וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחבי הארץ יפגינו בשבת: "יריית פתיחה לקיץ חברתי"

ענת שלו

31.5.2012 / 19:00

ההפגנות יתקיימו בירושלים, תל אביב וחיפה. חלק מהפעילים החברתיים נפגשו עם תושבי שכונות דרום תל אביב בשל דרישתם לפתרון סוגיית הזרים. "קריאתנו המחודשת נובעת מצער וזעם"

תחת הכותרת "מחזירים את התקווה – נלחמים על צדק חברתי", יתקיימו ביום שבת שלוש הפגנות בשלושה מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ, שיהוו "יריית פתיחה", לתקוותם של המארגנים, לקיץ נוסף של מחאה חברתית. בתל אביב תצא הצעדה מכיכר הבימה לעבר רחבת מוזיאון תל אביב, בירושלים תצא הצעדה מגן הסוס לכיכר פריז ובחיפה יפגינו הפעילים בגן מאירהוף. האירועים יחלו ב-21:00, והסעות אליהם תצאנה מכל רחבי הארץ.

"זו מבחינתנו יריית הפתיחה של הקיץ, שהולך להיות קיץ חברתי לא פחות מהקיץ הקודם", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות יונתן לוי, פעיל חברתי בולט וממארגני המחאה בקיץ הקודם. "מה שחשוב לציין, הוא שזה לא אמור להיות שידור חוזר של הקיץ הקודם. את מה שעשינו אז, עשינו בצורה ההיסטורית והמרשימה ביותר, וגם קרו דברים כתוצאה מכך בשנה האחרונה והגענו להישגים מסוימים ואנחנו בעמדה אחרת ממה שהיינו אז".

"אם אז יכולנו להגיד שהממשלה אולי לא מודעת לצרכים ולמצוקות של הציבור, אז עכשיו המצב שונה", הסביר לוי. "במהלך השנה האחרונה הם יכלו ללכת לקראת הציבור, לשנות מדיניות ולעשות כל מיני צעדים, אך הם לא עשו זאת. גם הוועדה שנתניהו מינה, ועדת טרכטנברג, רוב המלצותיה התמסמסו ואחרות כנראה ילכו לאיבוד בתקציב הקרוב שמונח על פתחה של הממשלה. הממשלה קיבלה את הצ'אנס שלה ואפשר להצביע בצורה מדויקת על האשמים במצב שלנו כי היה להם זמן לשנות".

מציינים שנה למחאה החברתית. ירושלים, מאי 2012. עומר מירון
הפגנה של המחאה החברתית בירושלים לפני כשבועיים/עומר מירון

לגבי ההפגנות במוצאי שבת הוסיף לוי: "מאחורי ההפגנות עומדת קואליציה מאוד רחבה של פעילים, בהם מהגרעין המייסד של המחאה של שנה שעברה, כמו סתיו שפיר ואלון לי גרין, כמו גם פעילים בתנועות נוער, ארגונים חברתיים שונים והמון פעילים חברתיים מרחבי הארץ, שהחליטו להתאחד ולעשות את הדבר הזה יחד. צריך לזכור שלמחאה היו לא מעט הישגים, וזה צריך רק לעודד אותנו להמשיך ולהילחם. יש עוד תכנונים לדברים שהולכים לעשות במהלך הקיץ, שלא יהיו דומים לקיץ הקודם, אבל העניין הוא בעיקר לצאת לרחוב ולתת לאנשים להרגיש שהם לא לבד במצב שלהם וגם להשתמש בזה כהצהרה מאוד ברורה אל מול קובעי המדיניות שלא מדובר בעניין של קיץ אחד ולא נוותר עד שיהיה שינוי אמיתית. מבחינתנו, אין סיבה להפסיק עד שיגיעו התוצאות האמיתיות".

מארגני ההפגנה מקווים לרבים שיגיעו ויזניקו את המחאה החברתית, ובדף האירוע בפייסבוק סימנו כבר אלפים את השתתפותם. "אנו קוראים לכם להצטרף למאבק למען החברה הישראלית, קריאתנו המחודשת נובעת מצער וזעם: כבר שנה ארוכה שאנו נלחמים, בגיבויו המלא של רוב הציבור הישראלי, בעת שהתהליכים החברתיים ההרסניים שמקדמת הממשלה – רק הולכים ומחריפים", טענו המארגנים. "במקום דאגה לאזרח העובד ולשכבות המוחלשות, ממשלת נתניהו ממשיכה לקדם מדיניות הפועלת אך ורק לטובת העשירים והמקושרים. מעמד הביניים והשכבות המוחלשות נשכחו מאחור. הממשלה מתכוונת להמשיך לקצץ בשירותים החברתיים ולהעלות מסים עקיפים. לכן אנחנו קוראים לכלל האזרחים: אל תרימו ידיים. צאו לרחובות. רק אנחנו יכולים להביא את השינוי".

חילוקי דעות בין קבוצות שונות בקרב הפעילים

הדרך אל ההפגנות ביום שבת לא הייתה סוגה בשושנים. הפעילים עבדו קשה יום וליל על ארגון המחאה וכמו גם על הפצת פליירים ברחבי הארץ ועדכון הציבור בדבר ההפגנה. בנוסף, קיימו היום חלק מהפעילים החברתיים בשכונת התקווה אירועי דו שיח עם תושבים בשכונות דרום תל אביב, תוך הבעת הזדהות עם דרישתם לפתרון כולל לסוגיית הפליטים ומהגרי עבודה באופן שלא פוגע בשכונות או בפליטים.

כמו כן, ישנם חילוקי דעות בין קבוצות שונות בקרב הפעילים החברתיים ומארגני ההפגנות של הקיץ שעבר האם ההפגנה צריכה להיות פוליטית או לא. מחד, אומרים חלק כי מדובר בנושא פוליטי וכי לא ניתן לעשות את ההפרדה, ומנגד יש את אלה שמנסים להשאיר את המחאה "עממית" ולהימנע מפוליטיזציה שלה. כמו כן, נתקלו המארגנים בקשיים בקיום ההפגנה בירושלים, ולבסוף התפשרו הפעילים על קיום ההפגנה בכיכר פריז במקום כיכר ציון כמתוכנן. האם בכל זאת תחזור המחאה החברתית ביתר שאת? האם מראות הקיץ שעבר יראו שוב בקיץ הנוכחי? ואיזה אופי תקבל המחאה?

עוד בנושא
מחאת הדלק: מפגינים התעמתו עם ח"כים מקדימה
פעילים חברתיים זועמים על מעריב: דנקנר מנסה לפגוע במחאה המתקרבת

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully