וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: איך גוזרים ציפורניים לכלבים?

ד"ר אייל נחמיאס

11.6.2012 / 11:39

וטרינר וואלה! בעלי חיים, ד"ר אייל נחמיאס, עונה על שאלות גולשים: איך מטפלים בקשקשים אצל הכלב? באיזה גיל עומדות האוזניים אצל כלבי יורקשייר?

כלבים מסופרים. ShutterStock
טיפול עשרת אלפים. עדיף טיפוח ולא גילוח/ShutterStock

יש לי כלבה כבת ארבע. לאחרונה החלו להופיע אצלה קילופים בעור, כמו מעין קשקשים. יש לי הרגשה שזה מהתספורת שעשיתי לה לפני חודש וחצי, האם יש טיפול?

תשובה: קשקשים ובעיות עור לא בהכרח קשורים לתספורת. יש מגוון אפשרויות שעלולות להיות הגורם:
• חוסר תזונתי.
• בעיות הורמונליות כמו תת פעילות בלוטת התריס שנפוצה בכלבים.
• דלקת חיידקית הנפוצה כעת עקב החום והלחות, במיוחד בישובים הקרובים לקו הים.
• אלרגיה עונתית ועוד.

כדאי לנסות לעבור למזון המתאים לכלבים עם עור רגיש והמתאים לאיזון בעיות של תזונה לקויה בהיבט של העור. יש גם מזונות רפואיים שונים, לדוגמה HA היפו אלרגני או אחרים שיתאימו אך עדיף לבחור את המזון לאחר אבחון וטרינרי.

שימוש בשמפו אנטי סבוריאי וטרינרי יכול לעזור להסיר את הקשקשים ולמנוע יובש ונזק לאפידרמיס השכבה העליונה של העור.

תוספי מזון מסוימים יכולים להועיל, לדוגמה שמרי בירה בטבליות (מכילים ויטמינים מקבוצה B), תוספי חומצות שומן חיוניות וויטמין E, לדוגמה המוצר "דרמה קואט".

בכל מקרה, כדאי לשקול בפעם הבאה להנחות את הספר/ית לבצע טיפוח ולא גילוח. בטיפוח משאירים את הפרווה העליונה ומסירים את הפרווה התחתונה ומאווררים אותה היטב, הסרת שיער מיותר בכפות רגליים ובאיזור האחוריים להיגיינה ונוחות הכלב. הכלב עובר רחצה יסודית, ניקוי בלוטות וגיזור ציפורניים. לבסוף יבוש יסודי וסירוק טוב.

רכשתי גורת יורקשייר טרייר יפהפייה בת שלושה חודשים. באיזה גיל יעמדו לה האוזניים?

יורקשייר טרייר עייף. ShutterStock
מתי יעמדו לה האוזניים? גורת יורקשייר טרייר/ShutterStock

תשובה: האוזניים בנויות בצורת "סנדביץ'" של עור-סחוס-עור. הסחוס גמיש ורך בגיל צעיר, ומתקשה ומקבל את צורתו הסופית לקראת גיל שבעה-שמונה חודשים. לעתים, כאשר מדובר באוזניים גדולות, הסחוס עלול לקבל צורה "שבורה" ללא תמיכה ועזרה. בגזע הזה יש שתומכים באוזן במידת הצורך. אני אישית מעדיף לתת לטבע לעשות את שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

יש לי כלבה בת שבעה חודשים, בריאה ומלאת חיים. לפעמים בורח לה פיפי מתוך שינה או שהיא עושה פיפי בבית למרות שהיא יוצאת המון החוצה, גם בלילה. היא יודעת שזה לא בסדר, כי אנחנו כועסים והיא מסתתרת. חשבתי להוציא אותה לחצר, אך אין לי לב. מה עושים?

אילוסטרציה. ShutterStock
חולמת על נהרות של מים. כלבה ישנה/ShutterStock

תשובה: בריחת שתן עלולה להיות כתוצאה מבעיה בריאותית. העובדה ש"בורח לה" מעידה כי הכלבה לא עושה זאת באופן מודע. ניכר כי גם ההשתנה בבית נובעת מחולשה או מבעיה להתאפק או לשלוט בשתן.

לצערי העובדה שאתם כועסים עליה כשהיא משתינה בבית, לא רק שאינה תורמת לפתרון, אלא מחמירה אותו. הכלבה מפתחת חרדה לעשיית צרכים בנוכחות הבעלים, כלומר, גם בחוץ היא לא תעשה לידכם ותשמור את הצרכים למקום חבוי בבית.

אני ממליץ לגשת לבדיקה וטרינרית. ראשית יש לבצע דגימת שתן ולבדוק אפשרויות פשוטות של דלקת בדרכי השתן או אבנים.
אפשרויות אחרות נפוצות פחות אך קיימות הן ECTOPIC URETHRA, כלומר חיבור "שגוי" של פתח השופכה, ומכאן קושי בשליטה בשתן. את הבעיה הזו ניתן לאבחן על ידי בדיקת אנדוסקופיה או בצילומים עם חומר ניגודי.

איך אפשר לגזור לכלב שלי ציפורניים? יש לי מספריים שקניתי במיוחד. האם אפשר לתת לו משהו לטשטוש קודם? הוא נורא מפחד

יד לוחצת יד כלב לברדור חום. ShutterStock
אין מה לפחד. בעצם אולי קצת/ShutterStock

תשובה: גזירת ציפורניים עלולה להיות טראומטית, במיוחד אם מפספסים קצת את הקצה. הקצה שאותו בלבד מותר לגזור הוא שקוף וחסר כלי דם. חשוב להשתמש במכשיר מתאים וחד, כמו מספרי "תוכי", שיש להם להב כפול.

חשוב להשתמש בפרסים ולשם התחלה ומניעת חרדה רק להראות את המספריים ולא לעשות דבר מלבד משחק ומתן פרסים. בהמשך יש לשחק מעט עם הציפורן, ולא לגזור, ושוב לתת פרסים לפני ואחרי. בהמשך לגזור רק חלק מהציפורן וחוזר חלילה.

הכלב שלנו בן השמונה סובל מפריצת דיסק. ניסינו דיקור סיני, כדורים וצמחי מרפא. הדבר היחיד שעוזר לו הוא 40 מ"ג פרנדיזון ביום. כתוצאה, הוא עושה פיפי בבית. אנו מנסים להעביר אותו לכדור חדש לא סטרואידי. הבעיה שתוך כדי תהליך הפחתת המינון, הוא מתקשה להתרומם, ומחליק

אילוסטרציה. ShutterStock
גם כלבים סובלים מפריצת דיסק/ShutterStock

תשובה: פריצת דיסק ניתן לעתים לרפא על ידי דיקור או תרופות שונות, אך לעתים אין מנוס, ויש צורך לשקול לעבור למשהו אחר. אבחון מדויק יעזור למקם את מקור הבעיה ואת העצבים עליהם יש לחץ. בדיקת CT או הדמיה בחומר ניגודי המוזרק לעמוד השדרה יסייעו באבחנה מדויקת. בבדיקת נוזל חוט השדרה ניתן לגלות דברים נוספים שיסייעו לאבחון. נוזל זה, הקרוי CSF, הוא ה"דם" של מערכת העצבים, והרי לא יתכן לבצע אבחון היום של מחלות רבות ללא בדיקת דם.

לעתים ניתוח לשחרור תוכן דיסק שפרץ הוא פתרון ארוך טווח המתאים יותר כשפתרונות אלו כשלו. בהמשך שיקום והידרותרפיה יחזירו לכלב מסת שריר שאבדה ומקשה עליו לקום ולנוע או לתמוך במשקלו.

טיפול בכלב בוגר וכבד עם בעיה כזו הוא אתגר גדול יותר מאשר כלב צעיר או קל. קיימים אביזרים שונים לעזרה, כמו ערסל נשיאה שתומך בחלק האחורי של הכלב או אפילו עגלת הליכה, מעין מתקן כמו כיסא גלגלים לכלב של חברת K9 או אחרים.

צילומים: ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully