וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך מבקר מאסכולת לינדנשטראוס

דן מרגלית

14.5.2012 / 9:41

120 ח"כים נקראים לבחור היום מבקר מדינה חדש. רובם אינם יודעים דבר וחצי דבר על פועלם של המועמדים אליעזר ריבלין ויוסי שפירא. אילו נקראתי לבחור הייתי מצביע לריבלין, שהוא המשנה לנשיא בית המשפט העליון. אין בכך כדי לפסול או להסתייג משפירא, שהוא שופט מחוזי.

בסופו של דבר חלק מהח"כים אינם נותנים את דעתם מדוע הם בוחרים את האחד ולא את משנהו, ושואלים במזכירות הסיעה למי מצביעים. אך גם האחראים שבהם עושים כן על פי הערכות והסתברות. המידע המוצק דל והשפעתו שולית.

מאחורי ריבלין 35 שנות שפיטה. הוא נמנה עם האסכולה השיפוטית המתונה והמאוזנת, אבל זו שאינה מהססת להתערב ולקבוע הלכה, גם אם אינה פופולרית. שפירא? איני יודע. גם לא היתה לו הזדמנות לבלוט משום שטרם הגיע לעליון או למעמד של נשיא בית המשפט המחוזי.

ברשימת ממליציו של שפירא ח"כים מהליכוד ומקדימה. התמיכה בריבלין היא מניפה רחבה של הפוליטיקה הישראלית, מהאיחוד הלאומי עד מרצ ואפילו אחד מחד"ש. הליכוד וקדימה מרכזים תמיכה רחבה, אבל האיחוד הלאומי והליכוד וקדימה והעבודה ועצמאות ומרצ רבים מהם.

במסע הבחירות לתפקיד היו גם תופעות מדאיגות, שאיני מייחס כלל ועיקר למועמדים. היו בין תומכי שפירא שביקשו ליצור בתקשורת המקורבת אליהם רושם כאילו הרוב של מועמדם מובטח וריבלין כבר פרש, מין ניסיון מלאכותי לייצר מצב רוח שיגשים את עצמו. בסופו של דבר יש לי חשש כי שדולתו של שפירא מתאפיינת במי שמבקשים לרסן את ביקורת המדינה; נמאס להם מרוח הסערה של המבקר הפורש מיכה לינדנשטראוס, שנסק בתפקידו לגובה רב והגיע לתוצאות חסרות תקדים.

ייתכן שאם ייבחר שפירא, הוא יאכזב את תומכיו ויאמץ את דרכי הפעולה של המבקר הנוכחי, ויפעל לטובת הציבור בכללו. כבר היו דברים מעולם בתפקידים של שופטים ויועצים משפטיים. מליציו של מועמד קיוו שיעשה באושים, אבל הוא נהג לפי הכלל של "ויעש ענבים", במהופך מקטרוגו של הנביא.

אך הח"כ שנקרא לבחור היום ישים את הפתק במעטפה הסגורה רק תוך ניתוח והסתברות, ובתחום זה מסתמן כי ריבלין קרוב יותר לאסכולת לינדנשטראוס ממתחרהו. בעיקר ששפירא נשאל אם יתמיד בשיטה החדשנית של ביקורת עכשווית ולא השיב, וזה מעורר מחשבות זהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully