וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרפאה: כלב יכול לחטוף טראומה מתספורת?

ד"ר איל נחמיאס

8.5.2012 / 0:02

וטרינר וואלה! בעלי חיים עונה על שאלות נוספות: למה כלבים משירים שיער? למה הכלבה התחילה לאגור מזון ככה פתאום? ולמה החתולה מוציאה לשון?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוגרת מזון בכיף שלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכלבה שלי בת 20. בזמן האחרון היא אוגרת מזון, בעיקר עצמות ולחם, ומחביאה בחפירות שהיא עושה בחצר. יש לה בעיה?

תשובה: לא לדאוג, היא לא מכינה לעצמה מאגר מזון לשעת צרה. כלבים בגיל מבוגר משנים את התנהגותם, ועשויים להראות סימנים שונים כמו עשית צרכים בבית, בלבול ואיבוד כיוון, שינויים בעירנות של יום לילה, נביחות ועוד. חפירת והטמנת חפצים היא התנהגות כלבית נורמלית, אך במידה והיא התגברה לאחרונה יש סיכוי שמדובר בתופעה המקבילה לאלצהיימר של בני האדם. זה קרוי בשפה המקצועית COGNITIVE DYSFUNCTION.

האם כלבים משירים שיער כי הקיץ מתקרב או כי חם להם? האם זו דרך הטבע או שהכלבה שלי סובלת מחום?

גור כלב מגזע פאג. Utekhina Anna, ShutterStock
משיר הרבה שיער. פאג/ShutterStock, Utekhina Anna

תשובה: לנשירת שיער אצל כלבים עלולות להיות סיבות שונות או צירוף של כמה גורמים. קיימות סיבות נוספות, אך העיקריות כאן:

חילופי עונה: שינוי במזג האוויר, חום ולחות (עומס חום) יוצרים גירוי לנשירה חזקה יותר.
מזון לא מתאים או דל במרכיבים הנחוצים לכלב: במיוחד חלבון איכותי , ויטמינים מקבוצה B, אבץ או חומצות שומן חיוניות.
אלרגיות: פרעושים עומדים בראש הפירמידה, אך גם אלרגיה למרכיבי מזון, למשל לבשר עוף, אלרגיה לאבק הבית או קרדיות אבק (בשטיחים), אלרגיה לדשא ועוד.
סטרס: כלב לחוץ או הסובל מחרדה או גורם כלשהו המביא אותו לאי נוחות ולהכבדה נפשית. לדוגמה כלב הסובל מחרדת נטישה או חתול חרדתי (נפוץ מאד בחתולי בית) יסבלו מנשירה מוגברת והתקרחויות על רקע ליקוק מוגבר.
חוסר פעילות גופנית: פעילות גופנית חשובה לזרימת דם תקינה ולבריאות זקיקי השיער. חשוב לשמור על מניעת השמנה ושמירה על מצב גופני תקין.
תת פעילות של בלוטת התריס: בעיקר גורמת אצל כלבים לנשירה מוגברת ולעתים תופעות רבות אחרות כמו דלקות אוזניים, השמנה, שתייה והשתנה מרובה.
בעיות הורמונאליות אחרות כמו מחלת קושינג.
נטיית הגזע:
פאג ולברדור נושרים המון, טריירים לא נושרים בכלל וחלקם דורשים גילוח או מריטה אחת לכמה חודשים.

אם הבעיה ממש קשה, רצוי לגשת לרופא לאבחון טוב כדי לשלול פרעושים, לשקול מזון מיוחד כמו פרו פלאן סנסיטיב או כבש ואורז או לחילופין מזון רפואי בסדרת PVD לדוגמה DRM בכלבים (מזון לבעיות עור שונות) או HA (היפו אלרגני לכלבים אלרגיים למזון).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לקחנו את הפודלית שלנו בת החצי שנה לתספורת. בדרך הביתה היא נתקפה בעוויתות ופרכוסים כדקה וחצי, ונרגעה. למחרת זה קרה שוב. לקראת הערב היתה ללא מצב רוח עם הליכה מוזרה. ניגשנו לווטרינר, שהמליץ לגשת לבית דגן. האם זה קשור לטראומה עקב התספורת?

כלבים מסופרים. ShutterStock
תספורת הוא ארוע שעשוי להלחיץ. פודל/ShutterStock

תשובה: תספורת היא אירוע מרגש ונמשך יחסית די הרבה זמן. יתכן ויש לכלבה בעית אפילפסיה ראשונית מולדת שבשעת ריגוש או אירוע מלחיץ יש טריגר להפעלת המוקד החשמלי במוח שמהווה את הבעיה. יש אפשרויות נוספות המובילות כלב להתנהגות כזו שלא קשורות לאפילפסיה: סוכרת, בעיית כבד, מחלות גנטיות הקשורות בכלי דם בכבד ועוד.

הדרך לאתר את הבעיה היא שלילת מחלות שציינתי בעזרת בדיקות דם ואולטרסאונד. רצוי שבפעם הבאה שזה קורה תהיו מוכנים לתת לה טיפול ראשוני להרגעה. בקשו מהווטרינר מזרק לטיפול ביתי - לרוב מזריקים לתוך פי הטבעת או לשריר אם אתם מסוגלים. חשוב לנסות לצלם בווידאו את ההתקף (לטלפונים רבים יש אפשרות כזו היום), כדי להראות לווטרינר.

החתולה שלי בת השנתיים מוציאה את הלשון כל הזמן, ויוצא לה רוק. איך אפשר לעזור לה? זו מחלה?

אילוסטרציה. ShutterStock
בעיה כלשהי מפריעה לה להשאיר את הלשון בפה/ShutterStock

תשובה: העובדה שהיא מריירת והלשון בחוץ מעידה על בעיה בחלל הפה, כמו למשל גוף זר, שבר, גידול או בעיה עצבית אחרת המונעת ממנה להחזיר את הלשון ולבלוע את הרוק. גשו לווטרינר לבדיקת חלל הפה. יתכן ויש צורך לטשטשה כדי לבצע אבחון מדויק ולהגיע למקומות בחלל הפה שאי אפשר לבדוק בבדיקה במצב עירות.

אפשרויות הבאות בחשבון הן כיבים על הלשון או בחלל הפה כמו למשל עקב נגיעות בווירוס קליצי, בעיית כליות (גורמת לכיבים בחלל הפה), ליקוק חומר קורוזיבי כלשהו למשל סודה קאוסטית המשמשת לפתיחת סתימות בביובים, גוף זר כמו עצם ועוד.

שלום, היתה לי אוגרת שנפטרה לפני כשנה. יום אחד הזנב שלה היה רטוב ונזל לה הרבה דם. למחרת היא מתה. יחד איתה קניתי אוגר זכר, שמת כעבור שנה וחצי. ממה סבלה האוגרת שמתה? אני רוצה לסגור מעגל.

אילוסטרציה. ShutterStock
רוצה לסגור מעגל. אוגרת/ShutterStock

תשובה: קשה לי לאבחן רק על פי התיאור. אני מציע להבא לבדוק בנתיחה לאחר המוות, הנתיחה חשובה להבין מה הגורם ולנסות למנוע אותו בחיות נוספות אשר תביאי. לדוגמה מזון מאיכות ירודה, חיידק או זיהום כלשהו, הרעלה (אפילו מתכות מהן עשויים כלובים מסוימים עלולות להיות רעילות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully