וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: הטבות מס - גם ליישובים ערבים בפריפריה

גלעד גרוסמן

22.5.2012 / 19:56

העתירה נגד התיקון לפקודת מס הכנסה הוגשה כבר לפני 7 שנים. השופטים קבעו כי מדובר בפגיעה בזכות לשוויון: "נתנו למחוקקים שהות ממושכת לתיקון המעוות, אך זה לא נעשה"

בג"ץ פסל הערב (שלישי) את התיקון לפקודת מס הכנסה, שהעניק הטבות מס לשורה של יישובים. השופטים, בהם הנשיאה בדימוס דורית ביניש והנשיא הנוכחי, אשר גרוניס, קבעו כי השיטה לפיה נקבעו היישובים הזכאים להטבות מס, ללא אמות מידה ועל פי רשימה אקראית של יישובים, פוגעת בזכות לשוויון ומפלה בין תושבי יישובים סמוכים, שאין הבחנה עניינית ביניהם. השופטים הורו על הוצאתם של חמישה יישובים מהרשימה, והוספתם של שלושה יישובים דרוזיים וערביים בצפון הארץ, שהוכיחו כי תושביהם מופלים ביחס לתושבי יישובים דומים הסמוכים להם, ומצויים באותה מידת קירבה לגבול לבנון.

האגודה לזכויות האזרח עתרה לפני שבע שנים נגד התיקון לפקודת מס הכנסה, שמעניק הנחה במס הכנסה בשיעור של 13% לתושבי היישובים הכלולים בו. על פי החלטות ממשלה, הטבות המס נועדו לסייע "לחיזוקם ולביסוסם של יישובים, אשר בתיהם שוכנים במרחק של עד שבעה קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה". לאחר אישורה של הצעת החוק בקריאה ראשונה, הכניסה בה ועדת הכספים של הכנסת שינויים, באופן שצורפו לרשימת היישובים הזכאים להנחה גם היישובים חצור הגלילית, בית שאן, ערד, יישובי המועצה האזורית ערבה והמועצה האזורית אילות.

האגודה טענה כי מדובר בשורה של יישובים אשר נבחרו באופן שרירותי, ללא קריטריונים כלשהם, תוך פגיעה קשה בזכות הבסיסית לשוויון. עוד נטען, כי משמעות החוק הינה העדפה של יישובים מסוימים על פני יישובים אחרים, ובהם היישובים הערביים כולם, בהקצאת הטבות מהקופה הציבורית, וזאת בשל שיקולים פוליטיים-מפלגתיים צרים וללא כל הצדקה עניינית.

"שוב נדרשים להוציא ערמונים מן האש הפוליטית"

בפסק הדין ציינה ביניש כי בית המשפט נתן לממשלה ולכנסת שהות ממושכת "לתיקון המעוות", אולם המדינה לא קבעה קריטריונים ברורים למתן הטבות המס. השופטים קבעו כי היעדר הקריטריונים הוביל לאפליה ולפגיעה בזכות לשוויון, וכי למעט מקרים בודדים, לא ברור כיצד נקבעה רשימת היישובים שבפקודה, או שיעור זכאותם להטבות מס. השופטים הורו, כאמור על הוספתם של שלושה יישובים דרוזיים וערביים בצפון הארץ. עם זאת, השופטים קבעו כי בשל המשמעות הכלכלית הנלווית לביטול זכאותם של חלק מהיישובים להטבות מס, הוצאת היישובים מהרשימה תיכנס לתוקף בתום שנה מיום מתן פסק הדין. זאת, על מנת לאפשר לממשלה ולכנסת שהות נוספת לתקן את פקודת מס הכנסה, ולקבוע במסגרתו קריטריונים שוויוניים וחקוקים להסדרת אופן חלוקת ההטבות.

השופטים גם מתחו ביקורת על התנהלות הממשלה והכנסת. "מתוך שאיפה לנהוג בריסון ובאיפוק שיפוטי, נעתרנו לבקשות חוזרות ונשנות לעדכן בדבר התקדמות תיקון החקיקה, בהתחשב בכך שבאת-כוח היועץ המשפטי לממשלה טענה בפנינו כי אכן מתחייב תיקון חקיקה, הקובע קריטריונים שוויוניים לעניין הטבות מס הניתנות ליישובים שונים", כתבה ביניש בפסק הדין. "אם הגענו לכתיבת שורות אלה, אין זאת אלא מפני שהכנסת והממשלה משכו ידן מן המלאכה". השופט אליעזר ריבלין הוסיף: "שוב נדרשים אנו להוציא, עבור אחרים, ומכוח חובתנו להגן על זכויות היסוד, ערמונים מן האש הפוליטית", ואילו הנשיא גרוניס כתב כי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת הפנו את "התפוח הלוהט" למגרשה של הרשות השופטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully