וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינת האילוף: איך מחנכים כלב להבין מי פה בעל הבית?

דרור בראל

5.6.2012 / 3:21

מאלף וואלה! בעלי חיים עונה על שאלות הגולשים: איך מאלפים כלבה חירשת? יש טעם להוציא כלבה מבוגרת מדירת ההורים ולהעביר אותה לדירה חדשה?

אילוסטרציה. ShutterStock
עזבו אותי, אני רוצה לחזור הביתה/ShutterStock

יש לי כלבה בת 12 שחיה איתי בבית הורי 11 שנה. מאז שעברתי, לפני שנתיים, לדירה הנמצאת כמה רחובות מבית הורי, הכלבה כל הזמן בורחת אליהם. אני לא מצליחה לגרום לה לא לברוח. מה לעשות?

תשובה: חשוב לציין שכלבה בת 12 היא כלבה מאוד מבוגרת. הכלבה חיה את מרבית שנותיה בבית ההורים. אני יכול להניח שהיא לא רק קשורה לבית ההורים אלא גם להורים עצמם. הדרך להקל עליה היא למנוע ממנה לברוח באופן טכני כלומר להשגיח או לחסום באמצעות גדר טובה או דלת סגורה אך לקחת אותה לשם לביקורים יזומים תכופים, כיוון ששינוי גיאוגרפי בגיל כזה הוא בלתי אפשרי וגם לא הוגן.

יש לי פינצ'ר מעורב שאימצתי ב-SOS חיות. הוא מחונך, אך מפונק. מהרגע שהגיע לביתנו הרגיש בעלות על המשפחה. כשהילדים רוצים ללטפו, הוא מאיים ואף נושך לעתים. אנחנו מאוד אוהבים אותו, אך מפחדים שיתקוף גם אנשים זרים. מה לעשות?

כלב פינצ'ר. ShutterStock
התבלבלתם, אני הבוס בבית הזה/ShutterStock

תשובה: נכון אמרת - הכלב תפס עליכם בעלות. חשוב להבין שכלבים חיים בלהקות. בתוך להקת כלבים קיים מבנה היררכי המגדיר לכל פרט בלהקה את מקומו ואת מעמדו. יש לכך משמעות קיומית מבחינת הכלב. כלבים דומיננטיים מנסים באופן אינסטינקטיבי לבסס את מעמדם בראש הסולם ההיררכי.

הבעיה בדרך כלל עם כלבים מגזעים קטנים היא שעושים להם הנחות בגלל גודלם. אין לי ספק שאם היה מדובר בדוברמן עם התנהגות כזאת, הייתם כבר מזמן מטפלים בבעיה. אני ממליץ לפנות לעזרה מקצועית של מאלף מוסמך שינחה אתכם כיצד להחזיר את הבית חזרה אליכם. כך הכלב יחזור למקומו הטבעי במעמד ההיררכי בבית, ולכם תהיה אפשרות לשלוט בהתנהגותו גם כלפי זרים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

כלבת הזאב בת ה-13 שלנו לאחרונה עושה צרכיה בתוך הבית, לפעמים בדיוק אחרי שחוזרים מטיול(!). אנו משתדלים לצאת איתה כמה שיותר (6-7) פעמים ביום, אבל זה לא עוזר. מה הסיבה לכך? מה לעשות?

אילוסטרציה. ShutterStock
עושה בבית בדיוק אחרי שחוזרים מטיול בחוץ/ShutterStock

תשובה: נשאלת השאלה אם הכלבה עשתה את צרכיה בבית גם לפני שהגיע לגיל 13 או שהבעיה התעוררה רק לאחרונה. במידה והתשובה היא שהבעיה החלה לאחרונה, אני ממליץ לפנות לווטרינר כדי לבדוק אם קיימת בעיה של שליטה על הסוגרים עקב גילה המתקדם של הכלבה.

יש לנו כלבת צ'יוואווה חירשת בת שנה וחצי. הכלבה מחונכת ושקטה, אך כל ניסיון לחינוך נתקל בקשיים רבים מאחר ויש להשיג קשר עין כל הזמן. יש לך טיפים או המלצה למאלף מנוסה עם כלבים חירשים?

צ'יוואווה קורץ. ShutterStock
אמרת משהו? לא שמעתי/ShutterStock

תשובה: יש כמה דרכים לגרום לכלב לשמור על קשר עין. לי אישית ניסיון עם לא מעט כלבים חירשים, ואשמח לעזור. בכל מקרה, הדרך הנכונה ליצירת קשר עין ולשמירה על הקשר הזה היא בדרכים חיוביות בלבד.

הדרכים ליצירת קשר עין בדרך חיובית הינם באמצעות צעצוע או חטיף טעים שהכלבה נמשכת אליהם מאוד. התנו את קבלת החיזוק לאחר יצירת קשר העין, כלומר בכל פעם שהכלבה תיצור איתכם קשר עין, היא תקבל חטיף.

הכלבה שלי מאבדת שליטה ומתעלמת מקיומי בכל פעם שהיא רואה ציפור. איך אני יכולה לגרום לה להפסיק לרדוף אחרי ציפורים כשהיא משוחררת?

כלב טרייר עומד על רגליו האחוריות. Sue McDonald, ShutterStock
זאת ציפור? זה מטוס? דבר איתי אחר כך/ShutterStock, Sue McDonald

תשובה: אני יכול לנחש שהכלבה היא מאחד הגזעים של כלבי הציד. חשוב לזכור שכלבים מונעים מייצרים חזקים שטבועים בהם גנטית. סביר להניח שהכלבה שלך מונעת מאותם יצרים של כלבי הציד, שזה בדיוק תפקידם - לצוד, גם ציפורים.

הדרך לשלוט באותם ייצרים היא משמעת. עליך לגרום לכלבתך להיות מאוד ממושמעת לך וכך תוכל לשלוט טוב יותר בכלבה.
על מנת להפוך את הכלבה לממושמעת, עליך להתחיל לדרוש ממנה לבצע מספר פקודות מינימלי כמו "שבי", "למקום", "להישאר", "אלי" וכו'. במקביל הצב לכלבה גבולות ברורים בבית ובטיולים ואכוף אותן בתקיפות.

צילומים: ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully