וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך בגין: חוג התנ"ך המסורתי שב לבית ראש הממשלה

טל שלו

25.5.2012 / 9:13

לרגל חג השבועות ולמען הנצחת חתנו, חידש נתניהו מסורת של שיעורי תנ"ך במעונו הרשמי, כפי שהיה נהוג בימי בן-גוריון ובגין. "התנ"ך - מסד הקיום שלנו", אמר ושב לעסוק באירן

מערכת וואלה!

במוצאי השבת צלצל הטלפון בבית ראש הממשלה. התקופה היא שנות ה-80', העומד בראש המדינה הוא בגין ועל הקו ביקש לשוחח עמו נשיא ארה"ב דאז, ג'ימי קרטר. בגין סירב. הוא ביקש מעוזריו שיבהירו לקרטר כי "ראש הממשלה לומד תנ"ך, ויתקשר אליו כשהלימוד יסתיים".

כ-30 שנים מאוחר יותר, ספק אם הנשיא אובמה טלפן לראש הממשלה נתניהו בעת שבילה ביום רביעי האחרון עם מקבץ של כעשרים חוקרים ורבנים מובילים בדיון מעמיק במגילת רות. עם זאת, גם נתניהו הודה כי "הישיבה כאן עדיפה על העיסוקים האלטרנטיביים שלי".

חידוש המסורת

מפגשים מסוג זה בבית ראש הממשלה היו למסורת בתקופתם של ראשי הממשלה בן-גוריון ובגין, כאשר האחרון היה ידוע בשזירת ציטוטים תנ"כיים בנאומיו, ונדמה כי לא נמצא יורש למורשתו זו, אותה טיפח עוד לפניו ראש הממשלה הראשון, שלמעשה הגה את חוג התנ"ך הממלכתי בבית ראש הממשלה ונודע בחיבתו המיוחדת למקרא ובהתייחסו לתנ"ך כמנדט היסטורי של העם היהודי על מולדתו.

את אותה המסורת החליט לחדש נתניהו ולהנציח דרכה את חותנו, שמואל בן-ארצי, שהלך לעולמו בשנה שעברה. מדובר בסגירת מעגל, שכן בן-ארצי עצמו – סופר, מחנך ומורה לתנ"ך במקצועו – היה מיושבי שולחנו של בן-גוריון וחבר בחוג שהתכנס בביתו בשנות ה-50'.

נתניהו חנך חוג תנ"ך בבית ראש הממשלה. מערכת וואלה!
מחזיר עטרה ליושנה. נתניהו בחוג התנ"ך בביתו/מערכת וואלה!

אם כן, סביב שולחן חגיגי התקבצה לה נבחרת מגוונת עטורת שמות שהתפלפלה לרגל חג השבועות בדמותה של רות המואביה – ממנה יצא מלך בישראל, דוד – ונעמי ובועז המרכיבים יחדיו את המגילה המזוהה עם חג מתן תורה. בין המלומדים ניתן היה לזהות את הרבנים בני לאו ויעקב מדן, חוקרות המקרא הפרופ' נילי וזאנה ויאירה אמית, הלשונאי אבשלום קור, הארכיאולוג אדם זרטל, וכן חוקרים ורבנים נוספים התיישבו בחברותא סביב שולחן עמוס תופינים בחצר בית ראש הממשלה.

רות המואביה כמשל להליך הגיור בימינו

"בן-גוריון ובגין האמינו שהתנ"ך צריך להיות נחלת העם כולו – חילונים ודתיים, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים - כל העם", אמר ראש הממשלה בפתח החוג, כשרוחם של השניים, המהווים עבורו דמויות מופת וחיקוי של ראשי ממשלה ששאפו גם להיות מורי דרך אינטלקטואלים, מרחפת מעל.

כמו בן גוריון, שלמרות הערצתו למקרא התעקש לנהל אורח חיים חילוני, גם נתניהו בחר לפתוח את השיעור ללא כיפה לראשו; אך בשונה מחוגי התנ"ך הסגורים והאליטיסטיים של פעם, לחוג של נתניהו יש תוספת טכנולוגית משמעותית - מצלמות הטלוויזיה, שאפשרו לשגר את מילות הפתיחה למיליוני אזרחי ישראל, ואף הצהרה קצרה באנגלית לטובת עשרות מיליוני אוהבי ישראל והתנ"ך בניכר - יהודים ונוצרים כאחד: "התנ"ך הוא מסד הקיום שלנו, התנ"ך מאחד את עם ישראל, איחד אותו במהלך הדורות והוא גם משמש לנו בעצם לא רק את המסד אלא גם את המפה והמצפן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל ביכורים מילדי המועצה האיזורית בקעת הירדן בלשכתו בתל אביב, מאי 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
פלפולים במגילת רות. ראש הממשלה נפגש עם ילדי המועצה האזורית בקעת הירדן, לרגל החג/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

ההתרגשות על פניו של הד"ר מיכה גודמן, חוקר מחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית, שנבחר לשאת את "דבר התורה" בפתח השיעור, היתה גלויה לכל; בכל זאת, לא בכל יום האזרח מספר אחת יושב בקהל הדרשה שלו. "אנחנו הולכים לברר את סוד העם היהודי עם מנהיג העם היהודי", פתח את השיעור הקצר שהכין, שהוקדש לשיחה על "הפרדוקסים" של מגילת רות. "ראש הממשלה צריך לקבל החלטות גדולות, במיוחד עכשיו כשאנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורי", הסביר לפני השיעור בתחושת שליחות בולטת. ?מה שראש הממשלה צריך זה רעיונות גדולים, כי הוא עמוק בתוך ההיסטוריה. הוא צריך משהו שישחרר אותו מההווה, ויעניק לו פרספקטיבה גדולה ורחבה יותר?, הסביר בהתרגשות.

בסיום ההרצאה, החל סבב פולמוסי בין המשתתפים, שנגע במגוון רחב מסוגיות החל בזמן כתיבת מגילת רות, דרך זהות הלשון העברית המזוהה בה ועד לכוונת מחבריה, הפנים האנושיות המתגלות בה ונגיעות אקטואליות, דוגמת מודל הגיור בימינו. נתניהו עצמו, שהצהיר בתחילת השיעור כי הוא "מעונין ללמוד", והדגיש שוב ושוב כי הוא מחכה לקרוא בחברותא מתוך המקורות, ניהל דיון עם הדוברים, ומדי פעם פנה בשאלות הבהרה או ביקש לקבל מענה מלומד מהקהל.

בין המחלוקות המחקריות וההלכתיות, בלטו דבריו של הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל, שנרצחה עם משפחתה בפיגוע באיתמר בשנה שעברה. "התנ"ך הוא ספר של חיים", אמר, "שזה אפילו יותר מחזון, כי חזון משליך לעתיד, והחיים זה למצות את ההווה. אנחנו לומדים מהתנ"ך, שכמו במגילת רות - מהמצבים הכי מורכבים אפשר להוציא אור גדול". נתניהו פנה לרב בן ישי ואמר לו: "כשאתה מדבר על ספר החיים אתה מחזק את כולנו בידיעה שניתן להתגבר על הטרגדיות הגדולות ביותר, כעם וכפרטים".

לצד החגיגיות, הציונות והממלכתיות, עבור בני הזוג נתניהו היה מדובר, כאמור, גם באירוע הנצחה משפחתי, ותמונותיו של שמואל בן-ארצי, שהנחיל את אהבת התנ"ך גם לבניו ונכדיו וזכה לגדל דורות של חתני חידון תנ"ך, ניצבו על שולחן קטן בפינת החצר. רעיית ראש הממשלה, שישבה לצד בעלה, נזכרה בחיוך רחב בחוג התנ"ך המקומי שייסד אביה בטבעון, עיר הולדתה, ואת ההתרגשות שאחזה בה כשפעם הלכה עם הוריה לביקור אצל "הזקן". האחים לבית בן-ארצי אמנם לא נכחו באירוע, אך בנם הצעיר של בני הזוג נתניהו, אבנר, סגן חתן חידון התנ?ך העולמי בעצמו, האזין בשקיקה עם אחיו יאיר בצד השולחן, ונתניהו סיפר בגאווה על קריאות השבת המשותפות שהוא מקיים עמם מדי שבת בחצר הבית.

"לימוד התנ"ך מעניק כוחות נפש עצומים"

בשלב מסוים, כשסבב ההערות המלומד התארך ונראה כי הזמן דוחק ולא יספיק לקריאה במקורות, נתניהו נאלץ להנהיג משמעת זמנים לכל דובר ודובר, אותה כינה "נוהג פרס נובל", בהסבירו כי לפני שנים אחדות נפגש עם חבורה של חמישה מחתני הפרס ונותר "פעור פה" לאחר שהצליחו להסביר בדקה את תורתם. בסיום הדיון הארוך הצליח ראש הממשלה להשיג את מבוקשו ולגנוב כמה דקות של קריאה בפסוקי המגילה, לקולו "התנ"כי" של אבשלום קור, והוא אף התעקש לשמוע עוד ועוד. בדברי הסיכום, כבר הפיק לקחים, והמליץ שהמפגשים הבאים ייפתחו בקריאת טקסט ושרק לאחריו ייפתח הדיון והתחייב כי יקצה גם בהמשך שעתיים "בחפץ לב - גם באופן השוואתי ביחס לעיסוקיי האחרים וגם באופן אבסולוטי".

כמו בן גוריון שאמר בעבר כי לימוד התנ"ך הקל עליו מדאגותיו כראש הממשלה, גם נתניהו תמצת את עוצמתה של הקריאה במקורות בחיזוק הפנימי שהוא שואב מהכרת ההיסטוריה היהודית. "זה נותן כוחות נפש עצומים ותעצומות נפש - גם מהכרת תולדות עמנו וגם נגיעה ברסיסי הנצח של החיים שהתנ"ך שופע בהם אך יותר מכל דבר אחר - זה נותן לי את ההכרה של יסודות הקיום וכוח החיים של עם ישראל", אמר רגע לפני שחזר מההיסטוריה למציאות ההווה, בין שיחות המעצמות בבגדד להפגנות האלימות נגד המסתננים בדרום תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully