וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנהגות חתולים: למה החתול מתחכך ואז פתאום נושך?

ריבי מאיר וריני חביב עמירן

19.6.2012 / 13:18

מומחיות החתולים של וואלה! בעלי חיים עונות על שאלות גולשים: למה חתולים שגרים יחד הולכים מכות? איך גורמים לחתול שעושה פיפי על הכרית להפסיק?

גור נמר ערפילי דרום מזרח אסייתי בגן הזואולגי Jardin des Plantes Zoological בפריז, מאי 2010. Francois Mori, AP
חתול או נמר?/AP, Francois Mori

אני ובעלי מגדלים חתולה מתוקה בת 8 חודשים, מחוסנת ומעוקרת. היא כל הזמן תוקפת לנו את כפות הרגליים והידיים, וזה ממש לא נעים. אנחנו מרבים לשחק איתה במשחקי חכה, יש לה משחקים ושני משטחי גירוד במקומות שונים בבית. היא גדלה רק בתוך הבית. כיצד להגיב ואיך למנוע את ה

תשובה: קודם כל דעו שהשנה וחצי-שנתיים הראשונות הן בדיוק כמו אצל ילדים – החתולים מעצבים את יכולותיהם, ולכן חשוב להתייחס ולתת מענה לצרכים ה"נמריים" שלהם. אם החתולה תוקפת את כפות הרגליים והידיים – כלומר מקומות חשופים שלמעשה מדמים טרף, מדובר באימון של חתולה בריאה בצורה הטבועה בה בהיותה "נמרה קטנה".

אף חתול הוא לא באמת נמר, אך יחד עם זאת בכל חתול יש את הצרכים "הנמריים" שבני האדם לעתים מתעלמים מהם, בהיות החתול גם בחלקו הגדול "תינוק קטן" לתמיד. קל להיות עם החתול כשהוא מתפנק ומתכרבל, ומאתגר מאוד להיות איתו כשהוא מראה את הצדדדים הנמריים שלו ואת רצונו הבסיסי לצוד. מובן שאף חתול לא באמת יכול או רוצה לחיות על ציד וכל חתול – גם בבית וגם ברחוב – זקוק למזון שמספק לו האדם. אבל הצורך האינסטינקטיבי קיים תמיד.

לכן חובה לשחק ולהפעיל את החתולים בפעילויות המחקות באופן מלא ואמיתי את פעילות הציד: חכות ארוכות שבקצהן עכבר או ציפור שהולכים או עפים בצורה דומה למקור. (למשל חכת "הציפור" (DA BIRD) המקורית. יש הרבה מוצרים לא יעילים ואיך יודעים להבחין? מה שיעשה את העבודה ויפעיל את החתולה כך שהיא לא תצוד את רגליכם וידיכם כברירת מחדל. מתקני גירוד הם מעולים, אבל לא כדי למנוע פעילות ה"ציד". נשיכות

בכל מקרה – חובה לא לצעוק , לא לכעוס ולא להעניש או להשפריץ מים וכד', מה שרק גורם ללחץ כתוצאה מהדחקת הצורך הטבעי. אנא קראו המאמר הזה לקבלת רעיונות לפעילות נכונה שתמנע את תוקפנות החתולה.

כשחתולים שגרים יחד בבית רבים והולכים מכות, מה זה אומר? האם זה משחק? האם הם לא אוהבים זה את זה? האם יש חתולים שאוהבים או שונאים זה את זה?

אילוסטרציה. ShutterStock
האם יש חתולים שאוהבים או שונאים זה את זה?/ShutterStock

תשובה: זו שאלה חשובה ונפוצה מאוד. גם חתולים שכבר עברו את שלב הקליטה וההתאקלמות הראשונית (במשך כחודש בערך בנפרד), לעתים רבים והולכים מכות. זו אחת הדרכים שלהם לתקשר זה עם זה. זה חלק ממלאי גדול של סימני תקשורת ושפה שלא מובנים כלל לאדם, כי השפה החתולית דורשת התעמקות וידע.

בגדול, יש לחתולים הכרח בסיסי בארגון ההיררכיה ביניהם וגם אם זה משתנה בהתאם להרבה גורמים, הרי שיש "דיבור" סביב זה. כל עוד מדובר בחתולים בריאים, מעוקרים ומסורסים, החיים בבית יחד זמן רב בתנאים טובים - אסור להתערב, גם אם הדיבור "צפוף" ונעשה בעזרת קולות, רשיפות או בשפת גוף אלימה. כל התערבות של בני האדם גורמת לרגרסיה אצל אחד החתולים או כולם, ולמעשה גורמת בסופו של דבר להחרפת הכעסים והדיבור הלא נעים ביניהם.

בין חתולים יש בהחלט רגשות - לעתים קשרים נפלאים ואוהבים לאורך שנים, כולל שנת כפיות, ויש גם תיעוב ונתק. זה אינדיבידואלי ולא ניתן לחיזוי מראש, כמו אצל כל יצור חי עם רגשות. מה שחשוב הוא לאפשר לחתולים לחיות אם בהרמוניה מופלאה, ואם בחוסר כימיה, אבל עם הבנה הדדית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יש לי חתול בן 4. ראשית, הוא מתחכך לי בפנים ואז נושך אותי בלי סיבה ורציתי לדעת מה הסיבה. שנית, לפעמים הוא מיילל בהיסטריה, מפיל דברים בבית או משחק במראה, מה הסיבה? בבית חיים גם חתול בן 10 וחתולה בת 18.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

תשובה: החתול שלך מאוהב בך ורואה בך את החברה הכי קרובה שלו או אפילו אחותו. מה שאת מתארת זו התנהגות טבעית הקיימת בין חתולים-אחים. החתול שלך רוצה להשתובב איתך. החיכוך הוא חלק מפעילות בין חתולים אוהבים – העברת ריחות הדדית – ואחר כך הוא קורא לך למשחק על ידי הנשיכה הקטנה. גם כשהוא מפיל דברים, הוא מזמין אותך למשחק הדדי, כמו בין חתולים. נראה שהחתולים הנוספים בבית מבוגרים מדי מכדי להשתובב איתו, ולכן הוא זקוק לך.

עלייך לשחק איתו בעזרת חכות ושאר משחקים, וכך הוא ירגיש פעיל איתך ובסביבתך ויהיה שמח ורגוע. חשוב שלא תכעסי עליו כשהוא עושה מה שציינת, כי מדובר בפעולה טבעית. אז תיהני ממנו, הוא נשמע מתוק להפליא.

יש לי חתול בן 3. מדי פעם הוא עושה פיפי על כרית או כיסוי לשמיכה, והריח בלתי נסבל. מה לעשות כדי שזה ייפסק?

חתול פרסי שחור-חום יושב על מזרן כחול משובץ. ShutterStock
למה לעשות פיפי דווקא על הכרית?/ShutterStock

תשובה: ראשית, חובה לסרס אותו, ולקחת אותו בהקדם לבדיקה אצל וטרינר מומחה לחתולים. עשיית צרכים מחוץ לארגז החול עלולה בהחלט להעיד על בעיה פיזיולוגית. אם הכל תקין פיזית, חובה (וגם באופן קבוע) לדאוג לכל ענייני ארגז החול – חול מתגבש ללא בישום גבוה, נקי תמיד, בארגז גבוה, רחב ונקי, ללא מכסה ובמקום נוח ומתאים.

הכתבה "עשיית צרכים מחוץ לארגז החול" מפרטת את כל הקשור בתחום זה.

לפני שנתיים מצאתי חתלתול אחרי תאונה במצב קשה, מדמם ובלי עין. כעבור שבוע של טיפול וטרינרי הוא היה אצלי בבית, חמוד, בריא ויפה, אבל עם בעיות התנהגות. הוא תוקף בפתאומיות, וכולם במשפחה פצועים. כרגע התנהגותו פחות מסוכנת, אבל עם מראה מוזר: למרות שהוא אוכל טוב, ה

גור חתול ספינקס. Denis Tabler, ShutterStock
לחתול שלי יש מראה מוזר/ShutterStock, Denis Tabler

תשובה: קודם כל, עשית מצווה. יש המון מה לעשות, ותמיד בדרכים חיוביות. קיראי את שתי הכתבות המצורפות בתשובות הקודמות, ותביני טוב יותר מה לעשות כדי להבין ולהתמודד בצורה מקסימה ויעילה בתוקפנות וגם לאפשר לחתול לפרוק את לחציו, שוודאי קיימים מהטראומה שעבר. יש להבין שטראומה יכולה לעבור פיזית, אבל התנהגותית ורגשית יש לה השלכות, שההתמודדות איתן היא אתגר.

כאשר יש אהבה כמו אצלכם, ניתן לחיות יחד בצורה מעולה ונעימה לכולם. אל תתייאשו. החתול זקוק לכם, ורואה בכם את משפחתו היחידה וכל חייו תלויים בכם.

לגבי מראהו החיצוני, ייתכן ונשארה לו פגיעה פיזית כלשהי, אשר לא גורמת בעיה כרונית בחיי היומיום, אך עדיין קיימת. אם הוא אוכל בתיאבון בריא, עושה צרכיו, משחק ועירני, אין סיבה לדאוג. יחד עם זאת, מומלץ לשמור עליו תמיד בבית בלי חשיפה ללחצים מיותרים.

צילומים: ShutterStock

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully