וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הספרים רק יחמיר את המצב

חזי שטרנליכט

12.6.2012 / 8:49

הצעת החוק החדשה למניעת מבצעים בענף הספרים לא תעזור לסופרים. להפך, אני חושש מאוד שהחוק החדש רק ירע את מצבם של הסופרים, ובייחוד את מצבם של היוצרים החדשים המעוניינים להיכנס לתחום.

גילוי נאות: את ספרי הראשון הוצאתי באחת ההוצאות הגדולות והמוכרות. לשם הוצאת ספרי השני הקמתי הוצאה לאור פרטית ובאמצעותה הוצאתי את הספר, כך שאפשר להגיד שאני גורם "נגוע", בעל ראייה סובייקטיבית.

אני בטוח שיוזמי החוק החדש רוצים בטובתה של היצירה העברית וברווחתו של הסופר. זוהי מטרה ראויה, ואכן התחרות המתחוללת כיום בענף מובילה לכשל שוק במובן זה שהסופר משתכר מעט מדי ואילו רשתות הספרים יותר מדי. כמה בדיוק? לא ברור, משום שנתוני הרווחיות שלהן אינם גלויים.

אבל הכשל העקרוני יותר הוא שיש שתי רשתות ספרים גדולות המחלקות ביניהן את העוגה ומכתיבות למו"לים, שמצדם מכתיבים לסופרים את תנאי התגמול. לעומת זאת הצרכן הסופי רק מרוויח מהתחרות העזה - ואסור לפגוע בצרכן כדי להיטיב עם הסופרים. מניעת המבצעים עלולה ליצור כשלים חדשים. זוהי התערבות גסה שאינה לפי רוחה של תחרות אמיתית, ולכן דינה להיכשל או ליצור פגמים חדשים.

מה עלול לקרות? לדוגמה, מו"לים יחתכו מחירים וישווקו מלכתחילה את הספרים במחיר של 40 שקלים במקום ב-90 שקלים כדי שיהיו ב"מבצע" כל השנה ומהרגע הראשון. במצב זה עלולים הסופרים להיפגע, או במקרה הטוב ביותר - יקבלו סכום דומה לזה שהם מרוויחים כיום מהתמלוגים.

מה אפשר לעשות כדי לתקן את המצב בארץ? הרבה מאוד. אפשר לעודד הקמה של רשתות ספרים חדשות שיתחרו באלה הקיימות, גם על גובה הנתח שהן לוקחות מהמחיר הקטלוגי של כל ספר חדש. הסופרים יכולים להקים קואופרטיב; מודל כזה מאפשר ניהול של עסק ללא מטרות רווח ובעלויות שכר מידתיות. התוצאה היא שעלות הרשת הזאת תהיה סבירה, והסופרים והמו"לים יקבלו נתח גדול יותר מהמחיר הנגבה בעבור הספר.

אפשר להקים קרן לתמיכה ביצירה העברית, בדומה לתמיכה בקולנוע ובתיאטרון. זהו רעיון ראוי שאפשר ורצוי לממש אותו בלי קשר לדיון הנוכחי. בראש הקרן יש למנות אישי ציבור ואקדמיה, שיכולים להעריך טוב יותר מהפוליטיקאים אילו ספרים וסופרים ראויים לתמיכה.

בכל הנוגע להגבלת התחרות, אני מציע שלפני שאנו רצים ליישם חוק שעובד מעולה אצל הצרפתים, ניישם עוד כמה דברים שעובדים נהדר במחוזותיהם, ובהם רכבת תחתית בכל גוש דן, פארקים ציבוריים שנראים כמו גני הטיולרי ותיקונים אחרים שהופכים את צרפת למחוז חפץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully