבעים. גובה פני הימים עולה בשלושה מ"מ בשנה, בניגוד לתחזיות. תרומת האדם בפליטת פחמן דו-חמצני היא 3.5 אחוזים מתוך חלקו של הפחמן הדו-חמצני מכלל גזי החממה - שהוא 3.2 אחוזים. כלומר, תרומת האדם היא פרומיל מסך גזי החממה. האם האדם אשם בשינויי מזג האוויר?

כדי לסבר את האוזן בהיבט הכלכלי הנגזר מהתנהלותם של הירוקים, ניקח את ספרד כדוגמה לקורבן התנהלות זו. 30 מיליארד יורו השקיעה ספרד באנרגיה מתחדשת, כלומר, סבסוד מסיבי של אנרגיה סולרית והתחייבות לשנים רבות, והתוצאה עגומה למדי. במקום להעלות את מחירי החשמל ב-30 אחוזים הם הדפיסו כסף. מחירי החשמל בבריטניה עלו ב-140 אחוזים תוך פחות מעשור. הסיבות המרכזיות הן אי הקמתן של תחנות כוח חדשות וסבסוד אנרגיה ירוקה, בעיקר אנרגיית רוח. עכשיו הם נתקעים ללא חשמל, כמו בישראל, מאותן סיבות.

בכנס בריו ידברו על פיתוח בר-קיימא ועל אמנה שתיחתם (ואולי לא) על ידי כל המדינות, ובמילים אחרות ינסו לכפות על המדינות התנהלות ירוקה. האם זה נכון? בתמציתיות: נפט יש בשפע, וככל שקודחים מוצאים יותר. בארה"ב התגלו מרבצי גז ל-300 השנים הבאות. האדם אינו אחראי לשינוי האקלים ובטח לא לסופות אימתניות. על התנהלות הירוקים אמר חתן פרס נובל לפיזיקה, Ivar Giaever, בשנת 2008: "אני סקפטי... ההתחממות הגלובלית הפכה להיות דת חדשה".

הכותב הוא ד"ר להנדסת אווירונאוטיקה וחלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully