וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת קרה לקלטות של ברק

דן מרגלית

13.5.2012 / 9:52

תביעתם של גבי אשכנזי וארז וינר והקצינים הנוהים אחריהם בשירות קבע ובמילואים לבדוק מה אירע להקלטת השיחות בלשכתו של אהוד ברק התבררה עד תום וכראוי על ידי מיכה לינדנשטראוס. אבל וינר ושדולתו אינם מרפים, ולהערכתי כדאי מבחינה ציבורית ותדמיתית ליזום בירור מחודש ולהפקידו בידי משפטן אמין ברמה של דורית ביניש, תיאודור אור, או אליהו מצא. ממילא הבדיקה במשרד הביטחון אינה מפחיתה כהוא זה את התוכן החמור של השיחות שנחשפו בלשכת הרמטכ"ל בדימוס.

בדיקה ברמה עיתונאית שביצעתי בעניין זה העלתה את הממצאים הבאים, שאינם תחליף לחקירה ציבורית נוספת ברשות ובסמכות: לפני כשש שנים הותקנה בלשכת שר הביטחון מערכת כפולה של כוננים, אחד "אדום" לשיחות מבצעיות בלבד ואחד בלתי מסווג (בלמ"ס). הכוננים מוקמו מחוץ ללשכה, הכניסה אליהם רק באישור קצין הביטחון, ותמיד נלווה אחד מאנשיו לטכנאי שטיפל בהם.

כאשר במסגרת חקירת מסמך הרפז ביקש מבקר המדינה את הכוננים - שניהם התקלקלו. אחד הוחלף במאי 2011 והאחר בדצמבר. ההסבר המקצועי שניתן לכך היה שמיזוג האוויר הלקוי בחדר גרם לשיבוש ההקלטה. יוני קורן ביקש בשם השר בדיקה של העניין, ומבקר המדינה קיבל פלט מודפס עם רשימת האנשים ששוחחו והוקלטו.

בראש הוועדה שהקים המנכ"ל אודי שני לבדיקת הכשל עמד הקב"ט הראשי שלומי מעיין ועם חבריה נמנו דרור ארז, מומחה בתחום ההיי-טק שיש בביוגרפיה שלו עימות עם ברק, עורך הדין שוקי דוניצה, שהיה קצין מצטיין בחקירות מצ"ח, ואחרים. היא סיימה את עבודתה בפברואר 2012 והניחה מסמכים עבי כרס לפני מבקר המדינה, ומעיין העיד בפני יעקב (מנדי) אור וצוותו.

ראוי לפתוח בחקירה נוספת

בסך הכל היו כ-70 שיחות. כ-40 בקו האדום, וכולן עסקו בנושאים מבצעיים. ממשרד הביטחון דיבר ברק ומצידו האחר של הקו היו בנימין נתניהו, אשכנזי, מאיר דגן וקצינים בכירים אחרים. חלק ניכר מהשיחות ב"אדום" עסקו בפעילות לחימה שוטפת. בקו הבלמ"ס נרשמו שיחות עם מנהיגים שונים בעולם ואחרים. ההקלטה לא הייתה אוטומטית אלא לפי הזמנת המשוחח - השר או מנכ"לו או מי מטעמם.

השם בועז הרפז נעדר מהן בשני הערוצים. גם אין צירופים אחרים היכולים לעורר חשד כי דובר בהם בענייני מסמך הרפז הכוזב הנדון עתה אצל לינדנשטראוס.

כוננים שחדלו לתפקד נשלחים לגריטה (גריסה של חומרים מתכתיים). הכונן האדום היה בדרך לגריטה ונמצא כי הקב"ט ש' הלם בו בפטיש. הוא נימק כי חשש ממה שעלול להיחשף אם מישהו יפענח את "האדום" עוד בטרם ייגרט ולכן חבט בו. כונן שיחות הבלמ"ס נמצא בכספתו של קב"ט אחר. הוא נחקר בפוליגרף ויצא דובר אמת. בסך הכל נחקרו 11 איש, גם בפוליגרף.

השיחות המחשידות הן דווקא בכונן הבלמ"ס. אצל אשכנזי השיחות בערוץ הבלמ"ס הן שחשפו את הפעילות החתרנית באיסוף מידע נגד ברק. גם הגילוי שהיעד של הרמטכ"ל הוא למנוע מיואב גלנט לכהן כיורשו נאמר בערוץ הבלתי מסווג.

בכל זאת קב"ט משרד הביטחון שלח את שני הכוננים לחברות בעלות מוניטין כמו "ריקאוורי" כדי לשחזר את תוכנם. כל החברות השיבו כי אין אפשרות טכנית לשחזר.

התבררו עוד עובדות: בכל התקופה אין שיחה מוקלטת שהתנהלה מלשכת השר עם בועז הרפז; אבל נרשמו שיחות של הרפז עם גורמים במשרד הביטחון, שעוסקות במתן חופש תנועה במתחם הקריה ובעניינים הקשורים בעסקאות.

זה הניח את דעתם של לינדנשטראוס ויעקב (מנדי) אור. אך כדי למנוע לזות שפתיים ולחישות מכפישות ועל מנת להתיר כל ספק, ראוי לפתוח בחקירה נוספת. היא אינה צריכה לעכב או לזרז כהוא זה את פרסום הדו"ח של המבקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully