וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק לסגירת חוות מזור: בג"ץ אסר ייצוא קופות שנולדו בטבע

5.6.2012 / 16:09

המאבק לסגירת חוות מזור מתקדם. בג"ץ קבע כי משלוח 90 קופות שיועדו לניסויים בארצות הברית לא ייצא, וייאסר לייצא קופים שנלכדו בטבע. עם זאת יותר לייצא קופים שנולדו בחווה

לאחר חודשים רבים של עבודה קשה וציפייה הציעו היום, 5 ביוני 2012, שופטי בית המשפט העליון חנן מלצר, סלים ג'ובראני ויורם דנציגר פשרה, על פיה על חוות מזור ייאסר לייצא קופות שנולדו ונלכדו בטבע. הפשרה הוגשה לאנשי חוות מזור, והם נתבקשו להחזיר את תשובתם בתוך עשרה ימים, לפני הקביעה הסופית של בית המשפט. הפשרה אמנם מתירה משלוחים של קופים שנולדו בחווה, אך ארגוני בעלי החיים מברכים על הפסיקה עוד הם מבהירים כי לפניהם עוד עבודה רבה, והם ימשיכו במאבק עד סגירתה הסופית של החווה.

"נמשיך במאבק עד סגירת החווה הסופית"

יעל ארקין ואתי אלטמן, הפגנה מול חוות מזור. ליהי שורש, ספק 500
יעל ארקין, יו"ר "תנו לחיות לחיות", ואתי אלטמן אתמול בהפגנה מול חוות מזור, משק ברין במושב מזור/ספק 500, ליהי שורש

המאבק לעצירת משלוח 90 קופות מבוגרות למעבדות ס.בי נ.ל בארצות הברית החל עוד בתחילת השנה כשארגונים למען זכויות בעלי חיים פנו אל רשות הטבע והגנים בדרישה לעצור את המשלוח הלא חוקי, כיוון שמדובר בקופות שנלכדו במאוריציוס. הקופות היו עתידות להישלח לניסוי שעסק בפיתוח תרופות למחלות ניוון אצל מבוגרים במעבדות ס.בי.נ.ל, שהתגלו בהן בעבר תנאי אחזקה ירודים ואף התעללות בקופים.

חוות מזור פנתה אל בית המשפט בפתח תקווה, וזה אישר בחודש מרץ השנה את המשלוח. בתגובה להחלטת בית המשפט הגישה עמותת "תנו לחיות לחיות" ועמותת "מאחורי דלתות המעבדה" עתירה לבית המשפט העליון, וזה פסק על צו מניעה זמני, שעצר את המשלוח המתוכנן.

העמותות נשענו בעתירתן על שינוי המדינות לסחר בקופים, שקבע שר איכות הסביבה גלעד ארדן בנובמבר האחרון, בה הוא הגביל יצוא קופים מישראל רק למטרות ניסויים מצילי חיים, ועל אמנת סאייטס הבינלאומית להגנה על חיות הבר, עליה חתומה גם ישראל.

תנאי אחזקה ירודים והתעללות בקופים

ענת רפואה ושי אביבי, הפגנה מול חוות מזור. ליהי שורש, ספק 500
ענת רפואה ושי אביבי בהפגנה אתמול מול חוות מזור, משק ברין במושב מזור/ספק 500, ליהי שורש

בתחילת מאי השנה, על פי בקשת בג"ץ, הובאה חוות דעתו של היועץ המשפטי הממשלה יהודה וינשטיין, שהודיע כי הוא מתנגד למשלוח הקופות למעבדות בארצות הברית, ודרש מהחווה לספק מסמכים נוספים המעידים כי הניסוי אליו הן עתידות לשלוח הוא מציל חיים. בהודעה שנמסרה על ידי הפרקליטות נאמר אז כי עמדתו של היועץ היא שיש להימנע ממשלוח קופים שניצודו בטבע לביצוע ניסויים, זאת כדי לצמצם את הפגיעה האקולוגית ואת הסבל הנגרם לקופים, זאת בניגוד לקופים שהורבו בשבי.

בתגובה לחוות הדעת הגישה חוות מזור את תגובתה, וטענה כי "השימוש בקופות ילידות טבע הינו הכרחי למחקר הרפואי, ולכן מתבקש בג"ץ לא לתת יד למהלך הפסול של שלילת רישיון קיים ללא נימוק חוקי, אשר יגרום לפגיעה קשה במחקר הרפואי החיוני".
בעלי החווה, שמשלוח הקופות אותם רצו להעביר מתעכב זה כחצי שנה, ביקשו להקדים את הדיון בבית המשפט, והציגו בפני בג"ץ ובפני היועץ המשפטי מעטפה חתומה ובתוכה מסמכים אותם ביקשו לא להראות לארגוני בעלי החיים.

"אנחנו הולכים על עיוור"

הפגנה, חוות מזור. ליהי שורש, ספק 500
בהפגנה אתמול מול חוות מזור, משק ברין במושב מזור/ספק 500, ליהי שורש

"אנחנו הולכים על עיוור ובחשש לדיון", אמרה אתמול ענת רפואה, מנהלת עמותת "מאחורי דלתות המעבדה", בהפגנה גדולה שנערכה מול הכניסה למושב מזור, בו נמצאת החווה, בתגובה להגשת המסמכים על ידי חוות מזור ועל מנת ליצור לחץ ציבורי על שופטי בית המשפט העליון רגע לפני ההכרעה, "אבל אני לא מסוגלת לראות אופציה שבית המשפט מאשר את המשלוח", הוסיפה, וצדקה. בנוסף להפגנה זו התקיימו אתמול הפגנות נוספות בכמה מוקדים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully