וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האפל של הרשת

אילן גטניו

15.6.2012 / 6:00

לוחמי חופש במדינות טוטליטריות השתמשו ב"רשת האפלה" של האינטרנט כפלטפורמה לפעילות חופשית מצנזורה, אבל המימד האלקטרוני החבוי הפך כבר מזמן לזירת פשע שמארחת פושעים

המורדים בסוריה שהעבירו למערב תמונות ממעשי הזוועה של משטר אסד, חשפו את אחת הפעילויות הפחות בזויות של הרשת האפלה (Dark net). מדובר ברשת אינטרנטית מחתרתית, שמבטיחה אנונימיות מלאה; הרשת האפלה שומרת בקנאות על פרטיותם של המשתמשים בה, אי אפשר לאתר אותם לפי כתובת IP, אי אפשר לדעת מהיכן הם מתקשרים, ומה מספר המחשב שלהם.

כתובות הגולשים ברשת האפלה דינמיות ומשתנות בקצב מהיר, שמונע אפשרות לאתר אותן. הרשת המחתרתית הזו היא המקלט האמיתי של לוחמי חופש ושל מורדים במשטרים טוטליטריים מדכאים. כאן יכולים גולשים מסוריה לפעול בלי לחשוש מזרועו הארוכה של אסד. חלק גדול מהפעילויות הראשוניות של "אביב העמים הערבי" התבצע ברשת האפלה, כשבחסות האנונימיות הועברו מסרים ביצועיים לפעילים.

בצד הפעילות הפוליטית המחתרתית, הרשת האנונימית משרתת את עולם הפשע. רוב הפעילות בה היא בלתי חוקית. לתוך מחסה האנונימיות חדרו ארגוני פשע, סוחרי נשק, רוצחים שכירים, המציעים את מרכולתם לכל דורש, ובלי קבלות. הרשת האפלה מכילה יותר מ?200 אלף אתרי אינטרנט שאינם נגישים לגולש הממוצע. האתרים האלה משמשים ארגוני פשע וטרור, משמשים פלטפורמה לסחר אלקטרוני בסמים, לסחר בנשק, למוכרי זהויות, לסוחרי נשים ולסוחרי איברים, לרוצחים שכירים ולפדופילים. כל מי שרוצה להסתיר את מעשיו, ובכל זאת רוצה להשתמש בשיווק אינטרנטי של מרכולתו הבלתי חוקית, מגיע בסופו של דבר לרשת האפלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדי כמה דקות עובר שם המשתמש בצורה אקראית משרת לשרת כדי למחוק את עקבותיו ולטשטש את מקום מושבו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רובנו רואים באינטרנט כלי רב עוצמה לשימושים פרטיים ומסחריים, אך מרביתנו לא מודעים לעובדה כי קיימת רשת מקבילה, שאף נעזרת באותם כלים טכנולוגיים ממש, אך היא נסתרת מהעין ומאפשרת דפדוף אנונימי", אומר ד"ר יוסי רענן, ראש מרכז 013 נטוויז'ן לחקר האינטרנט והחברה, במסלול האקדמי המכללה למינהל. "על פי ההערכה, כמות המידע ברשת האפלה עולה פי 400 על זו שברשת האינטרנט 'הציבורית'. לאור נתונים אלה, אין ספק שהרשת האפלה היא איום כלכלי ומוסרי רב?פנים, ומחובתנו לפעול כדי לחסלה".

הרשת האפלה אינה מורכבת רק מאתרי מסחר ומאתרי תדמית. יש בה גם אלפי פורומים סגורים שאפשר להיכנס אליהם רק באמצעות הזמנה. מדי כמה דקות עובר שם המשתמש בצורה אקראית משרת לשרת כדי למחוק את עקבותיו ולטשטש את מקום מושבו. השרתים ממוקמים בארצות רבות, כדי להקשות על המשטרה ועל שירותי הביטחון של המדינות השונות כל אפשרות לאתר את המשתמשים.

לדברי ד"ר רענן, אין אפשרות לנקוב במספרים, אבל בלי ספק גם בישראל יש פעילות אפלה די נרחבת באמצעות האינטרנט, ואפשר לראות אתרים בלתי חוקיים לא מעטים בשפה העברית. "קשה להגיע אליהם, כי כל הרעיון הוא שהם מסתתרים היטב. יש אתרי פדופיליה מזעזעים. יש אתרי מכירה משוכללים, שאפשר להזמין בהם סמים קלים, סמים קשים ותרופות מרשם, ואלה שיוזמנו יגיעו למזמין בדרכים המקובלות".

מ-12 אתרים ל-5,800

לחברי הרשת האפלה נוח להיות רחוק מאור הזרקורים. הם לא מחפשים "לייק" ולא חברים, הם לא מבקשים מגוגל לרשום אותם במנוע החיפוש, אלא עובדים מפה לאוזן כדי לצוד לקוחות או עמיתים לצ'ט ולהחלפת מידע בלתי חוקי, פורנוגרפי ואף פדופילי. באחד הפורומים הישראליים נשאלה בגלוי השאלה: למי יש ילדות צעירות? והתשובה לא איחרה לבוא: "יש לי בת 11, מאולפת".
"מזעזע", אומר ד"ר רענן, "אם כי זעזוע זו מילה קלה לתאר את מה שקורה שם". לדברי רענן, אין ספק שגם גופים ממלכתיים מכל המדינות בוחשים ברשת האפלה. יש גם משתמשים לגיטימיים, שחוסים בצילה כדי לא להתגלות על ידי גופי צנזורה בארצותיהם. כך שימשה הרשת האפלה תושבים בסוריה, שהעבירו באמצעותה למערב תמונות זוועה מהתקפות כוחותיו של אסד ותמונות של טבח הילדים בחומס. האנונימיות של הרשת האפלה, שהכתובות בה דינמיות וקשות לאיתור, איפשרו להם להעביר את המידע בלי שיתגלו על ידי סוכניו של הנשיא אסד.

אל האתרים האלה אפשר, כאמור, להגיע רק עם הזמנה. רק לאחר הגעתה, מתחיל מסע לבטן האדמה. יש להוריד את דפדפן FireFox ולהזמין תוסף לדפדפן TOR שפועל כמו בצל, ומסייע לקלף את ההסתרה של הפעילות המחתרתית: שכבות?שכבות.
אחרי שמקלפים כמה שכבות, במאמץ, מגיעים לשלב הלפני אחרון, לפני הגילוי של הרשת האפלה, שבו צריך ליצור קשר עם גולש חי שנעשה בשיטה של "חבר מביא חבר". גם מי שמגיע לאתרים האלה ללא הזמנה, יכול להציץ ולראות את קצה הקרחון הענק המסתתר מתחת לשטח. הכתובות נמצאות גם באתרים לגיטימיים ומדי פעם הן עולות גם בפורומים נורמטיביים, כשפושעי הסייבר מנסים לגייס מתוכם עוד לקוחות לסחורה האסורה שלהם.
"פושעי הסייבר משתמשים בכל חידוש טכנולוגי אפשרי", אומר ד"ר רענן. "הרבה דברים שפותחו למטרות טובות משמשים את הפושעים. כשפותחים תיבת פנדורה כולנו משלמים אחר כך ביוקר. צריך לפעול נגד התופעה, כי ככל שהפשע נעשה חסין יותר מפני גילוי ואכיפה מצבנו רע יותר".

גבריאל וימן, פרופסור לתקשורת מאוניברסיטת חיפה שכתב את הספר "טרור באינטרנט", זיהה בשנת 1998 בסך הכל 12 אתרי אינטרנט טרוריסטיים - כיום הוא פוקח עין על יותר מ?5,800 אתרים כאלה. טרוריסטים משתמשים ברשת האפלה גם כפלטפורמה לדיונים בינם לבין עצמם, וכך יוצרים כר נרחב לפעילותם של גופים שלוחמים בטרור.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

יש גם ויקיפדיה אחרת

חלק גדול מאוד מהרשת האפלה מורכב מאתרים מסחריים, שבהם אפשר לרכוש כמעט כל דבר אסור: נשק אישי, נשק מחלקתי, סמים ושירותים אסורים. כדי להיכנס לרשת האפלה צריך להצטייד בתוכנה בשם TOR, ראשי תיבות של "נתב הבצל". התוכנה נוצרה במימון חיל הים האמריקני, אבל לאחר שהתברר היקפו של השימוש הנפשע בה הבולשת הפדרלית מנסה לעצור אותה, בינתיים ללא הצלחה. התוכנה פותחת שער ראשון בסידרה של שערים שמובילים לאינטרנט בתוך האינטרנט, ומאפשרת לגולשים להסתתר מאחורי כתובת IP סודית בתוך רשת מסועפת של עשרות שרתים בחמש יבשות, שבהם מאוחסנים ופועלים אתרי אינטרנט בסיומות בלתי מוכרות, למשל onion ו?bit.

אתרים אלה לא מנוהלים במערך DNS של כל כתובות האינטרנט הגלויות של רשת www ברישומי ICANN, אלא בנפרד, על ידי ישות חסויה, המכונה Namecoin. היא מתנהלת בדיוק כמו הרשת הגלויה, אבל מתהדרת בחופש אמיתי ובהיעדר צנזורה. הנתק מן הרשת הציבורית מאפשר לרשת האפלה להתנהל בלי כל פיקוח ממשלתי של מדינה מסודרת, ומאפשר להחליף זהויות כמו גרביים: מבקשים מהשרת זהות חדשה ובלחיצת כפתור נמחק הקשר שלכם עם הזהות הקודמת ואתם יכולים לפעול בשם אחר, עם IP חדש, כשאין זכר לקשר עם הפעילות הקודמת.

האפשרות לשנות את הזהות בתדירות גבוהה גורמת לכך שמספר הרשומים ברשת האפלה גדול בהרבה ממספר הפעילים האמיתי שיש בה. אין ספק שהרשת הזו גדלה והולכת בקצב מהיר, שכן הפיתוי לבצע עבירות בצורה אנונימית הוא גדול. קשה לתפוס את העבריינים. קשה יותר מאשר ברשתות ציבוריות, שבהן צו בית משפט יכול לחשוף כל עבריין לפי כתובת IP שהשתמש בה בנקודת זמן מסוימת.

הפעילות של הרשת האפלה גלויה לכל מי שמצליח להתברג פנימה. הפעילים אינם מסתירים את מרכולתם, ויש גם אנציקלופדיה בסגנון wiki, הנקראת Hidden wiki, עם כל ההסברים הנחוצים כדי להכיר את מרחבי הרשת האפלה ואת דרך ההתנהלות בתוכם. המצדדים בהקמתה מסבירים שהיא קמה במחאה על צנזורה של ממשלות ועל חוקים מגבילים, שמפירים למעשה את החופש שהאינטרנט צריך לסמל. הפעילות הבלתי חוקית, למשל סחר בסמים, בבני אדם או בנשק, מודחקת על ידיהם לשולי הפעילות הפוליטית, שהיא החשובה לדעתם.
מכיוון שאין חוקים, אפשר לפרסם כל דבר ברשת האפלה. איש לא יוכל לזהות את הכותב באתר, או לעצור אותו. עם מהירויות הקישור הגבוהות לבתים, יש משתמשי רשת רבים שהקימו בעצמם שרתי אינטרנט לאחסון מידע, תמונות וקטעי וידיאו פורנוגרפיים קשים, וגם לוחות מודעות של דרושים, שבהם אפשר לא פעם לראות בקשה: "דרוש רוצח שכיר".

במקביל לרשת TOR פועלת רשת נוספת בשם I2P2, שהיא גמישה ופרוצה יותר, ויש ממנה קישור ישיר לאינטרנט הגלוי לכולם. כאן אפשר למצוא הרבה צ'אטים IRC, שיתוף קבצים מסוגים שונים, כולל קובצי וידיאו ומוסיקה, וגם גישה לאתרי אינטרנט עם סיומת I2P. זהו גן עדן לשוק השחור, עם מסחר אלקטרוני מפותח מאוד, כולל מסלקות המקושרות למסלקות של חברות האשראי הבינלאומיות. אבל כל הדברים האלה נעשים ללא עדות או תיעוד כלשהם.

המשטרה פועלת בשקט

גופי ביון מתקשים לעמוד מול המאסה האדירה של פעילות בלתי חוקית שמייצרת הרשת האפלה. מסיבה זו מפתחים חוקרים ממעבדת האינטליגנציה המלאכותית באוניברסיטת אריזונה, ארה"ב, ערכה של כלים אוטומטיים שיכולים לאסוף ולנתח תוכן טרוריסטי באופן שיטתי.

הפרויקט, הידוע בשם Dark Web, משתמש ב"עכבישים" כדי למצוא ולקטלג מיליוני דפי רשת, פרסומים בפורומים טרוריסטיים, קטעי וידיאו ותוכן מולטימדיה אחר - באופן שוטף ויום?יומי. מנהלי הפרויקט זיהו עשרות אתרי ג'יהאד עם כמות עצומה של מידע על מטעני חבלה מאולתרים, כולל סרטי הדרכה מפורטים צעד אחר צעד. הממצאים הועברו לטיפול גופי המודיעין האמריקניים.
ד"ר נמרוד קוזלובסקי, יו"ר ומייסד שותף בחברת "אלטל סקיוריטי", מספר: "כוחה של הרשת האפלה טמון בעובדה שרבים ממשתמשיה נותנים אמון באנונימיות שהיא מקנה להם. אך זוהי גם חולשתה. גופים אוכפי חוק יכולים לנצל את האמון הזה. הם מפיצים קודי אינטרנט מזויפים, ואחר כך עוקבים אחר הפעילות ברשת האפלה, מפיצים קובצי משוב, ויכולים גם להיעזר בפעילות של משתמשים סמויים מטעמם. שוטר סמוי המוזמן לפורום ברשת האפלה יכול להחליף קבצים עם משתמשים אחרים, וכך לאסוף מודיעין, לנתח מידע, וחשוב מכל, לעקוב אחר הגורם הפיזי".

גם משטרת ישראל, בכוחה הדל, מנסה להתמודד עם הרשת האפלה, בפעילות שהיא אינה מוכנה לפרט. למעשה, המשטרה עושה הרבה יותר ממה שהיא רואה לנכון לשתף בו את הציבור. המשטרה מעדיפה לפעול בשקט, כדי לא לחשוף את היכולות ואת רמת הידע שהצטבר ביחידה הקטנה המטפלת בפשעי מחשב. מכיוון שהמשטרה פועלת על פי החוק, צריך שקודם כל יתבצע פשע ורק אז יוכלו כוחותיה לפעול. לדברי פקד איציק קסיאל, ראש צוות חקירות פשעי מחשב במשטרת ישראל, "פשע צריך להגיע לעולם הממשי, אחרת זה לא נחשב לפשע, אלא רק דיבורים. בתחום הסחר בסמים, אם לא מתבצעת בפועל קנייה ומכירה של סם, לא מתרחש פשע. רק כשמשהו אמיתי קורה בשטח, המשטרה יכולה להתערב".

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully