וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצע החדש של קדימה: חזרה לקווי 67' וחילופי שטחים

פנחס וולף

13.6.2012 / 9:50

פרסום ראשון: לוואלה! חדשות נודע כי במצע המפלגה שיוצג מחר, תציג קדימה עמדה מדינית "שמאלנית" מנתניהו. על ערביי ישראל מציעים: הכרה בכל הבנייה הבלתי-חוקית עד היום

מיישרים קו עם אובמה: במצע המדיני-ביטחוני שיוצג מחר (חמישי) בוועידת המפלגה הרעיונית של קדימה, ושהגיע לידי וואלה! חדשות, מוזכרים, לראשונה מאז הקמת המפלגה בשנת 2005, קווי 1967 בתוספת גושי ההתיישבות הגדולים כיעד מדיני במשא ומתן עם הפלסטינים. עד כה, רק המפלגות המוגדרות כשמאליות לקדימה, כמו העבודה ומרצ, דיברו מפורשות במצעיהן על חזרה לגבולות 67'. עם זאת, מדובר בעמדה דומה לתכנית המדינית שהציג יו"ר המפלגה שאול מופז ב-2009, אז אמר כי בתום תהליך מדיני תוקם מדינה פלסטינית "על רוב שטחי 67'". גורמים במפלגה אף מדברים על כך שתמורת גושי ההתיישבות הפלסטיניים יקבלו שטח חלופי ביחס של 1:1 – בדומה להכרזת נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. הפתרון הטריטוריאלי גם דומה מאוד לפתרון שהציע ראש הממשלה לשעבר ויו"ר קדימה אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הצעה אליה התנערו רבים בקדימה.

חגיגות ניצחון של תומכי שאול מופז אחרי ההפסד בפריימריז. מרץ, 2012. דרור עינב
מיישרים קו עם אובמה ואולמרט. מופז ובכירי קדימה/דרור עינב

"קו הייחוס המדיני של ממשלת קדימה למשא ומתן עם הפלסטינים יהיה מבוסס על קווי 1967 בתוספת גושי ההתיישבות הגדולים באזור יהודה ושומרון שהינם חלק אינטגרלי ממדינת ישראל", נכתב במצע. בנוסף, נראה שלמרות כניסתה לקואליציה, קדימה מחדדת הבדלים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו: הוא אמר בעבר שגבולות 67' אינם גבולות בני הגנה. כעת, קדימה חולקת עליו: "קו ייחוס זה (67' – פ.ו.) עם חילופי שטחים מוסכמים – הינו בר הגנה", נכתב בטיוטא שניסחו ח"כ אבי דיכטר, ח"כ דורון אביטל והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ.

אין איזכור לפליטים, אין פשרה בירושלים

עם זאת, עמדת קדימה מעורפלת הרבה יותר בשתי סוגיות המפתח במשא ומתן – נושא הפליטים שכלל לא מוזכר, ושאלת ירושלים – עליה מצוין כי בה ישראל לא תשוב לגבולות 67'. בנוסף, הצוות הזכיר משפט שאמור היה להיות חלק מהצעת חוק שדיכטר הגיש בעבר ונפסלה בידי ציפי לבני: "ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ברוח מגיל העצמאות. השאיפות הלאומיות והאזרחיות של העם הפלסטיני יוכלו להתממש בגבולות המדינה הפלסטינית לכשתקום לצדה של מדינת ישראל".

מטיוטת הדו"ח שהופצה אמש לחברי הכנסת של קדימה, עולה כי הנושא המדיני נדחק לשולי ההתעניינות, והוא מופיע לקראת סוף המצע הרעיוני. את המצע פותח דווקא הנושא החברתי ו"צדק חברתי", אותו הכינה ח"כ רוחמה אברהם-בלילא. רק תחומי ביטחון הפנים והדיפלומטיה נמצאים אחרי הנושא המדיני. "לאחר הוועידה תציג תנועת קדימה חזון מגובש אשר ייתן ביטוי אמיתי ומוחשי לרחשי ליבו של הרוב בישראל", כתב יו"ר קדימה שאול מופז בטיוטא. "אני קורא לכם להצטרף אלינו במשימה לשיפור פניה ועתידה של מדינת ישראל".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארה"ב ברק אובמה נושא את נאום "מצב האומה" השנתי בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון, 25 בינואר 2011. מאחוריו: יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר (מימין) וסגן הנשיא ג'ו ביידן. AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, Pool, AP
קדימה מיישרת איתו קו. הנשיא אובמה/AP, AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, Pool

בנושא הצדק החברתי, נכתב בדו"ח כי "תנועת קדימה תביא לרפורמה מקיפה בתחום השוויון בנטל בישראל ולצדק חברתי, תוך מתן ביטוי לשאיפה לכונן חברה מלוכדת ומשגשגת כלכלית שבה כל אזרחיה נושאים בנטל ונהנים מהזדמנות הוגנת ושוויונית בכל תחומי החיים". כחלק מהתכנית קדימה תבקש להביא לשינויים במדיניות המיסוי, להקטנת נטל ההוצאה על חשמל ומים לצריכה ביתית ולמעוטי יכולת, לצרכנות, לסיוע לעסקים קטנים ועוד.

הצעה מעניינת ואף מהפכנית מציע ח"כ ישראל חסון, שריכז את נושא שוויון ההזדמנויות למיעוטים. "מדינת ישראל תכונן סדר אזרחי חדש, במסגרתו תעניק למיעוטים בה שוויון הזדמנויות, זכויות וחובות", נכתב בחזון. "המדינה תזהה ותפעל לטיפול במצוקות המיעוטים שבקרבה באופן שיקל על תהליך השתלבותם בחברה הישראלית". חסון מציע לאשר את כל הבנייה הבלתי-חוקית של ערביי ישראל ברחבי המדינה עד היום, וקביעה כי מבנים שייבנו מעתה והילך ייהרסו באופן מיידי. כמובן, שבעלי הבתים שיאושרו ישלמו מסים על המהלך. בדו"ח יש גם התייחסות לשינוי שיטת הממשל, שרוכזה על ידי יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רוני בראון. הטיוטא מציגה גם את נושא שוויון בנטל, אותו הכין ח"כ יוחנן פלסנר, העומד גם בראשות "ועדת קש"ב". התכנית מדברת על יעדי גיוס שונים מהיום באמצעות פתיחת מסלולי שירות שונים בצבא ובמסגרות אזרחיות, הרחבת השירות האזרחי, והטבות למשרתים.

עבודות בנייה ביישוב בית אריה, ספטמבר 2010. אורי לנץ
הכרה בכל הבנייה הבלתי חוקית של ערביי ישראל?/אורי לנץ

אך האם לקדימה בכלל תהיה הזדמנות ליישם את המדיניות המוצעת? לטענת מי שעמדה בראשה עד לאחרונה - ממש לא. יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, שפרשה מן הכנסת לאחר שנחלה תבוסה ליו"ר הנוכחי - שאול מופז, צופה שהמפלגה שעמדה בראשה לא תצלח את הבחירות הבאות. בגלי צה"ל פורסם כי בכנס שנערך אמש במרכז הבינתחומי בהרצליה, השיבה לבני לשאלה מן הקהל כי "קדימה לא תהיה קיימת בבחירות הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully