וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש: "חוק צער בעלי חיים" עובר אל משרד הגנת הסביבה

10.6.2012 / 17:02

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת החוק להעברת סמכויות אכיפת "חוק צער בעלי חיים" ממשרד החקלאות אל משרד הגנת הסביבה. לדברי יוזמי החוק המעבר יציל אלפי חיות בישראל

18 שנה לאחר שנחקק בישראל "חוק צער בעלי חיים" והופקד בידי משרד החקלאות, החליטה היום, 10 ביוני 2012, הוועדה לענייני חקיקה לאשר את הצעת החוק המבקשת להעבירו תחת סמכות משרד הגנת הסביבה. ההצעה שהונחה על שולחן הכנסת במרץ 2012 היתה פרי יוזמתה של עמותת "תנו לחיות לחיות" בשיתוף ח"כ אלכס מילר מ"ישראל ביתנו", וח"כים נוספים. "ההצעה", אומרים ב"תנו לחיות לחיות", "נולדה בעקבות כשלים בטיפול משרד החקלאות בנושא ובשל ניגוד עניינים של משרד (החקלאות - ל.ש) שגם אחראי על הפגיעה בבעלי חיים (בשל היותו פרו חקלאי - ל.ש)". משרד החקלאות הודיע כי יערער על ההחלטה.

"כיום אין מען לתלונות ואין מי שמטפל בהן"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשלים בטיפול משרד החקלאות בנושא ההגנה על בעלי החיים". הפגנה לשינוי תנאי אחזקת תרנגולות בכלובים/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי דו"ח השופט ורדימוס זיילר (אפריל, 2010), שבדק את השירותים הווטרינריים בישראל, הנמצאים תחת פיקוח משרד החקלאות, "בעלי חיים נמצאים במצוקה אכזרית. אין מען לתלונות ואין מי שמטפל בהן". כמו כן, גורס הדו"ח כי מאז חוקק "חוק צער בעלי חיים" ב-1994 לא יישם משרד החקלאות תקנות לאחזקת בעלי חיים, לא להובלתם, ואף לא להמתתם.

היועץ המשפטי של עמותת "תנו לחיות לחיות" יוסי וולפסון מסביר על ניגוד האינטרסים במשרד החקלאות: "המשרד בעצם מחזיק בשני כובעים", הוא אומר, "מצד אחד הוא מייצג את התעשיות החקלאיות, ומנסה להגיע למקסימום רווח, ומצד שני הוא אמור לדאוג לרווחת בעלי החיים. ההחלטה היום תיצור מערך מאוזן בין משרדי הממשלה".

משרד החקלאות לא יישם תקנות חוק צער בע"ח

חברת הכנסת אורית נוקד, עבודה. שרון בוקוב
"בעלי חיים נמצאים במצוקה אכזרית". שרת החקלאות אורית נוקד/שרון בוקוב

התקנות הקיימות כיום, של אחזקת התרנגולות בתעשיית הביצים, הם אחד הנושאים המרכזיים שהובילו להגשת הצעת החוק. במשך שנים לא קבע משרד החקלאות תקנים לגידול התרנגולות - אלה קיימים במדינות מערביות כבר שנים רבות - ורק לאחר שהוגש בג"ץ על ידי עמותת "אנונימוס" וארגון "נח", הוא ניסח תקנות שבעצם מקבעות את התקנות הקיימות.

"משרד איכות הסביבה מבקש לאמץ כיום את התקן האירופי באחזקת תרגולות, שנקבע לפני 13 שנה, ובכך לשנות את תנאי אחזקת התרנגולות בכלובי סוללות, שמותירים את התרנגולות ללא יכולת תנועה", מסביר וולפסון.

יש תקווה לבעלי החיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, ואתי אלטמן חונכים אמבולנס חדש של "תנו לחיות לחיות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן אמר בדיון היום כי "חברה נבחנת ביחסה לחלשים, ובעלי החיים הם כיום חסרי אונים ואין להם הגנה מספקת".

"תנו לחיות לחיות", יוזמת הצעת החוק: "זהו צעד חשוב ומשמעותי לקידום זכויות בעלי החיים בישראל".

אלה אבין, מזכ"ל ארגון נח, המאגד תחתיו את עמותות בעלי החיים, בירכה והוסיפה: "עד היום נתקלנו בסחבת בטיפול בווטרינרים רשותיים שסרחו והתעללו בבעלי חיים, ולא הועמדו לדין, בגלל שהם עובדים תחת משרד החקלאות. היום אנחנו מקווים שהתחיל השינוי".

תגובת עמותת "אנונימוס": "העברת החוק למשרד להגנת הסביבה תוכל למנוע סבל גדול ומיותר מכ-300 מיליון בעלי חיים במשקים החקלאיים המתועשים. זה המינימום שהממשלה חייבת לעשות בשביל בעלי החיים, אחרי 18 שנה של חידלון מתמשך בו משרד החקלאות עשה כל שביכולתו בשביל להשאיר את 'חוק צער בעלי חיים' כאות מתה בספר החוקים".

מעמותת "הכל חי" נמסר: "תשעה שרי ממשלה מתוך 12 הביעו היום עמדה נחרצת לטובת העברת 'חוק צער בעלי חיים' לטיפול תחת סמכותו של המשרד להגנת הסביבה. אין דבר הגיוני ונכון מזה לאחר שנים רבות בהם משרד החקלאות אמון על חוק זה באופן המייצר ניגוד עניינים בלתי נמנע, המוביל להשלכות קשות על רווחת בעלי החיים בישראל. אנו קוראים לראש הממשלה לתמוך בהחלטה הגורפת של שריו ולהביע תמיכה מובהקת בעמדתם זו".

כאמור, משרד החקלאות הודיע כי יערער על החלטת השרים לענייני חקיקה.

עוד בנושא:
המאבק לסגירת חוות מזור: בג"ץ אסר ייצוא קופות שנולדו בטבע
התעללות בבעלי חיים: היחס המזלזל של הרשויות לתלונות
חולצה סוסה פצועה בתל אביב: הסוסה שכבה ברחוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully