וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעים נגד סונים: עשרות אלפים הפגינו בבחריין

19.5.2012 / 0:10

ערב הסעודית מובילה מהלך לאיחוד מדיני וצבאי בין מדינות המפרץ, כמהלך נגד להשפעתה ההולכת וגוברת של טהרן באזור. לעת עתה המהלך נדחה, אולם השיעים בבחריין ובאירן זועמים

עשרות אלפי שיעים הפגינו אתמול (שישי) בבחריין ובאירן כנגד היוזמה ליצירת איחוד בין מדינות המפרץ – יוזמה אותה מובילה ערב הסעודית, כמהלך נגד להשפעתה הגוברת של אירן באזור. המפגינים בבחריין קראו "הלאה עם חמד", קריאות אשר כוונו כנגד המלך חמד בן עיסא ח'ליפא. הטלוויזיה הרשמית של אירן דיווחה כי אלפים מפגינים במסר מוקדים במדינה, ומוחים נגד משפחות המלוכה של בחריין וערב הסעודית.

לאחרונה מפעיל המלך עבדאללה לחץ מדיני לכיוון איחוד חברות ארגון "מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ" (GCC): כווית, איחוד האמירויות הערביות, עומאן, בחריין, קטאר וערב הסעודית עצמה. כיום מהווה הארגון גוף פוליטי-מסחרי הנועד לחזק את הקשרים בין המדינות, אולם המלך עבדאללה מקווה לחזקו ולהפוך אותו לגוף שיאחד בין המדינות, מדינית וצבאית. ביום שני האחרון נפגשו מנהיגי המדינות החברות בארגון בריאד בכדי לדון בנושא, אולם הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה. שיחות נוספות יתקיימו בהמשך השנה.

עשרות אלפים מפגינים בבחריין נגד איחוד אפשרי עם ערב הסעודית מאי 2012. רויטרס
המפגינים קראו קריאות נגד משפחת המלוכה הבחריינית. בחריין, היום/רויטרס

על פי ההערכות, מטרתה העיקרית של ערב הסעודית היא להביא לאיחוד עם בחריין, מדינת האי הקטנה המחוברת בגשר אל הממלכה הסעודית. מאז החלו אירועי האביב הערבי חווה בחריין שורה של התקוממויות של האוכלוסייה השיעית כנגד השלטון הסוני, ובריאד חוששים מפני השלכותיה של טלטלה פוליטית אצל הממלכה השכנה הרוויה במשאבי נפט. במרץ 2011, בעת בשיא הפגנות המחאה בבחריין, חיילים סעודים אף הורשו להיכנס לשטח בחריין ולפתוח באש כנגד המפגינים, שחלקם נהרגו.

אירן גינתה המהלך

"אנו נגד כל מה שמשפחת ח'ליפא עושים, ואיננו רוצים איחוד סעודי-בחרייני", הצהיר אחד המפגינים בבחריין. במקביל האשימו באירן, שלא במפתיע, את ישראל כעומדת מאחורי התכנית. "מזימה אומללה זו מתבצעת עם 'אור ירוק' אמריקני וציוני, אך הם צריכים לדעת שאזרחי בחריין, אזרחי אירן ומוסלמים בכל העולם לעולם לא יסבלו זאת", אמר איש הדת האירני כאזם סדיקי בדרשת יום השישי ברדיו הממלכתי. "במקום שייכנע לעמו שלו, הממשל הבחרייני מכניע את זהותו למדינה אחרת".

המתיחות בין אירן לבין מדינות המפרץ, בעלות הברית של ארצות הברית, החריף בחודשים האחרונים כשמנהיגי מדינות המפרץ האשימו את אירן בעידוד ותמיכה בהתקוממות השיעית בבחריין, למרות הכחשות של אירן והמפגינים. המתיחות הוחרפה כשאירן גינתה בפומבי את הכוונה ליצירת איחוד במדינות המפרץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully