וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש השב"כ והמוסד צבי אהרוני, מחוטפי אייכמן, מת באנגליה

יוסי מלמן

26.5.2012 / 0:08

אהרוני, ששירת כראש אגף החקירות בשב"כ וראש אגף קיסריה במוסד, והשתתף במבצע לחטיפתו של אייכמן בבואנוס איירס, הלך לעולמו באנגליה, מוקף בבני משפחתו. הוא היה בן 91 במותו

צבי אהרוני, שהיה מאנשי יחידת המבצעים של השב"כ והמוסד שחטפה את הבכיר הנאצי אדולף אייכמן לפני כ-50 שנה, מת אתמול (שישי) באנגליה בהיותו בן 91.

אהרוני נולד בשם הרמן ארונהיים ארנדט ב-1921 בפרנקפורט שבגרמניה, ועלה לארץ ישראל כילד. כשהיה כבר איש מבצעים בשב"כ ובמוסד הוא אימץ לעצמו זהות גרמנית ונשא את השם ארנדט, שהיה שם המשפחה של סבו. לאחר ששירת בצבא הבריטי כחוקר שבויים, הוא התגייס לצה"ל, ואחר כך היה מראשוני המתגייסים לשירות הביטחון הכללי, שם הוא מלא שורה של תפקידים, ובהם ביחידת המבצעים שהייתה אז משותפת עם המוסד. ב-1960 הוא הוטס לבואנוס איירס על מנת להתחקות אחר עקבותיו של אדולף אייכמן וכדי לבסס את המידע אודות הבית שבו הוא התגורר עם משפחתו. במרץ 1960 הוא הצליח לגלות אותו.

בספר על הפרשה הוא כתב: "ראיתי אותו בשעה 14:00 אחר הצהריים, אדם שקומתו בינונית בשנות ה-50 לחייו עם מצח גבוה, בחלקו מקריח, בעת שהוריד את הכביסה". הוא צילם את אייכמן בעזרת מצלמה שהסתיר בתיקו. לאחר לכידתו של אייכמן הוא חקר אותו בשפה הגרמנית בדירת המסתור שהוכנה בבואנוס איירס.

אהרוני פרסם ספר על המבצע

במרוצת השנים היה חוקר בשב"כ ואחר כך גם ראש אגף החקירות וב-1967 החליף את יוסק'ה יריב, כראש היחידה המבצעית במוסד - קיסריה. לאחר פרישתו ב-1970, הוא לא הסתיר את ביקורתו על ראש המוסד לשעבר איסר הראל, וטען כי הוא לא עשה די כדי לאתר פושעי מלחמה אחרים, בין השאר את רופא המוות מאושוויץ, יוזף מנגלה. ב-1997 הוא פרסם באנגלית את הספר "מבצע אייכמן – האמת על המרדף, הלכידה והמשפט". הוא השאיר אחריו בן ובת.

בשבועות האחרונים, אצר המוסד תערוכה מיוחדת במלאת 50 שנה ללכידתו של אייכמן, שהוצגה בבית התפוצות, וצפויה לנדוד ברחבי העולם. השנה ציינו בגרמניה 70 שנה לוועידת ואנזה, בה השתתף אייכמן, שעסקה בתכנון פרטי "הפתרון הסופי".

הוא ייקבר באנגליה. בנו עמרם אמר לוואלה! חדשות: "אבי נרדם לתוך מותו מוקף בבני משפחתו עם מוסיקה קלאסית שאהב".

לקריאה נוספת:
אחרי 50 שנה: חשיפה נדירה של פרטי מבצע אייכמן
50 שנה למשפט אייכמן: התובע זוכר כל רגע
תערוכה ייחודית בכנסת מציינת 50 שנה למשפט אייכמן

(עדכון אחרון: 20:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully