וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט המחאה נמשך: ירידות מחירים ברוב הערים

אריק מירובסקי

8.6.2012 / 10:43

הירידות הבולטות במחירי הדירות במדד נרשמו בקריית אתא ובהרצליה. המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בתל אביב עלה ב-1% ל-2.45 מיליון שקל. מחיר דירה דומה בירושלים ירד ב-0.5%

ב-16 מתוך 31 הערים, שנכללות במדגם המדד של TheMarker והלוח האינטרנטי yad2, נרשמו בחודש שעבר ירידות מחירים, ברמות של עד 4%. מדובר בפעם הראשונה שנדגמה מגמה כזו ברוב הערים מאז התקופה של המחאה החברתית בסוף 2011. הירידות הבולטות נרשמו בקריית אתא (4%) ובהרצליה (3.1%), אבל רוב הירידות היו מינוריות יותר. עליות המחירים הבולטות נרשמו בלוד (3.1%) ובכרמיאל (2.9%).

דו"חות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושל משרד האוצר שהופיעו באחרונה מדברים על התאוששות בשוק הדירות ועל חזרת רוכשי דירות למשרדי המכירות של הקבלנים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בעלייה משמעותית במספר העסקות שנסגרו בחודשים האחרונים, ופחות בהשתנות מחירים. ואולם המדד שלנו בוחן את המחירים המבוקשים בלבד, ולא את נפח העסקות. בחינה זו מראה, לראשונה מאז סוף 2011, על מגמה כוללת של ירידת מחירים - כלומר, מספר הערים שבהן נרשמה ירידה במחירים המבוקשים היה גדול ממספר הערים שבהן נרשמו עליות.

אבן גבירול פינת נורדאו בתל אביב. נמרוד סונדרס
ב-16 מתוך 31 הערים, שנכללות במדגם המדד של TheMarker והלוח האינטרנטי yad2, נרשמו בחודש שעבר ירידות מחירים/נמרוד סונדרס

נתון זה עשוי להצביע על מגמה בקרב בעלי דירות, שנתקלו בשוק המכווץ של סוף 2011, שבו המחאה החברתית גרמה לנפילה גדולה במספר העסקות, נואשו מלהמתין לרוכשים, והחליטו לעשות מעשה ולהוריד את מחירי הדירות. ירידות המחירים הממוצעות במאי מסתכמות אמנם באלפים בודדים של שקלים, אך שינוי המגמה עשוי להיות סימן ראשון לבאות.

בחינה של הערים הגדולות מראה כי בתל אביב נרשמה עלייה של 1% במחירי הדירות המבוקשים, והמחיר המבוקש הממוצע לדירת ארבעה חדרים בעיר מגיע כיום ל-2.45 מיליון שקל; בחיפה נרשמה עלייה דומה של 0.9%, ומחיר דירת ארבעה חדרים ממוצע בעיר הוא 951 אלף שקל; בירושלים המחיר המבוקש הממוצע לדירת ארבעה חדרים הגיע במאי ל-1.98 מיליון שקל, ירידה של חצי אחוז, ואילו בראשון לציון המחירים המבוקשים עלו ב-0.3% ל-1.48 מיליון שקל עבור דירת ארבעה חדרים ממוצעת.

בערים הסמוכות לתל אביב נרשמו ירידות מחירים בכמה ערים. הירידה הבולטת ביותר היתה בהרצליה, בשיעור של 3.1%. המחיר המבוקש לדירת ארבעה חדרים בעיר הגיע ל-1.91 מיליון שקל. גם ברמת השרון השכנה נרשמה ירידה גדולה יחסית, של 1.5%, אבל היא מוסיפה להיות העיר השנייה מבחינת גובה המחירים, לאחר תל אביב - המחיר המבוקש הממוצע לדירת ארבעה חדרים בעיר הוא 2.29 מיליון שקל.

אלפים קראו: "חוזרים לשכונות, כל העם אופוזיציה". דניאל בוק
הפגנות בתל אביב/דניאל בוק

שכנות נוספות של תל אביב שרשמו ירידות במחירים המבוקשים הן רמת גן וגבעתיים. בראשונה, המחירים המבוקשים ירדו ב-0.3% ל-1.07 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים, ואילו בשנייה הם ירדו ב-0.7% לרמת מחיר ממוצעת של 2.08 מיליון שקל עבור דירת ארבעה חדרים.

בערי המעגל החיצוני של תל אביב נרשמו כמה ירידות מחירים בשיעורים נמוכים יחסית. ברעננה ירדו המחירים המבוקשים הממוצעים ב-1.2%, והמחיר המבוקש עבור דירת ארבעה חדרים בעיר מגיע ל-1.81 מיליון שקל בממוצע; ברמלה המחירים ירדו ב-1.3% ל-993 אלף שקל; לעומת זאת, בלוד המחירים עלו ב-3.1%, ועבור דירת ארבעה חדרים בעיר נדרשים 876 אלף שקל. בחדרה, אחת מה"כוכבות" הגדולות של שוק הדירות בשנים האחרונות, המחירים עלו ב-2.7% (955 אלף שקל לדירת ארבעה חדרים), ובהוד השרון הם רשמו עלייה של 2.6% (1.49 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים).

ירידת המחירים הבולטת במדד של חודש מאי נרשמה בקריית אתא - בשיעור של 4%; המחיר המבוקש הממוצע לדירת ארבעה חדרים בעיר הגיע ל-718 אלף שקל; ירידה של 1% נרשמה במחירי הדירות המבוקשים בקריית ביאליק (861 אלף שקל לדירת ארבעה חדרים), בעוד שהשכנה המערבית, קריית מוצקין, רשמה דווקא עלייה של 1.5% במחירים (935 אלף שקל לדירת ארבעה חדרים).

האם המגמה הזו, שבכללותה מראה על נטייה לירידה, תימשך גם בחודשים הבאים? קשה לדעת ומוקדם מדי לחזות את הדברים. בעלי דירות ומתווכים מדווחים כי לא רק שוק הקבלנים פורח בימים אלה, אלא גם שוק הדירות יד שנייה, שגם אליו שבים הרוכשים. אם הפריחה תהיה משמעותית, יש להניח שבחודשים הקרובים נראה דווקא בלימה במגמת ירידת המחירים. עם זאת, בסיכום הכולל, מצב רוכשי הדירות אינו פשוט - מחירי הדירות גבוהים מאוד, הממשלה מדברת יותר מאשר עושה, ועל פניו הפריחה הנוכחית נראית זמנית ומוגבלת.

עלייה במחירי השכירות

בשוק השכירות, להבדיל משוק הדירות למכירה, בלטה בחודש מאי מגמה ברורה של עליית מחירים. אמנם בתל אביב נרשמו ירידות קלות בדמי השכירות לדירות שניים ושלושה חדרים, וגם באשקלון נרשמו ירידות, אבל בסך הכל השוק התאפיין בעליות מחירים קלות.

בהתחשב בכך שלא מדובר בתקופה הלוהטת של שכירת דירות, עליות אלה עלולות לרמוז על התחלת תופעה שעליה התריעו פעילים רבים בשוק הנדל"ן, שהעריכו כי מדיניות הממשלה בשוק הדירות תביא לעליית מחירי השכירות. זאת, משום שהממשלה מעוניינת להרחיק את המשקיעים משוק הנדל"ן, ולכן נקטה מדיניות מיסוי שממריצה אותם למכור את דירותיהם עד לסוף השנה הנוכחית, ומכבידה על משקיעים שיעדיפו להמשיך להחזיק ברשותם דירות גם אחרי 2012. טענות הפעילים, שלהן שותף גם בנק ישראל, הן שהדבר יקטין את היצע הדירות להשכרה, מה שיגרום לעליית מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully