וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר הכנסת גדעון עזרא הלך לעולמו בגיל 74 ממחלת הסרטן

פנחס וולף

17.5.2012 / 6:45

עזרא, שר בכמה ממשלות, סבל מסרטן ומת הלילה. ציפי לבני: "את ימיו האחרונים הקדיש למלחמה בעישון, כדי למנוע מאחרים את הסבל שחווה". ההלוויה תיערך בשעה 16:00 בכוכב יאיר

לשכת העיתונות הממשלתית

(צילום: לע"מ, עריכה: אמיר קוטיגרו)

גדעון עזרא, חבר כנסת מטעם מפלגת קדימה, שר בכמה ממשלות ולשעבר סגן ראש השב"כ, הלך לעולמו בגיל 74. הוא מת לפנות בוקר (חמישי) בבית החולים לאחר מאבק ממושך בסרטן הריאות. הלווייתו תיערך בשעה 16:00 ביישוב כוכב יאיר, שם התגורר.

בחודשים האחרונים טופל עזרא בשל מחלתו ולפני מספר שבועות שב לביתו ונראה היה שמצבו מעט משתפר. עם זאת, אמש הידרדר מצבו שוב.

"גדעון שירת נאמנה את ארץ ישראל במשך כל חייו. תרומתו לביטחון המדינה הייתה גדולה וברובה המוחלטת תישאר עלומה בשל חשאיותה", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "רעייתי ואני שולחים תנחומים לרעייתו ולבני משפחתו", מסר נתניהו.

יו"ר קדימה, שאול מופז, ספד לעזרא. "אנו נפרדים בצער רב מחבר, מלוחם אמיץ, איש ארץ ישראל שנלחם כל חייו על תקומת הארץ, חבר אמת ושותף לדרך ולעשייה", אמר מופז. "גדעון ידע תמיד לעמוד על עקרונותיו וערכיו ולאורם פעל לאורך כל שנות חייו. גדעון דאג להגיע למשכן הכנסת גם כשמצבו הבריאותי התערער והמשיך להיות מעורב ולהתעניין בנעשה עד יומו האחרון - מעולם לא ויתר - כי כזה היה וכך פעל כל חייו. דוגמה ומופת לכולנו", הוסיף מופז. מקדימה נמסר הבוקר כי "התנועה מרכינה את ראשה ונפרדת בעצב ובצער רב מגדעון עזרא - חבר ושותף לדרך".

גדעון עזרא. שרון בוקוב
בשנת 2010 אובחן אצל עזרא סרטן הריאות/שרון בוקוב

גם יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, ספדה לעזרא: "גדעון היה מהטובים שידעה הפוליטיקה הישראלית. אדם שתוכו כברו, דובר אמת וישר דרך. גדעון היה נועז בשדה הביטחוני ואמיץ בדעותיו בשדה הציבורי, והיה מופת של התנהלות ציבורית עד ימיו האחרונים - אותם הקדיש למלחמה בסכנות העישון וזאת כדי למנוע מאחרים את הסבל שהוא חווה בעצמו. מדינת ישראל איבדה את אחד מטובי בניה והוא יחסר מאד בנוף הציבורי בישראל, יהי זכרו ברוך".

עזרא מילא תפקידים בכירים בשירות הביטחון הכללי למעלה מ-30 שנה, במהלכם כיהן גם כסגן ראש השב"כ. בין השנים 1955-1958 הוא שירת בנח"ל המוצנח. בשנת 1962 הצטרף לאגף המבצעים בשב"כ, שם עסק במעקבים ובחדירות סמויות.

בהמשך שירותו עבר לשרת באגף הערבי. לאחר מלחמת ששת הימים שימש עזרא כרכז ואחראי נפה ברמאללה. בשנים 1974-1976 הוא "הושאל" ל"מוסד" ונשלח לאירופה. לאחר שובו, מונה למנהל המחלקה לערביי הצפון ולאחר מכן פיקד על מרחב צפון ולבנון. בזמן האינתיפאדה הראשונה עמד בראש מרחב ירושלים ויהודה ושומרון. בשנים 1989-1991 נשלח לתפקיד מחוץ לישראל ואז שב לתפקידו הקודם. בשנת 1994 מונה לסגן ראש השב"כ.

עזרא זכור לטובה בשל חלקו בפרשת חטיפת החייל נחשון וקסמן בשנת 1994. הוא ידוע כמי שהצליח לאתר את מקום המסתור בו החביאו החוטפים את וקסמן באזור יהודה ושומרון. עזרא, ששימש באותה תקופה כמפקד השב"כ בירושלים והגדה, הגיע למסקנה כי וקסמן מוחזק בשטחי יהודה ושומרון, זאת על אף שרוב צמרת מערכת הביטחון הייתה סבורה כי הוא מוחזק ברצועת עזה. הוא הורה לצוותו לפעול על פי הנחת העבודה כי וקסמן נמצא בשטחי הגדה, ודבק בהנחה זו למרות קריאות הפקפוק שנשמעו מאחורי גבו. לבסוף אותר וקסמן בבית בביר נבאללה שבאזור ירושלים.

גדעון עזרא בכנס ראשי קדימה דצמבר 2009. אורי לנץ
עם הקמת קדימה, פרש עזרא עם שרון מהליכוד/אורי לנץ

"יצאנו למבצע, זה היה ביום שישי. הייתה בעיה בסורגים של החלון, שלא הניחו מספיק חומר נפץ מפחד לפגוע בנחשון, ואז חוליה אחת לא הצליחה לחדור", סיפר עזרא בראיון לעיתון "מעריב" בשנת 2008. בהקשר לגלעד שליט אמר אז עזרא כי הוא "צריך להגיע הביתה. צריך להבין שיש הבדל גדול בין שכונה ליד ירושלים למקום מסתור בחבל עזה, ולצאת למבצע בהפתעה זה בלתי אפשרי".

עם פרישתו מהשב"כ מונה עזרא ליועץ לענייני טרור לשר לביטחון פנים דאז, משה שחל, ושימש גם כמנכ"ל חברת "איתוראן". הוא נבחר בפעם הראשונה לכנסת בשנת 1996 מטעם הליכוד וכיהן בה ברציפות מאז. כעבור חמש שנים התקדם עזרא בעולם הפוליטי ומונה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון לסגן השר לביטחון פנים. בשנת 2003, לאחר בחירתו השנייה של שרון לראשות הממשלה, הוא מונה לשר ללא תיק וביוני 2004, לאחר פיטורי שר התיירות בני אלון בעקבות תכנית ההתנתקות, קיבל עזרא לידיו את משרד התיירות. כעבור חצי שנה הוא קודם לתפקיד השר לביטחון פנים במקום צחי הנגבי שפרש עקב חקירתו במשטרה.

גדעון עזרא, בוועדת החוץ והביטחון, ינואר 2011. עומר מירון
"הקדיש את ימיו האחרונים למלחמה בסכנות העישון וזאת כדי למנוע מאחרים את הסבל שהוא חווה בעצמו"/עומר מירון

עם הקמת קדימה פרש עזרא עם שרון למפלגה החדשה וכעבור חודשיים הוא קיבל את תיק הגנת הסביבה. במהלך כהונתו כשר להגנת הסביבה בממשלת אולמרט הוא אילץ את תחנת הכוח רידינג להשתמש בגז טבעי וקיבל מארגון "חיים וסביבה" את פרס "הגלובוס הירוק". לכנסת ה-18 הוא נבחר במקום ה-12 ברשימת קדימה, ונחשב כתומך בציפי לבני. בשנת 2010 הוא אובחן כחולה בסרטן הריאות. הלילה המחלה הקשה הכריעה אותו. "אני משתדל לעשות את המיטב, איש פשוט, עושה את מלאכתי. אני חושב שתרמתי כל חיי", אמר בעבר בראיון. "אני עושה את העבודה שלי כל הזמן".

את מקומו של עזרא בכנסת בסיעת קדימה ימלא אכרם חסון, לשעבר נשיא מכללת הכרמל וראש עיריית עיר כרמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully