וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר היורו: איך אפשר להיחלץ

דניאל דורון

4.6.2012 / 6:47

גם אם גוש היורו יינצל בדרך נס, עדיין סביר להניח שאנו ניצבים לפני משבר בכלכלות שאליהן אנו מייצאים. מאחר שחצי מהתוצר הלאומי של מדינת ישראל נובע מייצוא, הפגיעה בו תכווץ את הפעילות הכלכלית ואת התעסוקה. יש גם חשש ליציבות המטבעות בעולם. חייבים להיערך לכך כמדינה וכיחידים.

באוצר ובבנק ישראל מכינים בוודאי תוכניות לעת משבר, אך אין די בהן. גופים אלה אינם ערוכים לרפורמות חיוניות במבנה האנטי יצרני של המשק הישראלי. הם טרודים מדי בשימור הקיים. הרפורמות נדרשות בממשלה המנופחת, שהיא מקור רוב העיוותים בכלכלה, בהקצאה הגרועה של האשראי, ביחסי העבודה הרעועים ובסקטור הבנייה המפגר.

כמדינה, כדי להתמודד עם המשבר הצפוי ניאלץ לשפר את התחרותיות שלנו בשוקי הייצוא. רק ייעול כולל של המשק, שיביא להורדה משמעותית של כל תשומות הייצור, יכול לעשות זאת. הנה כמה צעדים חיוניים שכדאי לבצע:

צמצום הוצאות הממשלה המנופחת. זה יביא לחיסכון של מיליארדים ויאפשר להוריד מיסים בשעת משבר, ולא להעלותם ולחנוק את הצמיחה, כתוכנית האוצר; להקל את הרגולציה הביורוקרטית המסורבלת המבזבזת משאבים ופוגעת בעיקר בעסקים קטנים; לפתוח את המשק לייבוא מתחרה.

מוטב שניקח אחריות מאשר נסמוך על הממשלה

שילוב של תחרות מוגברת ושל צעדי התייעלות יכול להביא להפחתה מהירה בהוצאות הייצור ולחיזוק יכולתנו להתחרות. כיום רמת המחירים בישראל - מעלות השכר ועד מחיר חומרי הגלם והשירותים - גבוהה בהרבה מאשר בחו"ל. יש גם פרויקטים לאומיים שהאצתם תועיל. לדוגמה, העברת הבה"דים, ואיתם שלל המפקדות והמתקנים של מערכת הביטחון, לנגב.

בנוגע להתמודדות היחידים: הישראלים מאמינים שהממשלה תבטיח לא רק עושר ואושר אלא גם תגן מפני כל רע. זאת למרות התנסות ארוכה, המוכיחה שממשלות ישראל יצרו ושימרו שיטה פוליטית-כלכלית-חברתית שהפכה עם מוכשר (ראו את מספר המיזמים בישראל) לעם מפגר כלכלית, שעובדיו המיומנים משתכרים ברובם שכר עלוב; למרות העובדה שכל המערכות הציבוריות, ובהן הביטחון, החינוך, שמירת החוק והבריאות, אינן מתפקדות כראוי; ולמרות פערי העושר המתרחבים והשחיתות המתרבה.

מוטב שלא נסמוך על הממשלה, אלא ניקח אחריות ונתמודד בעצמנו עם הסכנות הצפויות. יש היום שפע של אינפורמציה זמינה ואמינה כיצד להבטיח את חסכונותינו: מהשקעה באיגרות חוב בטוחות יחסית ועד ההשקעה המקובלת בעת משבר במטבעות זהב ובמתכות יקרות (או בסלי ההשקעה שלהם), שהגנו בעבר על החוסך מפני אינפלציה דוהרת, העלולה להיווצר בשל הדפסת כסף מאסיבית.

  • עוד באותו נושא:
  • גוש האירו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully