וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: עתיד לוט בערפל

יוסי ביילין

3.6.2012 / 9:47

ביומיים שבהם התקיים הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות במצרים, מצאנו את עצמנו בווינה, בפאנל שדן בהשלכותיו של "האביב הערבי" על הזירה הבינלאומית. לא ציפיתי שהוא יגיע לדיון כשארצו נתונה במערכת בחירות והוא עצמו היה מועמד לנשיאות עד שוויתר על כך, לפני חודשים אחדים. "מה זה משנה מי ייבחר?", אמר-שאל, "לעתיד של מצרים זה חסר משמעות".

רק אתמול התקבל כמעט כמשיח כששב למצרים עם סיום תפקידו כמנהל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, תפקיד שבמהלכו זכה גם בפרס נובל לשלום. כשהחלה המהפכה, ודמותו התמירה נראתה בכיכר תחריר, נדמה היה שהוכתר על ידי ההמון. הוא היה אחד היחידים שיכולים היו להלך בקהל ללא חשש. המדען המצרי, שבילה את רוב שנות בגרותו מחוץ לארצו, נראה אידיאלי כנשיא המדינה בעקבות מה שהתרחש בכיכר תחריר: נועז בביקורתו על מובארק ואנשי ביתו, חילוני שאינו רואה בדתיים את אויביו, ומקובל על העולם כחלק מהמועדון הבינלאומי של החשובים ביותר. ולא היא.

עתה קשה לתאר את ייאושו. שאלתי אם הספיק להצביע לפני שהגיע לאוסטריה. הוא אמר שהחליט שלא להצביע כיוון שאינו מאמין בבחירות. אמרתי לו כי מי שאינו מצביע, מוצא עצמו תומך במועמד שאותו אין הוא רוצה. הוא חייך כמי שאומר - כולם כאלה. כנראה כמוהו חשו רבים מאזרחי מצרים, אשר העדיפו שלא לממש את הזכות המיוחדת שניתנה להם, להצביע בפעם הראשונה בחייהם בבחירות דמוקרטיות לנשיאות ארצם. לאחר הסיבוב הראשון הוזכר שמו כראש ממשלה אפשרי שיתמנה בעקבות הסיבוב השני. לפי ייאושו והתנהגותו, קשה להאמין שיהיה מוכן ליטול על עצמו את התפקיד. מצרים מודל קיץ 2012 אינה לטעמו.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, במחאה על גזר דינו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק. מצרים, 2 ביוני 2012. רויטרס
מי שייבחר לנשיא מצרים יהיה האיש החשוב ביותר בעולם הערבי. כיכר תחריר, אמש/רויטרס

אפשר, כמובן, להבין את אל-בראדעי. מה שהתרחש במצרים היה התהליך הצפוי ביותר והבלתי רצוי ביותר: מצד אחד המשך שלטון בעל אופי צבאי, ומצד אחר השתלטות האחים המוסלמים על הפרלמנט ועל הוועדה האמורה להכין את החוקה, והצגת מועמד לנשיאות, בניגוד להבטחה מפורשת שלהם.

אלא שמי שייבחר לנשיא מצרים יהיה האיש החשוב ביותר בעולם הערבי. כך היה בעבר, וכך יהיה, ככל הנראה, גם בעתיד.

לאי הצבעתם של אל-בראדעי ושל כמחצית מאזרחי מצרים בסיבוב הראשון היתה השפעה רבה על התוצאה. למעשה, רבים מהאנשים שחיי היום-יום שלהם יושפעו ישירות מהחלטותיו של מי שייבחר - תחליט החוקה על סמכויותיו מה שתחליט - ויתרו על קולם, וייתכן שיחזרו על הטעות הקשה הזו גם בסיבוב השני והמכריע.

ההכרעה בין חילוני ובעל ניסיון בתפקידים ניהוליים ופיקודיים, לבין מנהיג האחים המוסלמים שאין לו שום ניסיון כזה והמחויב לחוקי השריעה, היא הכרעה דרמטית שקשה להגזים בחשיבותה בתולדות מצרים והמזרח התיכון.

מצרים, שעד כה עדיין לא החליטה על זהותה, וחברי הפרלמנט שלה לא החליטו אם הם במסגד או בגן ילדים והצבא עדיין שולט בכל תחומי חייה, תדע מי היא בעקבות סיבוב ההצבעה השני.

מי שיוכל להצביע, ולא יעשה זאת, ייתן את ידו למצרים שאין הוא רוצה בה. בסיבוב השני יצטרכו אל-בראדעי וחבריו להצביע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully