וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים, חילונים ופגעי האינטרנט

יעקב אחימאיר

28.5.2012 / 6:56

כותרות בולטות באמצעי התקשורת מזהירות אותנו, הורים, סבתות וסבים, מפני הסכנות הגלומות בשימוש באינטרנט. הן מציבות אותנו, את החילונים (ומייד יובן מדוע התיוג הזה, החילונים) על פרשת דרכים. ואכן אנו מזועזעים.לפי חשד המשטרה, מנכ"ל בחברת היי-טק שעשה ביום את מלאכתו נאמנה, היה בשעות הלילה לפדופיל, לעבריין מין, שניצל מאות ילדות תמימות באמצעות האינטרנט.

באמצעות הצ'אט, כך הדיווחים, הפיל בפח ילדות, שהתפתו עקב התחזותו לנערה. הוא הצליח לשדל באורח מזעזע מאות בנות ולקיים עימן יחסי מין וירטואליים באמצעות המחשב. האיש הודה במעשיו. בני משפחתו וחבריו הזדעזעו מאותו ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד שנתגלה במלוא נבלותו ושפלותו. הוא עשה את מעשיו תוך כדי שימוש מופרע באחד מסממני הקידמה הטכנולוגית של ימינו - האינטרנט.

ולא רק הוריהן של הילדות שנפשן נפגעה הזדעזעו, אלא כל הורה והורה. אין צורך כמעט להוסיף: עקב טירופו של בכיר אחד, בחברת היי-טק אחת, אסור להאשים את כל עדת מומחי המחשבים והאינטרנט. הרי אין להאשים את הממציא של מנוע המכונית בתאונות דרכים קטלניות. אבל אין ספק: התופעה היא בבחינת קללת הקידמה. ליתר דיוק, קללה אחת מני קללות רבות אשר בתחומי הטכנולוגיה.

ובמרחק של אלפי מילין מאזור השרון, האזור שבו מתגורר החשוד בפדופיליה, ובזמן שחוקרי המשטרה עשו את מלאכתם לקראת העמדתו האפשרית לדין, התכנסו בניו יורק עשרות אלפי חרדים - יש האומדים את מספרם ב-60 אלף - כדי להשמיע את קול זעקתם נגד פגעי האינטרנט. ואכן, גדולים ונוראים פגעיה של קידמה טכנולוגית זו. אישה פלשתינית, כזכור, פיתתה באמצעות המחשב נער ישראלי ורצחה אותו. אותה רוצחת, נזכיר, שוחררה בעיסקת שליט. פורנוגרפיה, הימורים ואפילו מקרי רצח מבוצעים כיום באינטרנט, ואם כך, הציבור החרדי יוצא למעשה להגנתן של בנותינו, בנותיו, ובצעד אולי נואש, חסר סיכוי ותקווה, מנסה להחזיר לאחור את אחד מגלגלי הקידמה.

לא פסיכולוגים השתתפו באותו כינוס המוני, חרדי, בניו יורק, אלא רבנים ואדמו"רים ותלמידיהם. אחד מהם אף צוטט: המשתמש באינטרנט ללא סינון הוא בהמה כי מקור האינטרנט הוא בהמי. בסוגריים נעיר כי אותם רבבות חרדים ניצלו את הקידמה הטכנולוגית כיוון שהדברים שנאמרו בכינוס הועברו לעוד רבים באמצעות הלוויין.

אם כן, איך שלא יהיה, אנו החילונים והם החרדים נקלענו לפרשת דרכים בנוגע לטכנולוגיה: הדרך האחת עלולה להוליך יחידים מקרבנו, חלילה, בדרכו של אותו בכיר בחברת היי-טק. ואולם הדרך האחרת, החרדית, מהי? האם עלינו לחשוב כי אותם רבנים וחסידים אמנם לא התמחו בפסיכולוגיה ואינם בעלי תארים אקדמיים אך ניחנו בראייה מפוכחת של קללת הקידמה?

לטפח את נקודות ההשקה בין הציבורים

הצטלבות שתי הפרשות - הפשע שבוצע מאזור השרון והעצרת בניו יורק - אינה אמורה להפריד בין חילונים לחרדים, אלא להפך: נוצר אינטרס משותף לטובת הכלל, החילוני והחרדי. אלה גם אלה חפצים להגן על נפשותיהן ועל גופן של ילדות רכות מפני פגעי האינטרנט ומפני פגעים נוספים. הצטלבות זו עשויה ללמד אותנו גם להקשיב, להתבונן. אולי אין לבטל בהינף יד של זלזול ויוהרה כל מה שיוצא מפיותיהם של אדמו"רים ורבנים?

המסקנה, לעניות דעתנו, היא שיש לפתח ולטפח את נקודות ההשקה בין החילונים לציבור החרדי, ויש לעשות זאת ברגישות, בתבונה, ולאו דווקא אך ורק עקב הצורך המשותף למנוע את קללות הקידמה הטכנולוגית.

כל צד יביא לשולחן המשותף, בתקווה שיוצב אי פעם, את נימוקיו, את מסורתו, זאת החילונית או זאת הנשענת על הספרים העתיקים. ברוב ימות השנה איננו רוצים להקשיב, לשמוע, אלא לבטל בתנועת יד. אבל לפעמים עלינו להבין כי כדאי להאזין לאחר. אין צורך לגדל פאות או לחבוש שטריימל. רק להטות אוזן. ובעיקר - לחשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully