וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עצורים לא זוכים להיוועץ בעורך דין לפני חקירתם"

גלעד גרוסמן

20.5.2012 / 3:03

לפי דו"ח הסניגוריה הציבורית, ברוב המקרים המשטרה לא מיידעת את העצורים בזמן על זכותם לסנגור. כמו כן, יש קושי בהגשת בקשות למשפט חוזר. "חפים מפשע מרצים מאסרים ממושכים"

מרבית העצורים בישראל אינם זוכים להתייעץ עם עורך דין לפני חקירתם במשטרה - כך עולה מדו"ח הסניגוריה הציבורית לשנים 2011-2010, שהוגש בשבוע שעבר לשר המשפטים, יעקב נאמן. על פי הדו"ח, ברוב המכריע של המעצרים, המשטרה מודיעה לסניגוריה על המעצר רק לאחר החקירה, מה שפוגע באופן ממשי בעצורים שכבר נחקרו במימוש זכות ההיוועצות.

בדו"ח, שסוקר את עבודת הסניגוריה לאורך השנים, עולה ביקורת רבה על התנהלות המשטרה בכל הקשור לחקירות. לטענת הסניגוריה, למרות פסקי דין מנחים של בית המשפט העליון, ועל אף הוראות החוק והתקנות, המשטרה אינה מקפידה ליידע עצורים על זכותם לסניגור ציבורי לפני חקירתם. חלק מהעצורים מקבלים הודעה על זכותם להיוועץ עם סניגור רק עם סיום פעולות החקירה והעברתם לבית המעצר, וחלקם מיודעים רק כאשר הם מובאים לבית המשפט, אחרי שכבר בילו לילה במעצר. התוצאה של הפרקטיקה הזאת, נטען בדו"ח, היא שרוב החשודים המובאים לתחנת המשטרה נחקרים ומוסרים הודעותיהם מבלי שנמסר להם כי הם זכאים להתייעץ עם סניגור. "זכות ההיוועצות לפני חקירה שמורה, אפוא, רק לנחקרים מיוחסים אשר דבר חקירתם נודע להם מראש והם לא מעוכבים ולא נעצרים, או לנחקרים מנוסים המודעים לזכויותיהם", טוענים בסניגוריה.

הוארך מעצר החשוד שכלא ואנס עולות חדשות. אדריאן הרבשטיין
חלק מהעצורים מקבלים הודעה על זכותם להיוועץ עם סניגור רק עם סיום פעולות החקירה והעברתם לבית המעצר, וחלקם מיודעים רק כאשר הם מובאים לבית המשפט/אדריאן הרבשטיין

שני נושאים בולטים נוספים בדו"ח, אותם מנסה הסניגוריה לקדם בשנים האחרונות, הם משפטים חוזרים והימנעות מהרשעות שווא. בסנגוריה טוענים כי ישנם קשיים מוסדיים המגבילים את האפשרות להגיש בקשות למשפט חוזר. בין היתר, מציינים בדו"ח שהפרקליטות מגבילה את העברתם של חומרי חקירה ומוצגים לסניגוריה הציבורית, ואינה מאפשרת לסניגוריה הציבורית לערוך בדיקות עצמאיות במוצגים, שהחקיקה הקיימת איננה מספקת מענה ראוי לסוגיות מרכזיות בתחום, ושכוח האדם הקיים בסניגוריה הציבורית המטפל בתחום הינו מוגבל ביותר ומתמודד עם מטלות שוטפות רבות בסניגוריה הציבורית הארצית. "הצטברות הקשיים המתוארים מונעת את הגשתן של בקשות למשפט חוזר, ולהערכתנו מביאה לידי כך שנידונים חפים מפשע מרצים מאסרים ממושכים", טוענים בסניגוריה.

בדו"ח נטען עוד כי הסניגוריה פועלת ליצירת מנגנונים להבטחת איכות החקירה המשטרתית ואיכות הראיות, כבר בשלבים המוקדמים של החקירה, כדי למנוע הרשעות שווא. בנוסף, פועלת הסניגוריה להרחבת הביקורת על פעולות החקירה, הגבלה ותיעוד של הלחצים המופעלים על חשודים להודות במהלך החקירות, ותיעוד ובקרה של השימוש הנרחב שעושה משטרת ישראל במדובבים.

"אין פוגעני יותר מההליך הפלילי"

לצד הביקורת, הדו"ח מציג מספר נקודות אור. בין השאר, נטען בו כי חל שיפור משמעותי בכל הקשור לשחרור חשודים ישר מתחנת המשטרה, מבלי שראו שופט. בדו"חות קודמים, מתחה הסניגוריה ביקורת על כך שהמשטרה מותירה חשודים במעצר שעות ארוכות, ואף ימים שלמים, רק כדי להביאם בפני שופט, וזאת בעיקר בשל העדרה של מערכת הפקדות מסודרת להפקדת כספי ערובה בתחנות המשטרה. בחודשים האחרונים, החלה לפעול מערכת הפקדות עצמאית של המשטרה, אולם עדיין לא נפתרו כל הסוגיות הקשורות בתשלום.

"אין פוגעני יותר מההליך הפלילי, ואין רשויות שהשפעתם על זכויות הפרט מרחיקות לכת יותר מאשר רשויות אכיפת החוק", אומר הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר. "כאשר עומדת הסניגוריה הציבורית על משמר הזכויות של החשודים, הנאשמים והאסירים, היא למעשה מסייעת בהצבת גבולות ראויים לכוחן של רשויות אלה, ובכך מגינה על זכויות הפרט של האזרחים כולם. הדו"ח מתאר מהפכה של ממש שחלה בתחום הייצוג במשפט הפלילי הישראלי מאז הקמתה של הסניגוריה הציבורית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully