וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ותודה לאינטרפול

איציק סבן ואבי כהן

11.5.2012 / 6:00

עשרות ק"ג של סמים שחצו גבולות ויבשות, וסוחר אחד מחולון שהפך אנשים תמימים לבלדרים ללא ידיעתם ¬ כך נתפס העבריין יצחק רחימי - ה"מניפולטור"

זאת הייתה שעת צהריים בנמל התעופה שארל דה גול בפריז. השדה היה מלא מפה לפה בתיירים ובאנשי עסקים, ובהם גם האדמו"ר שמחה אברהם הלוי אשלג, נכדו של הרב יהודה לייב הלוי אשלג, בן לשושלת של רבנים מקובלים שהפיצו את דרך הקבלה. זמן קצר קודם לכן נחת הרב הלוי מטיסה מטורקיה והמתין לטיסת המשך לארה"ב.

האדמו"ר, העומד בראש חסידות גדולה בבני ברק, עמד בשדה התעופה, כאשר לפתע ניגשו אנשי ביטחון מקומיים מלווים באנשי האינטרפול, וביקשו לערוך חיפוש במזוודותיו. הרב נראה כמי שכלל אינו מתרגש, אבל כשהוצאו הבגדים, גם הוא עצמו לקה בתדהמה כשבדופן הכפולה של המזוודה נתגלו חבילות אופיום.

מעצרו של הרב, על לא עוול בכפו, על אדמת צרפת, קטע את המסע שעשו מזוודות הסמים מטורקיה לארה"ב תחת עיניהם הפקוחות של אנשי רשויות האכיפה הישראלים, הטורקים והאמריקנים, באמצעות האינטרפול.

"המן הרשע"

זו לא הייתה הפעם הראשונה שמשטרת ישראל הצליחה ליירט הברחות סמים שמאחוריהן, על פי החשד, עומד העבריין החולוני יצחק רחימי, שכבר הפיל בפח אנשים רבים, חלקם תמימים. רחימי, בן כ?60, נמצא בימים אלה בכלא הטורקי. הוא נחשב לאחד מגדולי מבריחי הסמים בעולם. בשנת 2007 נחשב ליעד מרכזי של משטרת ת"א, לאחר ששיחק תפקיד מרכזי בסחר באופיום, בעיקר בקרב יוצאי אירן בארץ ובארה"ב. עד כמה השתלמו עסקאות הסמים שעשה העיד חשבון העובר ושב שלו, שבו החזיק באותן שנים כמיליון וחצי שקלים. במשטרה מכנים אותו "מניפולטור", כי הצליח לנצל את תמימותם של ישראלים, וכשאלה "עזרו" לו - הם נפלו בפח או שסייעו ללא ידיעתם בהברחת סמים.

במשטרה יודעים כי חלק גדול מההברחות אכן הגיעו ליעדן, אבל היו גם הישגים למשטרה כאשר היא הצליחה לשים את ידה על משלוחי סמים בדרך ליעדם, לשרטט את נתיבי ההברחה, לגלות את השיטות ואת מי שעומד מאחוריהן. בסוף פברואר, קצת לפני פורים 2008, נערכה המשטרה למבצע נרחב. כמה שבועות קודם לכן הגיע למשטרת ת"א מידע מודיעיני שהצביע על כך שרחימי מתכוון לשלוח שני "עוזרים" לטורקיה, שם היה עליהם לאסוף 15 ק"ג אופיום ולהעבירם לארה"ב. ברוח הזמן הדביקו למצוד את הכינוי "המן הרשע".

ניצב משנה דרור אסרף, שהיה נציג משטרת ישראל בטורקיה ובבלקן, החל לפעול מיד. שני ה"עוזרים" היו האדמו"ר מאשלג ועוזרו - שלא ידעו שהם עומדים להפוך לבלדרי סמים. כיוון שלחוקרים היה ברור שהרב ועוזרו אינם מודעים כלל לכך שמשתמשים בהם עמדו במשטרת ישראל בפני דילמה מוסרית לא פשוטה.מצד אחד, היו חייבים לעקוב אחרי המסלול שיעשה משלוח הסמים עד ליעד. מצד אחר, לשם כך היה צריך להכניס בסוד העניינים את הטורקים ואת הצרפתים. אלא שאם הטורקים יסרבו - הרב ייעצר וימצא עצמו בכלא הטורקי.
"זה היה מירוץ נגד הזמן", נזכר ניצב משנה אסרף. "הזמנתי פגישה דחופה עם ראש אגף לוחמה בפשע המאורגן בטורקיה. הגעתי אליו בשתיים בצהריים, עם הנציג האמריקני של סוכנות הסמים הפדרלית. סיפרתי לו בגדול שאנחנו מצפים למשלוח סמים שהולך לצאת מאיסטנבול לארה"ב ושמאוד חשוב ללכוד את כל הרשת.

עבריין בכיר הפליל 22 יבואני סמים מהמרכז. חטיבת דובר המשטרה
לא הפעם הראשונה שמשטרת ישראל הצליחה ליירט הברחות סמים/חטיבת דובר המשטרה

"הטורקי לא היה פראייר. הוא ניצל את הקשר האישי שנרקם בינינו ובנימה סחבקית שאל, 'נו מה הסיפור?' והתעניין לדעת מי הבלדרים ואם הם סוכנים סמויים. פה כבר לקחתי צ'אנס, הכנסתי יד לתיק והוצאתי לו תמונות של אשלג ועוזרו. כשהוא ראה את הקפוטה ואת הפאות, הוא הבין מייד". הטורקי אמנם הסכים לבקשה הישראלית, אך בתמורה קיבל לידיו את הישראלי, יצחק רחימי, שנעצר זמן קצר לאחר שהמשלוח עזב את איסטנבול. "השעה הייתה כבר שש בערב. בתום הפגישה נסעתי עם ראש מחלקת האופיום הטורקי לפרקליט המדינה הטורקי שישב באנקרה", מספר אסרף, "רק הוא היה יכול לתת את החותמת שמאשרת את יציאת הסמים. כעבור שעתיים הודיע הפרקליט שאינו מוכן לתת את האישור. הלחץ היה אדיר. בעוד ארבע שעות המשלוח אמור לצאת ואין אישור. בלית ברירה הרמתי טלפון ישירות לראש האגף, שהצליח לשכנעו".

מאנקרה שב אסרף לשדה התעופה באיסטנבול ובחצות המתינו לנחיתתם של האדמו"ר מאשלג ושל עוזרו. "רחימי הצליח לעשות לרב מניפולציה והסביר כי הטקסטיל בטורקיה גם זול וגם איכותי ושהוא רוצה לתרום להם. הוא גם ישלם בעבורם את הטיסה וגם ייתן להם חליפות והם ירוויחו". למחרת בבוקר היו אמורים האדמו"ר ועוזרו לטוס לצרפת. "עקבנו אחריהם כל העת", מוסיף אסרף ומספר, "בשלוש לפנות בוקר נכנס אדם למלון עם שתי מזוודות. הבנו שאלו מזוודות הסמים. בשש בבוקר אנחנו מבחינים בשלושתם. רחימי מחזיק שתי מזוודות ביד, הם עולים על מונית ונכנסים לשדה התעופה. הוא דואג לעשות להם צ'ק?אין ומוודא שהמזוודות רשומות בטיסה ושהיעד הסופי שלהן הוא ארה"ב. הוא נותן לאדמו"ר ולעוזרו את הכרטיסים ונפרד מהם אחרי שעברו ביקורת דרכונים".

במסגרת שיתוף הפעולה הטורקים פותחים את המזוודות, מוציאים מהם חצי ק"ג סם, ורק אז מאשרים את הובלתן לבטן המטוס. במקביל, נציג המשטרה בצרפת הוכנס לתמונה והחל במגעים קדחתניים מול השלטונות הצרפתיים כדי לאפשר את המשך העברת המשלוח ליעדו הסופי. כשרחימי יוצא משדה התעופה, הוא נעצר. הוא נידון לעשר שנות מאסר.
אלא שבניגוד לטורקים, החוק הצרפתי אינו גמיש. מעבר הסמים ליעדם בארה"ב לא אושר, והאדמו"ר ועוזרו נעצרו. כשנתפס אמר האדמו"ר לחוקריו הצרפתים: "אילו ידעתי שיש חשש, אפילו הקטן ביותר, שיש במזוודות משהו פלילי, לא הייתי לוקח אותן". למזלו של האדמו"ר מאשלג, לאחר כשנתיים וחצי של הליך משפטי בצרפת בית המשפט זיכה אותו והוא חזר לישראל באמצע שנת 2010, זך כשלג.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
נתב"ג ביום של השביתה הכללית, נובמבר 2011. נמרוד סונדרס
עוד בשדה התעופה בישראל מסר רחימי למנוצהר חבילת שטרות של דולרים וביקש ממנו להסתירם בבגדיו/נמרוד סונדרס

גם סוזן עזיזיאן (50) נפלה בפח שטמן לה רחימי, והיא מרצה כעת בארה"ב עונש מאסר של עשר שנים שהוטל עליה בגין הברחת סמים. מנוצהר יעקובי, שהתגלה כשותף של רחימי, הורשע אף הוא בעבירות סמים שונות ונידון ל?12 שנות מאסר. ב?17.12.06 טסו השניים עם עזיזיאן, מכרה של אשתו של רחימי, לאיסטנבול. למחרת נפגשו מנוצהר ורחימי עם עלי, סוחר סמים איראני, בלובי המלון.

רחימי מסר לעלי 40 אלף דולר. לאחר שבוע שבו לישראל, בלי לקבל את מבוקשם, אבל ב?8.3.07 שבו השלושה לאיסטנבול. עוד בשדה התעופה בישראל מסר רחימי למנוצהר חבילת שטרות של דולרים וביקש ממנו להסתירם בבגדיו. בהגיעם לאיסטנבול שוב השתכנו השלושה בחדר אחד במלון, וכבר עם הגעתם יצרו קשר עם עלי ונפגשו עימו במלון. הם סיכמו ביניהם כי בפגישתם הבאה ימסרו לעלי 20 אלף דולר כדי לזרז את קבלת המזוודות.

באותו יום הלכו השלושה לסוכנות נסיעות באיסטנבול ורכשו כרטיס טיסה בודד בעבור סוזן מטורקיה לניו יורק. בין רחימי ומנוצהר סוכם כי לאחר שסוזן תעזוב את טורקיה עם מזוודות הסמים, מנוצהר ימתין באיסטנבול להגעתן של שתי מזוודות נוספות. בלילה שבין 10 ל?11 במארס 2007 הביא עלי למלון שבו שהו השלושה שתי מזוודות אדומות שהכילו, כל אחת, שתי חבילות ובהן קודאין, מורפין ותבאין במשקל כולל של כ?14 ק"ג.

הדיל שנפל

עוד באותו הלילה ליוו השניים את סוזן לשדה התעופה באיסטנבול, רחימי נתן לה כתובת בניו יורק שאליה היה עליה להגיע עם המזוודות, וסוכם כי הוא יצטרף אליה בתוך יומיים. אלא שכאשר הגיעה סוזן לשדה התעופה בניו יורק, ב?11.3.07, מזוודותיה נבדקו והסם נתגלה. במהלך חקירתה הפלילה את שותפיה, וכן סיפרה כי טרם מעצרה העבירה פעם נוספת מזוודות בעבור רחימי.

רחימי ומנוצהר המשיכו לפנות לאנשים שונים במטרה להעביר דרכם סמים מארה"ב לישראל ללא ידיעתם. במהלך שנת 2007 יצר רחימי קשר עם בני זוג מלוס אנג'לס, שרגע לפני ביצוע ההברחה התעורר בליבם חשד והם חזרו בהם. בשיחות טלפון בתקופה שלאחר מכן ניסו מנוצהר ורחימי למצוא דרך חלופית, ואף ניסו לעשות זאת באמצעות שני קטינים. ב?7.10.07 רכש רחימי כרטיסי טיסה מישראל ללוס אנג'לס בעבור הקטינים, במטרה שאלו יטוסו ללוס אנג'לס ויביאו את הסמים עימם לישראל.

מנוצהר היה אמור להיפגש עם הקטינים בשדה התעופה, לקחת אותם למלון ולמסור לידיהם את הסמים, אך גם תוכנית זו נכשלה. "הייתה לו יכולת מניפולטיבית מדהימה לשכנע אנשים לעשות דברים בשבילו בצורה כזו שכמעט קנו את כל מה שאמר. המן הרשע הוא התיאור המדויק שלו", אומר נצ"מ אסרף ומסכם כי ללא שיתוף הפעולה הבינלאומי, הנזק שהיה נגרם, אילו כמות כזו של סם היתה מגיעה ליעדה, היה עצום.
"לרוב, ההתייחסות בהיבטים הפליליים מול ההיבטים הביטחוניים נמוכה משום שבשם הביטחון מוכנים לעשות הכל. בפן הפלילי זה קשה, כי צריך ללכת לפי החוק, לייצר ראיות ולהגיע להסכמים. בלי האינטרפול שום דבר ברמה הראייתית לא היה מולבן".

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרפול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully