וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הגיעו מערכות מישראל למטוסי צבא אלג'יריה?

יוסי מלמן

24.5.2012 / 17:15

במדינה הצפון-אפריקאית זועמים לאחר שהתגלו במטוסי הקרב המתקדמים מערכות המכילות רכיבים של חברת "אלביט מערכות", המכחישה את הפרסום. ואיך דני דנון מרגיז את האלג'יראים?

באלג'יר זועמים לאחר שהתגלה כי רכיבים של מערכות אלקטרוניקה אווירית מתוצרת ישראל נמכרו לחיל האוויר שלה. הדו-שבועון הצרפתי לענייני מודיעין וביטחון, "אינטליג'נס און ליין", מפרסם בגיליונו החדש כי במטוסי הקרב המתקדמים סוחוי-30 מתוצרת רוסיה נמצאו רכיבים של חברת אלביט מערכות. הגילוי מעורר כעס רב באלג'יריה שמאשימה ברשלנות את היצרן הרוסי "אירקוט". האלג'יראים טוענים כי אספקת הרכיבים הישראלים נעשתה ללא ידיעתם, מאחורי גבם ותוך הפרה של החוזה. עוד נאמר בידיעה כי מדובר במחשבי טיסה.

כיצד הגיעו בכלל הרכיבים של אלביט למטוסים האלג'יראים? מתברר כי לחברה הרוסית אירקוט יש רשת מסועפת של חברות בנות ומיזמים משותפים ברחבי העולם. בין השאר, היא מכרה 140 מטוסי סוחוי 30 לחיל האוויר ההודי וכוננה הסדרים של חילופי מידע ורכישות גומלין עם התאגיד ההודי "הינדוסטאן אירונאוטיקס" (HAL). במקביל הקימה החברה ההודית מיזם משותף עם חברת אלביט מערכות בשם "האלביט אוואוניקס". לפי הפרסום, חברה משותפת זו היא שייצרה את הרכיבים ומכרה אותם לחברת אירקוט הרוסית - יצרנית המטוס כאמור - שהתקינה אותם במטוסים שנמכרו לאלג'יר.

מטוסי קרב מדגם "סוחוי 30". AP
האלג'יראים טוענים כי אספקת הרכיבים הישראלים נעשתה ללא ידיעתם, מאחורי גבם ותוך הפרה של החוזה. מטוס קרב ה-"סוחוי" הרוסי/AP

על פי מקורות במשרד החוץ, אלג'יריה אינה מוגדרת מדינת אויב. היא לא השתתפה במלחמות נגד ישראל, אך עם זאת הסחר עמה כפוף לאישורים של משרדי הממשלה השונים הנוגעים בדבר. המקורות אף הגיבו בביטול לאפשרות שמטוסי חיל האוויר האלג'יראי עלולים בעתיד להשתתף במלחמה של מדינות ערביות נגד ישראל. "זה לא קרה ב-1967", הם הזכירו, "כשהעולם הערבי כולל אלג'יר נשטפו בגל של סולידריות פאן-ערבית. אם כך, מדוע שזה יקרה בעתיד?".

בתשובה לשאלה שהפנתה מערכת וואלה! חדשות למשרד הביטחון, אם אישר לאלביט למכור רכיבים שהגיעו לאלג'יר, נמסרה מדובר המשרד תשובה לקונית לפיה המשרד "אינו מתייחס לנושא הייצוא את הביטחוני". מחברת אלביט נמסר בתגובה כי "המידע בכתבה אינו נכון. אלביט היא חברה שומרת חוק העובדת על פי האישורים וההיתרים הנדרשים".

מה עושים הברברים בישראל?

מקורות הבקיאים בפרשה הסבירו כי אלביט לא מכרה מחשבי טיסה לחברה ההודית שבה היא שותפה אך היא כן מוכרת לה ומאפשרת לה לייצר ברישיון מערכות תצוגה וניווט כמו מפה דיגיטלית. להערכת המקורות מדובר בפריטים "זניחים" שעלותם נמוכה יחסית– כמה עשרות אלפי דולרים ליחידה. על פי המקורות, הסכם שיתוף הפעולה בין אלביט לחברה ההודית שבו היא שותפה אינו אוסר על מכירת הציוד לגורם שלישי.

יודגש עם זאת, כפי שמציין גם כתב העת הצרפתי, כי בין מרוקו ואלג'יר שוררים יחסי איבה ועוינות. מרוקו, בניגוד לאלג'יר ועל פי פרסומים זרים, קיימה קשרי מודיעין ושיתוף פעולה בטחוני ומדיני עם ישראל, ועלולה לחוש עצמה נפגעת ולכעוס על ישראל.

בתוך כך מתברר כי בין ישראל לאלג'יר מתפתח מוקד עימות נוסף. בימים אלה מבקרת בישראל משלחת של אלג'יראים, חברי הממשלה הגולה של בני העם הברברי באלג'יר. ממשלה גולה זו מבקשת לנתק את חבל הברברים מאלג'יר ולהקים בו מדינה עצמאית. קבוצה אתנית זו, מקורה בנוודים שחיו בצפון אפריקה קודם לכיבוש הערבי של האזור, ובאלג'יר עברו הם ושפתם תהליך "ערביזציה" כפוי בידי הממשלה.

כמעט מחצית מהפזורה האלג'יראית בצרפת ממוצא ברברי. ביקור המשלחת - שחבריה נושאים דרכונים צרפתיים - נעשה ביוזמת יושב הראש לשעבר של סניף תנועת הליכוד בצרפת, ז'ק קופפר. בישראל הם נפגשו עם ח"כ דני דנון מהליכוד ועם פקידים זוטרים של משרד החוץ. התקשורת באלג'יר שופכת אש וגופרית על המבקרים הברברים ומכנה אותם "בוגדים", וכן גם מגנה את ישראל שקיבלה אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully