וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לגירוש: נשיא חוף השנהב בביקור בישראל

טל שלו

17.6.2012 / 8:30

הנשיא אלסאן אואטרה הגיע לביקור מדיני ראשון מתחילת כהונתו, כאורחו של הנשיא פרס. למרות המתיחות סביב סוגיית גירושם של אזרחי חוף השנהב, הביקור לא צפוי להתמקד בנושא

על רקע הנחיותיהם של ראש הממשלה ושר הפנים להאיץ את גירושם של אזרחי חוף השנהב, הגיע אמש הנשיא, אלסאן אואטרה, לביקור רשמי ראשון בישראל, כאורחו של נשיא המדינה, שמעון פרס. אואטרה, שמונה לתפקידו לפני כשנה בתום מלחמת אזרחים עקובה מדם, הגיע לישראל מלווה במשלחת ממשלתית גדולה, והבוקר (ראשון) יתקבל בבית הנשיא בקבלת פנים ממלכתית. בהמשך ביקורו, הוא צפוי להיפגש גם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם שר החוץ, אביגדור ליברמן. למרות המצב המתוח סביב סוגיית הגירוש, בסביבת הנשיא ובמשרד החוץ הדגישו אמש כי מדובר בביקור רשמי ממלכתי מדיני וכלכלי ראשון של הנשיא החדש, וכי שאלת ההחזרה מרצון לא צפויה לעמוד במרכז סדר היום של הביקור.

אואטרה נבחר לתפקיד נשיא חוף השנהב כבר בנובמבר 2010, כמנהיג סיעת הרפובליקנים, אך הנשיא המכהן, לורן גבאגבו, סירב לפנות את כסאו. בעקבות כך, פרצו במדינה אירועים אלימים בין תומכי שני הפוליטיקאים, שאף גלשו למה שכונה "מלחמת האזרחים השנייה" במדינה, שסבלה במהלך שנות ה-2000 מעימות פוליטי חריף ואלים בין צפון המדינה ודרומה, שגבה את חייהם של אלפים. רק במאי 2011, הצליח אואטרה לקבל את כיסא הנשיא, בעקבות התערבות וסיוע של כוחות צרפתיים. גבאגבו עומד לדין בימים אלה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שם הוא צפוי להישפט על פשעים נגד האנושות, שאירעו במהלך אירועי מלחמת האזרחים האחרונה, שגבתה גם היא את חייהם של למעלה מ-3,000 אזרחים, ולעקירתם של יותר מ-500 אלף תושבים מבתיהם.

נדחה ערעורם של הפליטים על הגירוש

בשבועות האחרונים, על רקע התגברות הלחץ הציבורי בעניין השוהים הבלתי חוקיים, הורה נתניהו להאיץ את גירוש האזרחים מחוף השנהב, כמו גם ממדינות אחרות עמן ישראל מחזיקה בקשרים דיפלומטיים, ואין מגבלות מדיניות על החזרה בעקבות סכסוכים פנימיים או אלימות, כמו דרום סודן, גאנה ואתיופיה. בישראל ישנם בין 1,500 ל-2,000 פליטים מחוף השנהב, שזכו עד השנה להגנה קבוצתית, מתוקף הגדרת מדינתם כאזור סכסוך. עם זאת, עם תום מלחמת האזרחים, החלו סוכנויות האו"ם לתאם חזרה מרצון של מיליוני הפליטים למדינה, שהייתה אחת המשגשגות באפריקה עד סוף שנות ה-90.

גם משרד החוץ הישראלי קבע בשנה שעברה כי חל שיפור ניכר במצב הפנימי בחוף השנהב, וכי לא נשקפת סכנה לנתיני המדינה השבים לארצם. בעקבות כך, הוציא שר הפנים, אלי ישי, צווי הרחקה למהגרים מהמדינה בדצמבר האחרון. מספר קבוצות של מהגרים, בעזרת ארגוני סיוע שונים, פנו לערכאות משפטיות בניסיון לדחות את הבשורה, אך עד כה ללא הצלחה: בתחילת החודש, דחה בית המשפט העליון את ערעורם של 414 מהגרים מחוף השנהב, שביקשו לעכב את ההחלטה על הגירוש, והורה להם לצאת מישראל עד תחילת חודש יולי.

הפגנה גדולה של פליטי חוף השנהב נגד החלטת שר הפנים אלי ישי,אפריל 2012. ספק 500
הפגנה נגד גירוש הפליטים מחוף השנהב, לפני כחודשיים/ספק 500

"מאז מינויו של הנשיא אואטרה, השקט והביטחון חזרו באופן יחסי לחוף השנהב, ויש תהליכים רבים והבנה משותפת בין המדינות לגבי החזרת הפליטים", אמר היום גורם במשרד החוץ לוואלה! חדשות. הגורם הבהיר כי בחודשים האחרונים מתנהלים מגעים רבים בין הממשלות, להסדרת חזרה שוטפת של אזרחי חוף השנהב למדינה. עם זאת, הוא הדגיש כי ביקורו של אואטרה צפוי לעסוק בהיבטים מדיניים וכלכליים רחבים, ולא בשאלת ההחזרה מרצון, המתנהלת בדרגים נמוכים יותר. בין היתר, מפעילה סוכנות הסיוע הבינלאומי של משרד החוץ (מש"ב) מספר פרויקטים בחוף השנהב, המסייעים בהכשרה מקצועית, כלכלית וחקלאית, וכן פועלים גופים עסקיים ישראליים רבים, שמעורבים בניסיונות לשקם את כלכלת המדינה, שהייתה בעבר מהעשירות באפריקה, אך היום, בעקבות נזקי מלחמת האזרחים, סובלת משיעור עוני גבוה, מתשתיות הרוסות ומתלות גבוהה במגזר החקלאות.

אואטרה, כלכלן לשעבר שכיהן כבכיר בקרן המטבע העולמית, ישתתף בהמשך השבוע בוועידת הנשיא שתיערך בירושלים, ויהיה הנואם המרכזי בפאנל בנושא "המחר הכלכלי", לצדו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. פישר מחזיק בידידות ארוכת שנים עם אואטרה, מאז כיהנו במקביל כסגני יו"ר קרן המטבע הבינלאומית בשנות ה-90, והוא אף ייצג את ישראל בטקס ההשבעה של אואטרה במאי בשנה שעברה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully