וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארץ גאים באובמה, אך חוששים שישראל לא בשלה לשינוי

ענת שלו

10.5.2012 / 15:51

תמיכתו האמיצה של הנשיא האמריקאי בנישואים חד-מיניים עוררה סערה במדינתו - וציפייה דרוכה בישראל: "באווירה הלאומנית של הממשלה הנוכחית - אין כל סיכוי שמשהו ישתנה בחוק"

דבריו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמש (רביעי), בהם הצהיר על תמיכתו בנישואים חד-מיניים, עוררו סערה ברחבי ארצות הברית והעולם, כמו גם כאן בישראל. מהי משמעות ההצהרה ההיסטורית של אובמה, איך זה ישפיע עלינו וכיצד תפעל הקואליציה החדשה בנושא?

איתי פנקס, לשעבר חבר מועצת העיר תל אביב ומראשי הקהילה הגאה בעיר, אשר הקים תא משפחתי עם בן זוגו, סבור שמדובר באירוע היסטורי - ובמומנטום שעשוי להשפיע גם על הפוליטיקה הישראלית. "כמובן שמדובר בצעד היסטורי", הוא אומר בשיחה עם וואלה! חדשות, "פעם ראשונה שנשיא אמריקאי אומר שצריך להיות שוויון מלא, כולל נישואים, בין הומוסקסואלים להטרוסקסואלים, וזו הצהרה חשובה מאוד. לדעתי, הסיטואציה הפוליטית שנוצרה עכשיו בישראל, עם הקואליציה המורחבת, יכולה לפעול דווקא לטובה בנושא הזה".

לדברי פנקס, המלחמה על השוויון בנטל יכולה להביא גם לקידום הנישואים החד-מיניים, אבל לא רק. "עכשיו, כשיש קואליציה רחבה שמנסה להילחם בחוק טל ולהבטיח שירות לכל, אפשר גם לפעול למען נישואים אזרחיים, לא רק של הומוסקסואלים אלא גם זוגות הטרוסקסואליים שלא רוצים להתחתן דרך הרבנות. יש רוב בקואליציה לשוויון בתחום הזה ויש כאן הזדמנות לפעול בלי הכשלה של המגזר הדתי". פנקס הדגיש כי "חשוב להזכיר שיש עוד בעיות בישראל מלבד הגרעין האירני".

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
"עם קואליציה רחבה אפשר לפעול לקידום נישואים חד-מיניים ללא הכשלה מצד המגזר הדתי". נתניהו ומופז/עומר מירון

אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית עמותת "משפחה חדשה", בירכה גם היא על ההחלטה. "ההכרזה הזאת היא משמעותית לא רק לאמריקאים אלא לכל העולם, שהרי אובמה הוא מנהיג העולם החופשי. זו הצהרה בסדר גודל של הכרזות על אמנות זכויות אדם מ-250 השנים האחרונות. יש כאן קריאת תיגר לפונדמנטליסטים ברחבי העולם המונהגים בידי כוהני דת – זאת מהפכה חברתית של הכרה במשפחה החדשה בעידן החדש".

עם זאת, על אף ממדי ההכרזה, רוזנבלום אינה חושבת שמדובר בהכרזה שהדיה ישמעו בישראל. "בעוד שהחברה הישראלית עצמה נאורה יחסים ומפותחת, וקולות רבים נשמעים – למשל, ברחבי הרשת, בעד הסיפור הזה - אין שום סיכוי שהקואליציה שהתרחבה רק שלשום באישון הליל תפעל לעשות מהלך סובלני כמו זה", אמרה.

"אמנם, מבחינה חברתית, יש לנו הרבה הישגים במאבקים משפטיים של הכרה בתא המשפחתי החד-מיני, אך לא נעשה שום צעד מבחינת החקיקה", ציינה. לדברי רוזנבלום, "בהרכב הקואליציה הנוכחי ובאווירה הלאומנית המלווה אותה - אין כל סיכוי שמשהו ישתנה בחוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יחימוביץ': תומכת בנישואים אזרחיים, לרבות חד-מיניים

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), הומוסקסואל, אמר כי "לראשונה אי פעם, נשיא אמריקאי תומך בנישואים של בני זוג מאותו מין. זה כבר קיים בעשרות מדינות אבל עדיין לא אצלנו. אצלנו בכלל אין נישואים אזרחיים ומאות אלפי ישראלים - לא רק הומוסקסואלים ולסביות, אלא גם הטרוסקסואלים - אינם יכולים להתחתן כאן בגלל כפיה דתית בלתי נסבלת".

הורוביץ אינו מוכן להיכנע, ולדבריו "כל זה יכול להשתנות, בשבוע הבא אעלה הצעת חוק של מרצ לחופש בחירה בנישואים, בעוד שמי שירצה להמשיך ולהתחתן בנישואים דתיים יוכל לעשות זאת ומי שלא ירצה או אינו מוכר על ידי הרבנות יוכל להתחתן בצורה אזרחית, כולל בני זוג מאותו המין. ככה זה צריך להיות בחברה חופשית המעניקה לתושביה חופש בחירה".

יו"ר האופוזיציה החדשה, יו"ר העבודה שלי יחימוביץ', הגיבה גם היא לדברי אובמה. "אני מודה שקצת נדהמתי מהסערה ומהעניין העצום שעורר הנשיא אובמה כשתמך בנישואים חד מיניים", כתבה בדף הפייסבוק שלה. "נראה לי מובן מאליו שזו עמדתו. למען הסר ספק, אני תומכת בהנהגת נישואים אזרחיים בישראל ובחופש בחירה מוחלט בינם ובין נישואים על פי דת משה וישראל, כשהנישואים האזרחיים כוללים בתוכם כמובן גם נישואים חד מיניים", הוסיפה יחימוביץ'.

"קוראים לנתניהו להצהיר על תמיכה בנישואים אזרחיים"

האגודה למען ההומואים, הלסביות, הביסקסואלים והטרנסג'נדרים בישראל בירכה גם היא על דברי הנשיא האמריקאי. "אנו מעודדים מהחלטה זו, ולנאומו השלכות רבות ומקבילות ישראליות. בישראל מוצהרות כ-18,000 משפחות חד מיניות ובפועל, משפחות נוספות שאינן מוצהרות, בהיקף של כ-100,000 תושבים". בהודעת האגודה נמסר כי "מוסד הנישואין מסמל את האיחוד בין שתי נפשות אוהבות, הרצון לבוא בברית ולהיות מוכרים לא רק כבודדים, אלא כישות אחת בפני המדינה ובפני החברה כולה".

בהודעת הארגון הגאה נקרא ראש הממשלה לפעול גם הוא בנושא, כשלדבריהם, אחרי "שתמך בקהילה הגאה בשעת משבר ואבל לאחר הפיגוע 'בבר הנוער' וביקר בבית האגודה - הגיע הזמן לפדות את ההבטחות למען שוויון לקהילה הגאה - זה העיתוי להצטרף לידידתנו ארצות הברית. אנו קוראים לכבוד ראש הממשלה, להצהיר כי הוא תומך בנישואים אזרחיים גם להומואים ולסביות, ולעשות תיקון עוול היסטורי במדינת ישראל".

אובמה בהתבטאות מרעישה: לאפשר נישואים חד מיניים

לפנייה לכתבת ענת שלו: anat.shalev2184@walla

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully