וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו למשטרה לנצח

6.5.2012 / 16:00

בשנים האחרונות עולה לעיתים ההצעה להקים משטרות עירוניות באחריותה של הרשות המקומית. לאור אירועי האלימות האחרונים, ארז מיכאלי מבקש להדגיש כי מדובר ברעיון שאסור לממשו

שוב הריטואל הקבוע, הכמעט אוטומטי, של צקצוקי לשון פופוליסטים, המרים ראשו אחרי סוף שבוע אלים במיוחד. בתוך יומיים בוצעו ברחבי ישראל ארבעה מעשי רצח, ואחרי הדרת הנשים, ירי הקסאמים על יישובי הדרום וההתרגשות מהבחירות שבפתח, הגיעה תורה של האלימות המשתוללת ברחובות - כן, היא תמיד משתוללת - להשתלט על סדר היום הציבורי ליום-יומיים. מיד עולות הטענות המוכרות והשחוקות לעייפה: בגלל ריבוי משימות, חוסר מקצועיות וחוסר במשאבים, משטרת ישראל לא מסוגלת להשתלט על הפשיעה בישראל ומפקירה את האזרחים. שוב מזכירים כמה חיי אדם בישראל שווים כקליפת השום, אזרחים תמימים נדקרים למוות כי ביקשו שקט מנערים קולניים או התווכחו על כיסא נוח בים. שוב מקוננים על כך שהפכנו לחברה שמעודדת אדישות - עדיף לא להתערב, כי מי יודע מה ישלוף האדם שמולנו אם נבקש להנמיך את הווליום.

ואז נשלף אותו פתרון קסם מאובק: משטרה עירונית. חבר הכנסת זאב בילסקי, לשעבר ראש עיריית רעננה, הוא מהתומכים הגדולים והקולניים ברעיון זה, אשר מיושם היטב בחלק ממדינות המערב. תמציתו: הרשות המקומית והעומד בראשה הם האחראים לביטחון התושבים, והם אלה שינהלו ויפקדו על משטרת העיר אשר תטפל באירועים מקומיים, בזמן שמשטרת ישראל תהיה אחראית על טיפול בפשיעה ברמה הלאומית.

על פניו הפתרון נשמע הגיוני. הרי ראש העיר מכיר את הבעיות הייחודיות מהן סובלת עירו; העומס על המשטרה - שמטפלת גם בטרור ובבעיות ביטחוניות - יפחת; העיריות והרשויות המקומיות יקבלו יותר תקציבים וסמכויות והדגש המקומי יאפשר טיפול מהיר וטוב באזרח. בקיצור, להיות רודולף ג'וליאני ולנקות את הרחובות.

משטרה נגועה בפוליטיקה מקומית

מדובר באיוולת, רעיון שאסור לממשו. משטרה עירונית נכונה למדינה כמו ארצות הברית, ממגוון סיבות, אך אינה מתאימה למדינה כישראל. זה היה סוף שבוע אלים, בו בוצעו מעשי רצח מזעזעים, אבל ישראל לא הפכה בן לילה למדינה מסוכנת יותר מרוסיה, מקסיקו, ארצות הברית או הולנד. משטרה עירונית לא תפחית או תמנע אלימות ופשיעה, היא רק תהפוך את המציאות לבלתי נסבלת ותיצור בעיות רבות.

אין צורך לפרט ברשימה זאת את מספר ראשי הערים שנחשדו או הורשעו בפלילים, והמחשבה שנבחרי ציבור מסוגם ינהלו את המשטרה בעירם מעוררת חלחלה. האם אנחנו רוצים משטרה הנגועה עד לשד עצמותיה בפוליטיקה מקומית? משטרה שבה קצינים חייבים טובה לעסקני המועצה שמינו אותם? ומי יכשיר את שוטרי המשטרה העירונית - כל רשות מקומית תקים בית ספר לשוטרים? האם מפקד משטרה מקומית כיום מכיר את הבעיות בתחום אחריותו פחות טוב מראש העיר? בנוסף, משטרה עירונית היא משטרה לא שוויונית - ברעננה שוטרים במדים מגוהצים וניידות חדשות יטפלו בתושבים, בזמן שבלוד יבקשו משוטרי הסיור לחסוך בדלק כי לעירייה אין כסף; ועל מי תיפול האחריות כשיש תאונה או מרדף באחד הכבישים? וגם: חלק מהרשויות המקומיות בישראל סובלות ממחסור חמור בכסף ומשאבים, מאין יהיה כסף להקמת תחנות משטרה, תחזוקת ניידות ואמצעי שיטור, הכשרת שוטרים ותשלום משכורות ופנסיה?

המטבע נמצא מתחת לפנס

מיום הקמתה משטרת ישראל סובלת מחוסר בכוח אדם ומגירעון תקציבי אשר מונעים ממנה להיות מקצועית יותר, להגן ולשרת כנדרש ולספק לאזרחי ישראל את השירות לו היא מחויבת. שוטרים רבים אינם מקצועיים דיים; דרוש שיפור ניכר בתפקוד המערכות וביחס השוטרים לאזרחים; קבוצות באוכלוסייה מופקרות עקב חוסר במשאבים; אין שוטרי מקוף שיתרמו להפחתת הפשיעה ברחובות ולחיזוק הקשר עם הקהילה; המשטרה מטילה את יהבה על המלחמה במשפחות הפשע המאורגן, ופחות בטיפול בבעיות אשר נוגעות לחיי היומיום של האזרחים. משמר אזרחי, שיטור קהילתי, יחידות מתנדבים מקומיות של הורים מודאגים או חקלאים מאוכזבים – כל אלה מסייעים למשטרה בעבודה, אך בעיקר מבליטים את קוצר ידה.

הפתרון לאלימות טמון בחינוך ובחיזוק אוכלוסיות חלשות, אך מדובר בטיפול שורש כה רחב ומקיף, שתהיה זו תמימות לצפות כי יתרחש בעתיד. הפתרון הפרקטי, שאינו דורש מהפכה כוללת, הוא בחיזוק המשטרה הקיימת. אין צורך להקים משטרות עירוניות בערים, אלא לתת לתחנות הפרושות ממילא ברחבי הארץ את הכלים הדרושים לביצוע עבודת השיטור. אין צורך לחוקק חוקים חדשים שיקבעו סמכויות לראשי הערים, יסבכו את אכיפת החוק וידרשו תקציבים רבים שאין בנמצא, אלא להגדיל את תקציב המשרד לביטחון פנים ולתגבר את מספר השוטרים בישראל, תוך שימת דגש על מקצועיותם. משטרה עירונית לא תבטל את הצורך בהשקעה האדירה במערכת החינוך, המשפט והפרקליטות – השקעה שהיא, כאמור, בגדר חובה כדי לטפל בפשע. משטרה עירונית אינה פתרון, היא סתם רעיון רע ובלתי ישים.

במקרה הזה, של טיפול המשטרה בפשיעה והאלימות בישראל, המטבע נמצא מתחת לפנס והפתרון היעיל, הזול, הפשוט והנכון ביותר, הוא לתת למשטרה את התקציב, המשאבים הטכנולוגיים, כוח האדם והכלים המקצועיים שיאפשרו לה לבצע את עבודתה. הבעיה מוכרת, הפתרון ברור, הטיפול בנושא – מהממשלה ועד ליומנאי – ימשיך להיות מופקר, והאלימות תמשיך להשתולל ברחובות. כן, היא תמיד משתוללת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully