וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במשטרה: מבצע ה"עוקץ" מבית ההשקעות לא יימצא

29.5.2012 / 22:30

בעוד התלונות ממשיכות להיערם, לחוקרים עדיין אין קצה חוט לגבי מקום הימצאו של בעל בית השקעות החשוד שנמלט עם כספי משקיעיו. עמית למקצוע טוען: "הוא לא החזיק ברישיון עסק"

עם התקדמות חקירת המשטרה בניסיון לאתר את בעל בית ההשקעות מסביון החשוד שנמלט עם כספי משקיעים, הביעו היום (שלישי) חשש במשטרה כי לא יצליחו לשים עליו את ידם. היקף העבירות המיוחסות לחשוד ממשיך להתרחב עם זרימת תלונות נוספות נגדו לפתח המשטרה – חלקן של משקיעים שהפקידו בידיו סכומים הנעים בין מאות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים. עוד עולה מהחקירה כי רוב קורבנותיו של האחראי לכאורה ל"עוקץ" הינם לקוחות שהכיר באופן אישי. על רקע המעשה, הסביר בעל חברת השקעות בשם א' לוואלה! חדשות כיצד ניתן לזהות הונאה מסוג זה מראש.

אתמול התקבלה ביחידת ההונאה של משטרת מחוז תל אביב תלונה לפיה אדם שעמד בראש חברת השקעות ופיננסים נמלט עם כספי המשקיעים, ולאחר פרסומה החלו לזרום ליחידה תלונות נוספות - כולן נוגעות לאותו בית השקעות. לדברי חלק מהמשקיעים, שלטענתם רומו על ידי החשוד שנמלט, הם חיפשו אותו בביתו שבסביון - אולם לתדהמתם, בזמן שנכחו במקום הבחינו בחברת הובלה פרטית שהגיעה, ככל הנראה, על מנת להעמיס את תכולת הבית. בשלב זה, עדיין לא ברור היכן נמצא החשוד.

לדברי א', בעל חברה לניהול השקעות בתל אביב, תרגיל "עוקץ" מעין זה "קורה לפחות פעם בשנה". א' ציין כי "בכל פעם מדובר באותם מקרים: אדם שאינו בעל רישיון - כמו החשוד המדובר - מהרשות לניירות ערך לעסוק בניהול השקעות, אשר מבטיח ללקוחותיו תשואות גבוהות ובמקום לנהל את התיק בחשבונו של הלקוח, דורש ממנו להעביר אליו את כספו". א' ממליץ לבדוק האם לחברת ההשקעות יש רישיון כנדרש, באמצעות אתר הרשות לניירות ערך בו מופיעים פרטיהם של בעלי הרישיונות. עם זאת, מזהיר א': "גם העובדה כי מנהל ההשקעות מורשה אינה מבטיחה שהוא לא יכול להונות, אך זה מקטין מאד את הסיכונים. הדבר הראשון הוא להבדיל בין בעלי רישיונות לכאלה שאין להם. זה צריך להדליק נורה אדומה".

"מי שמבטיח תשואות לא סבירות הוא נוכל"

הדבר הבא שיש לוודא, טוען א', הוא שמנהלי ההשקעות מנהלים את כספי הלקוח בחשבונו האישי. "בשום פנים ואופן אסור לתת כסף למישהו. יש מקרים מסוימים בהן הפעולות אינן מתבצעות בחשבון, אולם במקרים כאלה יש נאמן - בדרך כלל משרד רואי חשבון או משרד עורכי דין - אשר מנהל את תנועות הכספים וחישוב התשואה. בכל מקרה צריך לבדוק לעתים קרובות ולעקוב אחר התנועות בחשבון הבנק". לדבריו, כאשר מנהל השקעות דורש להחזיק בכספים, הדבר מהווה "נורה אדומה" נוספת.

כמו כן מזהיר א' כי אם הצעה נשמעת טובה מכדי להיות אמיתית – כפי הנראה אכן מדובר בהונאה. "מי שמבטיח תשואות לא סבירות - הוא נוכל. בעניין הזה יש שני סוגים – תשואות גבוהות לאורך זמן, או תשואות ללא כל קשר למצב השוק. אם הייתה מפולת והמנהל מדווח על רווחים גדולים, זה אפשרי. אבל אם לאורך זמן אין קורלציה בין התשואות המדווחות למצב השוק – מדובר בעוד נורה אדומה".

בהקשר זה מזכיר א' את ברנרד מיידוף, הנוכל האמריקאי שהורשע בהונאת הכספים הגדולה אי פעם, אשר נחשפה בתקופת המשבר הפיננסי הגדול בשנת 2008. הונאה מסוג זה מוגדרת כהונאת פונזי, בה אדם מבטיח למשקיעיו רווחים גבוהים מהממוצע בפרק זמן קצר - אולם למעשה מעביר להם כספים של משקיעים אחרים. "מיידוף הציג תשואות כמעט בלי תנודתיות. לא היו הפסדים גדולים ולא רווחים גדולים. אך בפועל, אי אפשר שיהיו תשואות גבוהות לאורך זמן בלי תנודתיות. לדוגמא, 10 אחוז בשנה – לא הגיוני".

לדבריו, "מה שקרה עם מיידוף דומה מאד למה שקרה בסביון; הנוכלים לוקחים את הכסף מלקוחות חדשים. אם לקוח ותיק רוצה לפרוש – הם נותנים לו כספים של לקוח חדש, וכך שומרים על איזון. הנוכלות נחשפת כאשר כמות גדולה של לקוחות רוצים לפדות את כספם, בדרך כלל כשיש ירידות בשווקים, ולמנהל אין מאיפה לספק אותו. אז, בדרך כלל, הנוכלים נעלמים". א' סיכם: "חשוב לי שאנשים יבינו כמה קל לזהות נוכלים. לצערי, אנשים תמיד נופלים בפח וזו רק שאלה של זמן עד שייחשף הנוכל הבא".

לקריאה נוספת
חשד: בעל חברת השקעות "עקץ" משקיעים
הנוכל ברנרד מיידוף מתאו בכלא: "מקסים פה למדי"
לפני שנה: מיידוף - "הבנקים היו חייבים לדעת על ההונאה"

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully