וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים הסוציאלים שובתים: "אין מספיק הגנה"

קובי מנדל

14.5.2012 / 12:39

צו מעצר הוצא נגד שניים מתוקפי משפחתה של העובדת הסוציאלית, ובתגובה לתקיפה האיגוד סגר ליום אחד את הלשכות: "מבינים את המצוקה של הפונים, אך רואים את האלימות בחומרה"

שלומי גבאי

(צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

בית משפט השלום בעכו הוציא היום (שני), לבקשת חוקרי תחנת משגב, צווי מעצר לשני תושבי סכנין בחשד שתקפו במוצאי שבת את הרופא ד"ר ריאד סייד אחמד, בסמוך לבית הוריו, על רקע עבודת אשתו ח' כפקידת סעד ועובדת סוציאלית בלשכת הרווחה בעיריית סכנין. מפקד תחנת משגב, סגן ניצב יורם אזולאי, מסר לוואלה! חדשות כי "אנו רואים את האירוע בחומרה רבה, וכל תקיפה של עובד ציבור מטופלת בצורה הנחושה ביותר ומקבלת תעדוף מידי. מתוך החקירה עולה החשד העיקרי כי התקיפה היא על רקע עבודת אשתו של הד"ר".

בעקבות תקיפת עובדת: שביתה בכל לשכות הרווחה. שלומי גבאי
"אנחנו לא מקבלים היום קהל וגם פניות דחופות לא מתקבלות"/שלומי גבאי

אזולאי הוסיף כי "זהות שני התוקפים ידועה והיה עמם חשוד נוסף. נגד השניים הוצאו צווי מאסר מאחר ונמלטו מבתיהם. אחד מהם מוכר לנו מתחום עבירות האלימות". הרופא עצמו סיפר לוואלה! חדשות כי "הייתי ברכב בזמן נהיגה כדי להגיע לבית הוריי לביקור שגרתי. סמוך לבית הם חסמו את דרכי, יכול להיות שחשבו שאני עדיין גר שם. הם התנפלו עליי ושאלו: 'איפה אשתך, אנחנו רוצים להכות אותה ולהרוג אותה', על רקע עבודתה. אשתי בתחום מזה עשרים שנה. הם הוציאו אותי מהרכב, הכו אותי ואת אחייני בן ה-30 וכן את אחד מאחיי בן ה-42. בעקבות כך פוניתי לבית החולים פוריה עם שבר באצבע יד שמאל וחבלות במקומות שונים בגופי. השכנים שראו את האירוע, התערבו והרחיקו את התוקפים".

הצעת חוק אושרה לקריאה ראשונה

בתוך כך היום התקיים דיון בנושא תקיפות פיזיות ומילוליות כנגד עובדים סוציאליים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ובה אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת ענישה של עד חמש שנות מאסר לתוקף עובד סוציאלי. הצעת החוק אושרה פה אחד ולפיה אדם אשר נקט באלימות נגד עובד רווחה יוזהר, ובמידה ויחזור המקרה לא יורשה להיכנס עוד למחלקה ולא יקבל טיפול. במקרי אלימות בהם הוגשה תלונה במשטרה יהיה רשאי מנהל המחלקה לשירותים חברתיים לאסור את כניסתו של התוקף ולמנוע ממנו טיפול למשך חודש. כמו כן, אדם התוקף עובד סוציאלי המטפל באדם בסכנת חיים או בסכנה חמורה לגופו דינו מאסר חמש שנים.

יו"ר הוועדה ויוזם ההצעה, חבר הכנסת חיים כץ (ליכוד) אמר בדיון כי "נאלצתי להגיש הצעת חוק צמחונית ומקלה בגלל גורמים ממשלתיים. נתנחם בכך שיהא זה סדק בקיר בהחמרה עם אותם תוקפים שפוגעים בעובדי חירום". בדיון נכחו גם מספר עובדים סוציאליים שהעידו כי הותקפו בידי מטופלים ובני משפחותיהם, והלינו על תחושת חוסר הביטחון בקרב המטפלים: "אם היו יודעים שאסור לתקוף עובד סוציאלי כמו שאסור לתקוף שוטר, היו נמנעים מכך", אמרה תמי בר-ששת, עובדת סוציאלית מפרדס חנה-כרכור.

"לקדם ההגנה על עובדים סוציאליים"

לאור המקרה והאלימות הגוברת כלפי העובדים הסוציאליים ברחבי הארץ, שובת היום איגוד העובדים הסוציאליים וכל לשכות הרווחה ברחבי הארץ סגורות לקבלת קהל. כמו כן קראו חברי האיגוד לקיים דיון מיוחד בוועדת הרווחה בכנסת על מנת למצוא מענה לבעיה. מנתונים שגובשו באוניברסיטת חיפה והוצגו בכנסת בסוף השנה שעברה, עולה כי מדי יום וחצי בממוצע מתרחש אירוע אלים כנגד עובדים בלשכות הרווחה. למעשה, תדירות האירועים האלימים גבוהה עוד יותר, מאחר ומחצית מהמקרים אינם מדווחים כלל למשרד הרווחה ולמשטרה. עוד נמצא כי בין 10% ל-15% מהמטופלים של כל עובד סוציאלי נוהגים כלפיו בתוקפנות, וכן כי בין השנים 2010 ו-2011 נרשמה עלייה של כ-40% במספר מקרי האלימות הפיזיים.

ממלאת מקום מנהלת אגף הרווחה בעיריית חדרה, זיוה היינברג, אמרה לוואלה! חדשות כי "אגף הרווחה בעירייה נמצא ביום השבתה כללי בעקבות האלימות הקשה שהייתה אתמול כלפי מנהלת המחלקה והמשפחה שלה בסכנין. אנו רואים בחומרה רבה את ההתנהגות האלימה של הפונים. אנחנו מבינים את המצוקה שלהם, אך יחד עם זאת אנו אנשי ציבור שמשרתים קהל רחב ונותנים את המענה הטוב ביותר. אני מקווה מאוד שהחקיקה בכנסת תעזור ותקדם את נושא ההגנה על עובדים סוציאליים. אנחנו היום לא מקבלים קהל וגם פניות דחופות לא מתקבלות. אם יהיו פניות שהן ברמה של חירום אנחנו נקבל אישור מאיגוד העובדים הסוציאליים לטפל בהן".

עוד אמרה היינברג כי "אין מספיק הגנה עלינו. גם השומרים בכניסות למחלקות הרווחה הם לא אנשי ביטחון. זו סוגיה מאוד מורכבת. אני חושבת שצריכה להיות התייחסות מעמיקה לכל נושא ההגנה, החל מרמת הביטחון בכניסה, וכלה בענישה יותר מוקפדת כלפי אנשים שמתנהגים באלימות".

שביתת איגוד העובדים הסוציאליים: "חשופים לאלימות"

השתתפו בהכנת הידיעה: ענת שלו וקובי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully