וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקצוב הרפורמים: מעמד שווה לכולם

זהבה גלאון

7.6.2012 / 7:42

הפסיקה הדרמטית של בג"ץ, שפורסמה בשבוע שעבר, קבעה שהמדינה תהיה חייבת לממן גם רבנים לא אורתודוקסים בישראל. זהו צעד ראשון וחשוב בדרך הארוכה לתיקונם של עוול ואפליה שנמשכו הרבה מאוד שנים. בג"ץ אמר די למונופול של היהדות האורתודוקסית ולחטיפת היהדות בישראל על ידי קבוצה קיצונית, שהפכה אותה למנגנון פוליטי.

באותו שבוע שבו התקבלה ההחלטה החשובה הזאת, החליט היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין לסגור בשם חופש הביטוי את תיק החקירה נגד הרבנים מיצהר שכתבו את הספר "תורת המלך", הנותן היתר הלכתי להרג גויים. בכך העניק היועמ"ש רוח גב לפניה המכוערות והגזעניות של היהדות.

אנחנו נמצאים בעימות בין שתי השקפות של היהדות על דמותה של מדינת ישראל: האחת מבקשת לכונן ישראל נאורה, מודרנית, ליברלית ודמוקרטית, שמוכנה לשלום ולפשרה. האחרת רוצה ישראל קנאית וגזענית, חרדית-לאומנית, שמסיתה נגד כל מי שהוא אחר ושמתנגדת לכל הסדר מדיני שהוא.

הקרב הוא קרב אמיתי, והוא לא רק בין שמאל לימין, אלא בין מי שמבקש לקיים פה דמוקרטיה לבין מי שמבקש לפרק אותה ולהקים תחתיה ממלכה משיחית, סוג של תיאוקרטיה ליהודים בלבד. זהו קרב בין מי שמבקש לקבוע דין מלכות שוויוני, שחל על כל אזרחי הממלכה, לבין מי שמבקש לקבוע דין שמיים וליצור אפליה אתנית מכוחו.

יש לקום ולדרוש דין אחד

הפלורליזם היהודי מאיים על הקנאים האלו. הקביעה שכל בני האדם שווים מנוגדת ניגוד חריף לתפיסת העליונות הגזעית. הטענה שנשים וגברים שווים, שיהודים וערבים יכולים לחיות בשלום זה בצד זה, ושפליטים מבקשי מקלט יכולים לבקש הגנה - היא דבר כפירה בציווי הגירוש והרדיפה, שעל פיו חיים הקנאים.

ברור שתנאי ראשון ובל יעבור לקיומה של יהדות חופשית הוא מתן מעמד שווה לחלוטין לזרמים הלא אורתודוקסיים. יש לדרוש הפרדה מלאה של דת ומדינה בישראל ולסיים את המונופול הכופה והבלתי רצוי של הרבנות החרדית, שמכתיבה את האופן שבו יהודים בישראל מנהלים את חייהם. יש להחיל נישואים אזרחיים בישראל, שיאפשרו גם לפסולי חיתון ולזוגות חד-מיניים להינשא, ולהכיר בגיורים רפורמיים ולא רק בגיורים אורתודוקסיים-קיצוניים, שמתעללים בכל מי שלא מקבל עליו את עול ההלכה.

יהדות חופשית צריכה לאפשר שוויון זכויות מלא בין נשים לגברים בישראל ולא להדיר נשים, כפי שעושה היהדות הרשמית. היהדות הרשמית פוסלת נשים ממתן עדות בבתי דין רבניים, מנציחה את הסבל של מסורבות גט, משפילה נשים בפני דיינים ולא מאפשרת להן לקחת חלק פעיל כדייניות באותה מערכת משפט שבפניה הן חייבות להישפט.

מדינת ישראל הופכת בשנים האחרונות הרבה יותר אורתודוקסית והרבה פחות דמוקרטית. זוהי שעתה של הממלכה בישראל לקום ולדרוש דין אחד, דין מלכות האדם ולא דין שמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully