וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף דברי נתניהו: צה"ל נערך לפינוי גבעת האולפנה

יהושע בריינר

30.5.2012 / 15:05

למרות ההוראה למערכת הביטחון להשהות את הפינוי עד השבוע הבא, אז יעלה להצבעה חוק ההסדרה, הגיע מפקד אוגדת איו"ש לתיאום בבית אל. במקביל, נמשכת שביתת רעב של מתנחלים

יח"צ - חד פעמי

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן)

מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף חגי מרדכי, הגיע הבוקר (רביעי) לפגישה עם ראש המועצה המקומית בית אל, משה רוזנבוים, על מנת לתאם איתו, לדבריו, את פינוי שכונת האולפנה. הדברים עומדים לכאורה בסתירה לסיכום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפיו מערכת הביטחון מתחייבת להפסיק להיערך לפינוי עד להצבעה בכנסת על חוק ההסדרה. המדינה אמורה לפנות עד הבתים בשכונה, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים, עד 1 ביולי.

גבעת האולפנה, מאי 2012. סוכנות תצפית, אסור להשתמש
"איננו מוכנים לדבר על הרס מכיוון שזה יהיה עוול ופשע להרוס שכונה שנבנתה בעידוד הממשלה". גבעת האולפנה/אסור להשתמש, סוכנות תצפית

ההיערכות נחשפה על ידי ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), איתו סיכם נתניהו את הדברים בשבוע שעבר, באוהל המחאה של תושבי המאחזים מול קריית הממשלה. לדברי ראש המועצה רוזנבוים, הוא אמר לתא"ל מרדכי כי הוא מסרב לדבר איתו בנושא. "זו הפרה חמורה של ההתחייבות משבוע שעבר", אמר רוזנבוים, "זה נגד המוסר והצדק. איננו מוכנים לדבר על הרס מכיוון שזה יהיה עוול ופשע להרוס שכונה שנבנתה בעידוד הממשלה".

לפני שבוע, אז היה אמור לעלות חוק ההסדרה להצבעה בכנסת, שמטרתו להסדיר את המאחזים הממוקמים על אדמות פרטיות ובכך למעשה לעקוף את החלטת בג"ץ לגבי פינוי גבעת האולפנה בבית אל ולהסדיר חוקיות מאחזים נוספים, סיכם במפתיע ראש הממשלה נתניהו עם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, ועם ח"כ אורלב לדחות בשבועיים את ההצבעה. כחלק מהסיכום, נתניהו הנחה את שר הביטחון, אהוד ברק, להפסיק מיד את כל ההכנות להריסה למשך שבועיים, ובתקופה הזו ייעשה מאמץ להסדיר את הסוגיה. אם עד אז לא יושג הסדר לשכונת האולפנה, יאפשר ראש הממשלה חופש הצבעה לשרים בהצבעה על הצעת החוק, מה שיגביר את הסיכויים שהחוק אכן יעבור.

מאהל שובתי רעב למען חוק ההסדרה. רן גור, ספק 500
"שביתת הרעב שלנו היא זעקה של אנשים שעומדים להיות מושלכים מבתיהם", אוהל המחאה, היום/ספק 500, רן גור

בתוך כך, שבוע לפני שהצעת חוק ההסדרה, שמטרתה להסדיר המאחזים הממוקמים על אדמות פרטיות ובכך למעשה לעקוף את החלטת בג"ץ לגבי פינוי גבעת האולפנה בבית אל ולהסדיר חוקיות מאחזים נוספים, מגיעה לבסוף להצבעה בכנסת, החלו מספר מתנחלים בשביתת רעב מול קריית הממשלה בירושלים. המתנחלים שובתים כאקט מחאה בכוונה שיביא להעברת החוק. מי שהחלו את השביתה הם רבה? של עמונה, יאיר פרנק, ותושב המאחז, יהודה יפרח, כשאל השניים צפויים להצטרף בימים הקרובים גם תושבים נוספים מהמאחזים האחרים המיועדים לפינוי, גבעת אסף ומגרון, וכן משכונת האולפנה בבית אל המיועדת לפינוי בעוד כחודש.

"דוחפים אותנו למיני התנתקות"

"שביתת הרעב שלנו היא זעקה של אנשים שעומדים להיות מושלכים מבתיהם", אומר יפרח, "גורמים משפטיים דוחפים אותנו למיני התנתקות שאף אחד לא רוצה בה. לא ראש הממשלה, לא הממשלה, לא הכנסת ולא הציבור. הממשלה נכנסה לפלונטר משפטי שאפשר להסדיר אותו בצורה הכי פשוטה ומה שצריך זה לגרום לראש הממשלה לרדת מהעץ ועצירת הסחף הזה יכולה להיעשות רק על ידי חוק ההסדרה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל מקיים שיח שוטף עם ראשי ההתיישבות ובכללן מועצת בנימין, בעיקר סביב נושאי הגנה, התיישבות והיבטים ביטחוניים. מטבע הדברים מדובר בשיחות מקצועיות סגורות, ועל כן לא נתייחס לנאמר בהן".

כאמור, על הפרק עומד פינוי גבעת האולפנה בבית אל המתוכנן להתקיים ב-1 ביולי, זאת בעקבות החלטת בג"ץ בנושא. לאחריו הודיעה המדינה כי תפנה את המאחז גבעת אסף הסמוך לבית אל, שם מתגוררות 30 משפחות. באוגוסט יפונה, ככל הנראה בהסכמה, המאחז הבלתי חוקי מגרון, ועד סוף השנה התחייבה המדינה לפנות גם את עמונה. המאחזים הללו עומדים, כך על פי טענת הפרקליטות בג"ץ, על קרקע פלסטינית פרטית, אולם לטענת התושבים מדובר בטענות סרק. "כשהגעתי לעמונה היה שם הר טרשים קירח", אומר יפרח, "מעולם לא היה שם בית של פלסטיני ואפילו מרעה לא היה שם. אנחנו הגענו והפרחנו את השממה ובלעדי ארגוני השמאל הקיצוני שמעלים מהאוב רישומים ירדניים שנויים במחלוקת אף פלסטיני לא טען לבעלות. לצערנו, זה לא הפריע לפרקליטות המדינה לקבל החלטה עצמאית שהמדינה הולכת להרוס את המקום מבלי לברר קודם את העובדות".

במקביל, ממשיכה המערכת הפוליטית לנסות ולמצוא פתרון שיעמוד בהחלטת בג"ץ לפנות את שכונת האולפנה. בשלב הזה, לא נראה כי קיים פתרון שכזה, מה שיאלץ את ראש הממשלה לאפשר חופש הצבעה על החוק בשבוע הבא. "כל מה שאנחנו רוצים זה להשמיע את קולנו", אומר יפרח, "אם המקרה של עמונה היה מתרחש בכפר סבא ברור שהיו מפצים את בעל הקרקע אבל קיימת תחושה שמכיוון שמדובר במתנחלים, דמם מותר".

עוד באותו נושא:
ח"כ כ"ץ הסיר את חוק ההסדרה; נתניהו: אל תשתמש בי
נתניהו דחה בשבועיים ההצבעה על הסדרת גבעת האולפנה
קרע בציבור המתנחלים: "לא לממן את מועצת יש"ע"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully