וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיקטטור הגדול

אלי לאון

8.6.2012 / 6:00

סשה ברון כהן חוזר בסרט שהופך אותו, לטענת המבקרים, לקומיקאי הגדול ביותר כיום. החברים שלו טוענים שהוא לא יודע פחד, אשתו התגיירה בשבילו, אבל הוא מתעקש להישאר אלמוני

כדי להבין עד כמה המציאות הבדיונית שמייצר גאון הקומדיה של ימינו, סשה ברון כהן, משפיעה על העולם, קחו לדוגמה את שהתרחש בתחרות קליעה בינלאומית בכוויית לפני כשלושה חודשים. הקלעית הקזחית מריה דמיטריאנקו עמדה על דוכן המנצחים כשלצידה סגניותיה מלבנון ומטורקיה והמתינה להשמעת ההמנון הלאומי של ארצה. היא הניחה את ידה הימנית על ליבה, אלא שלמבוכתה ולמבוכת המארגנים, במקום לשמוע את מילות ההמנון הקזחי, הושמע ההמנון הפארודי מהסרט "בוראט", שנאסר לשידור בקזחסטן. ההמנון ההיתולי כולל, בין היתר, את המשפטים: "קזחסטן, היצואנית המובילה בעולם של אשלגן / למדינות אחרות יש אשלגן נחות / קזחסטן, קזחסטן, את מקום נחמד מאוד / ממישורי טארסק עד לגדר הצפונית של עיר היהודונים". המארגנים הכוויתים אמנם התנצלו ואף הסכימו לקיים את הטקס פעם נוספת, הפעם עם ההמנון האמיתי, אבל האירוע גרם למשבר דיפלומטי בין כווית ובין קזחסטן והוביל להגשת תלונה מצד הקזחים לנציגי הוועד האולימפי של אסיה. רשויות הספורט בקזחסטן אף הענישו את אנשי המשלחת הקזחית.

אם לא די בכך, לפני כחודשיים העניקה קזחסטן מתנה נוספת ל"דיקטטור": משרד החוץ שלה דיווח כי מאז הקרנת "בוראט" בעולם, ענף התיירות במדינה משגשג, ומספר התיירים מחו"ל עלה באופן דרסטי. "עבורנו זהו ניצחון גדול. אני אסיר תודה לבוראט בשל העניין שהוא עורר בקרב התיירים לגבי המדינה שלנו", ציין שר החוץ הקזחי, ארזן קזיקאנוב.

סשה כהן בוראט. AP
ברון כהן בדמותו של בוראט/AP

אירועים אלה ממחישים יותר מכל את ההצלחה שנוחל בשנים האחרונות הקומיקאי הבריטי ממוצא ישראלי. סבתא שלו, ליזל וויזר בת ה?97, היתה רקדנית בלט שברחה מגרמניה הנאצית ומתגוררת כיום בדיור מוגן בבת ים; היא עדיין מעבירה שיעורי התעמלות לחבריה במקום. אמא שלו, העונה לשם דניאלה, עזבה את ישראל לבריטניה, שם הקימה בית ספר למחול ולתנועה. אביו, וולשי במוצאו, היה בעל חנות בגדים בכיכר פיקדילי ורואה חשבון.

סשה, ששמו הנוסף נועם, נולד ב-1971 באנגליה כבן הזקונים מבין שלושה אחים. הפריצה הגדולה שלו לתודעה היתה בשנת 2000, כמנחה הטלוויזיה גס הרוח עלי ג'י. אחריה באו הסרטים "בוראט" ב?2006 ו"ברונו" ב-2009. בדרך היו גם סרטי קולנוע שבהם הופיע בדמויות רציניות, בין השאר "הוגו" של מרטין סקורסזה ו"סוויני טוד" של טים ברטון. עכשיו, בגיל 40 וחצי, ברון כהן בדרך לשבור שיאים חדשים: בחודשים האחרונים הוא מסתובב בעולם כבן דמותו של הגנרל-אדמירל אלאדין, הדיקטטור של המדינה הצפון?אפריקנית "וודיה" (הממוקמת, לדברי אלאדין, "כ-2,000 ק"מ מתל אביב, כמעוף טיל הסקאד"), ומקדם את סרטו במגוון אירועים הזויים, בשיתוף פעולה מלא של התקשורת.

לפני כשלושה שבועות הגיע ברון כהן לפסטיבל קאן וניצל את נוכחותם של צלמי הפפראצי מכל העולם כדי לקדם את סרטו. לבוש בדמותו של אלאדין הוא בילה על יאכטה יוקרתית עם הדוגמנית האיטלקייה אליזבטה קנאליס, האקסית של ג'ורג' קלוני. אלאדין וקנאליס שתו ורקדו על היאכטה, התפשטו ונותרו לבושים בבגדי ים בלבד. הם מרחו זה על זו קרם שיזוף, ובשלב מסוים החלו לריב וללכת מכות. צלמי כל העולם היו שם, כמובן, כדי לתעד את ההצגה המשעשעת. בתמונות היה אפשר לראות את קנאליס בועטת באלאדין ואת אלאדין גורר את קנאליס לתוך היאכטה, לוקח את רובה הקלצ'ניקוב מאחד משומרי ראשו ויורה בה. דקות ספורות לאחר מכן אלאדין ושומר ראשו השליכו לים שקית שחורה גדולה, ובה, כביכול, גופתה. לקנאליס שלום, וסשה השיג את שלו: יחסי ציבור חינמיים בניחוח מקורי.

סרט הדיקטטור, יוני 2012. AP
מקדם את סרטו החדש "הדיקטטור"/AP

כשבועיים לפני כן הגיע הגנרל לבכורה העולמית של הסרט בלונדון, מלווה בפמליה של שומרות ראש מסוקסות שמזכירות את שומרות ראשו של שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי. "יש 25 כאלה, כולן בתולות. אני מוודא את זה כל לילה עם איבר המין שלי", סיפר אלאדין כמה ימים לפני כן בראיון לג'ון סטיוארט. לבכורה בלונדון הוא בא ברכב הלמבורגיני שלו, שהונח על גבי רכב גרר לאחר שעיריית לונדון סינדלה כביכול את הרכב המפואר. עם הגעתו הוא נשא נאום קצר, שהחל בברכת "הלו ג'חנון, מוות למערב". כמו בסרטים "ברונו" ו"בוראט", ברון כהן משחיל לדבריו מילים בעברית, ולעיתים משפטים שלמים, מתוך הנחה שכל שפה זרה נשמעת אותו הדבר לקהל האירופי או האמריקני. "אני מסרב לשלם את הקנסות שלכם. שתי ליש"ט לשבע דקות של חניה? מה לעזאזל הקטע? ואותי אתם מכנים פושע מלחמה בינלאומי!" ברון כהן, שמרבה להתייחס באירועים כאלה לנושאים אקטואליים, הוסיף: "כל מה שעשיתי זה שופינג עבור חלק מחבריי, שאינם יכולים להגיע לכאן בגלל הסנקציות הארורות שלכם: הלכתי להחליף את המכשיר להסרת שיער של אסמה אסד!"

על רקע פרשת האזנות הסתר, שממשיכה להעסיק את הבריטים, הציע אלאדין "מקלט מדיני" לרופרט מרדוק, איל התקשורת האוסטרלי-אמריקני שעיתוניו עומדים במרכז הפרשה. "לא ברור לי למה אתם נטפלים לחבר המקומט והזקן שלי. מה העניין הגדול שאתם עושים מציתותים לא חוקיים? גם בוודיה יש האזנות סתר (hacking באנגלית). כל מי שיש לו טלפון נייד, אנחנו כורתים לו (hack באנגלית) את הידיים". ברון כהן לא ריחם גם על ראש הממשלה דיוויד קמרון, ששמו נקשר לכמה פרשיות שחיתות, ובהן אחת שבה חברי מפלגתו אירגנו איתו פגישות תמורת כסף. "אני גם אפגש היום עם ראש הממשלה שלכם קמרון. היה קל מאוד לארגן את הפגישה, פשוט שילמתי 400 אלף יורו למפלגה השמרנית", ליגלג אלאדין. "בתמורה אני מקבל גם מסז' רגליים מסגן ראש הממשלה קלג".

מאוחר יותר, במהלך אחד הראיונות עם העיתונאים שהגיעו לסקר את הבכורה העולמית, הוא שילב בין הפוליטיקה בארה"ב ובין זאת שבבריטניה, כשהתייחס לתמיכתו של הנשיא אובאמה בנישואים חד-מיניים. "בוודיה אין הומואים, אף שלפעמים אנו מבצעים פעילות מינית עם גברים. אבל רק בשביל התענוג. אני מאוד שמח. לאחר שקמרון וקלג חידשו את השבועות שלהם זה לזה, הם עכשיו זוג ההומואים המוכר ביותר בעולם". וככה זה ממשיך: למרקל הוא המליץ לעשות ניתוח לשינוי מין ולהפוך לאישה. אחר כך הודה שהוא מתגעגע לדיקטטור דיק צ'ייני, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, וסיפר שעזר להבריח את אובאמה מקניה.

ברון כהן/אלאדין הופיע גם בתוכנית הקומית "סאטרדיי נייט לייב", שם הוא חטף ועינה במכות חשמל את הבמאי מרטין סקורסזה. "אתה חושב שאלה עינויים", הוא אמר לבמאי הוותיק, "אני הייתי צריך לראות את הסרט שלך 'הטייס'". גם שם, כמו בהופעותיו האחרות, אלאדין דרש ממראייניו לנשק את הטבעת המוזהבת שלו ונופף באקדחו המוזהב.

"זרוק את היהודי לבאר"

סשה ברון כהן הוא אחד האנשים האינטליגנטיים ביותר שמסתובבים בעשור האחרון בהוליווד. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה, ובן דודו, סיימון ברון כהן, הוא מחוקרי המוח החשובים של דורנו והקול החשוב של השנים האחרונות בחקר האוטיזם. סשה, שמרבה לבקר את משפחתו בישראל, דובר עברית שוטפת. בתחילת הקריירה שלו היה נוהג להסתובב בתל אביב ללא שומרי ראש, אבל מאז שהפך לכוכב בינלאומי הוא נצפה לא פעם בולס מנת פלאפל במרכז תל אביב, כשלא רחוק ממנו שומר ראש כהה עור וגדול ממדים.

ברון כהן נשוי לשחקנית הבריטית אילה פישר, שגדלה באוסטרליה ושיחקה בין היתר בסרט "לדפוק חתונה". יש להם שתי בנות. כשנשאלה לאחרונה אם בעלה מביא הביתה את הדמויות שהוא מגלם, אמרה פישר: "למזלי, הוא לא מביא אותן מבחינה רגשית, אבל הוא מביא אותן באופן פיזי. נאלצתי לבהות כל הזמן בשפם שלו כשגילם את בוראט, ואז בשיער הבלונדיני שהוא חימצן כדי להיכנס לדמותו של ברונו. עכשיו אני רואה כל הזמן לנגד עיניי את הזקן הגדול של אלאדין. לכן זאת תמיד הקלה כשסרט מסתיים".

פישר התגיירה לבקשת בעלה, "כי זה יהיה קל יותר לילדים - הם יידעו שהם יהודים". בראיון שהעניק ברון כהן להווארד סטרן (בעצמו יהודי) התגלגלה השיחה למוצא היהודי ולשורשים הישראליים: "אני גאה ביהדותי. למדתי בבית ספר של הכנסייה האנגליקנית, והיתה שם מכסה ליהודים. לא היו יכולים להיות שם יותר מ?50 אחוזים תלמידים יהודים, לכן תמיד 49 אחוזים מהתלמידים היו יהודים. אבל לא סבלתי מאנטישמיות". על דמות הדיקטטור אמר: "המכנה המשותף לכל הדיקטטורים במזרח התיכון הוא שהם מאשימים את הציונים בכל. הציונים הם מצוינים בתור שעיר לעזאזל. למשל, אחרי שכרישים תקפו תיירים בחופי סיני, מצרים האשימה את המוסד שאימן את הכרישים. זה מה שיפה באביב העמים הערבי. הצעירים אומרים: 'הסיבה שאנחנו לא מאושרים היא שאנחנו חיים בדיקטטורות. יש שם אדם שהוא טריליונר, ששוכב עם דוגמניות ושחקניות, ואנחנו כאן נרדפים וללא זכויות'".

אגב, העיסוק הסאטירי של ברון כהן באנטישמיות גרם להוריו לא מעט מבוכה ואי הבנות. כש"בוראט" יצא לאקרנים, אביו היה צריך לספק הסברים בבית הכנסת שבו הוא מתפלל על חלק מהסצנות בסרט, שכן חלק מהמתפללים לא הבינו את המרכיב הסאטירי בדמות האנטישמית, ששרה במהלך הסרט את השיר "זרוק את היהודי לבאר".

איילה פישר, סשה ברון כהן. Vince Bucci, GettyImages
"למזלי, הוא לא מביא את הדמויות מבחינה רגשית, אבל הוא מביא אותן באופן פיזי". ברון כהן ופישר/GettyImages, Vince Bucci

בשבוע שעבר דווח על כך שברון כהן יגיע לישראל להופעה של מדונה. אחר כך דווח שהוא יגיע לפרמיירה של הסרט בישראל, שנערכה בשבת האחרונה. זה לא באמת קרה. ביקוריו של ברון כהן בישראל נעשים כמעט בחשאי ובלי הצקות ממעריצים, שמתקשים לזהות את השחקן ואת 191 הסנטימטרים שלו בלי מסכה או לבוש מגוחך. טורי הרכילות ממעטים לעסוק בו, וגם למרות ההופעות הפרובוקטיביות שלו כדמויות פיקטיביות, ואף שהוא מתראיין יותר ויותר כעצמו, ברון כהן עדיין מקפיד לשמור בקנאות על הפרטיות שלו ושל משפחתו. "ביסודי אני אדם פרטי וקשה לי להשלים עם זה שאני מפורסם, לכן אני מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. מצידי, שהדמויות שלי יהיו מפורסמות. עם זאת, אני רוצה לחיות חיים נורמליים, שבהם איני לכוד על ידי תהילה ופרסום. אני מניח שאני חמדן, אולי אני צריך לשחרר קצת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully