וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטרת המעצמות: לסנדל את ישראל מלתקוף

בועז ביסמוט

20.5.2012 / 17:26

שיחות הגרעין בין המעצמות לאירן צפויות להתחדש ביום רביעי בבגדד. סביר להניח שבדיוק כמו בשיחות איסטנבול, המפגש יסתיים בהצהרות חיוביות של כולם. בסוכנויות ההימורים בלונדון מתרגשים יותר משיבת הדראכמה ביוון מאשר מהצפוי בבגדד.

האיראנים, מן הסתם, יתפארו בשימור הזכויות הלגיטימיות שלהם בפיתוח גרעיני למטרות שלום, כולל העשרת אורניום. העולם יתהדר מהאופן שבו השיב את אירן לשולחן המו"מ, כשהוא מנטרל באותה הזדמנות את עליית מחירי הנפט ומגביר בכך את סיכויי אובאמה להיבחר לקדנציה שנייה. סעיד ג'לילי, ראש המשלחת האיראנית, יספר כיצד אירן כופפה את העולם וממשיכה בהעשרת אורניום (גם אם זה רק לרמה של 3.5 אחוזים).

צריך להבין כי האתגר היום של המעצמות הוא בעיקר כיצד למנוע תקיפה ישראלית נגד מתקני הגרעין באירן. ואם אפשר אז גם, על הדרך, בלימת הפצצה האיראנית.

מאז שיחות הגרעין שחודשו בז'נבה ב-1 באוקטובר 2009, אירן מתנהגת כאילו היא בכלל במעמד שווה של המדינות שאיתן היא מתדיינת. יש לה הרבה סיבות לכך: קחו לדוגמה את מקום המפגש השבוע - בגדד. אפילו הוא נבחר על ידי האירנים.

העיתון "ניו יורק טיימס" יכול לחסוך שליחת שליח לבגדד השבוע. הידיעה שלו אתמול סביב השיחות חושפת את כל הצפוי לנו: העיתון מתפעל מכך שלראשונה זה עשור יש לנושאים ונותנים האמריקנים "תקווה". העיתון אמנם מרגיע ומסביר כי סנקציות הנפט נגד אירן לא יוסרו, למרות הדרישה האיראנית, אבל צפויות הקלות בנושאי מכירת חלקי חילוף למטוסים ולתעשיית האנרגיה האיראנית. המטרה היא להפוך את האווירה לחיובית.

ראש סבא"א, יוקיה אמאנו, מגיע היום באופן לא מתוכנן לאיראן. טהרן, מן הסתם, תאפשר באורח פלא לפקחים של הסוכנות לבקר - לראשונה מאז 2009 - בבסיס הצבאי בפרצ'ין, שם על פי החשד מתבצעים ניסויים גרעיניים. בשלב זה או אחר יקל הביקור על העולם לנופף בנייר שבו חתום הסכם עם האיראנים (עיין ערך צ'מברליין).

סמוך לבגדד עשתה ישראל לפני 31 שנה "תיקון ליל שבועות" מיוחד מאוד לפרויקט הגרעין העיראקי. כעבור 31 שנה, מבקשת השבוע טהרן מאותו מקום כמעט לעשות "תיקון" מיוחד לפרויקט שלה. כדי להצליח במשימה, מבין סעיד ג'לילי שלפני הכל צריך לסנדל את ישראל. הדיווח ב"ניו יורק טיימס" אתמול מפרט למי שלא הבין כי הנושא טופל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully