וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קטגוריה אחת למפלגות הערביות בסקרים - גזענות"

פנחס וולף

3.5.2012 / 18:58

ח"כ דב חנין קרא לכלי התקשורת במכתב הפתוח לחדול מהנוהג, המהווה לדבריו הפרה של הוראת החוק לשוויון במערכת בחירות ומאידך - "גישה גזענית לפי כל הערבים אותו דבר"

הכללה לגיטימית או גזענות ממוסדת? ח"כ דב חנין (חד"ש) תקף היום (חמישי) במכתב פומבי את הנוהג הרווח בסקרי בחירות להכניס את המפלגות חד"ש, בל"ד, רע"ם-תע"ל ורשימות קטנות נוספות תחת הקטגוריה האחת: "מפלגות ערביות", כך שלא ניתן לדעת כמה מנדטים צפויה לקבל כל מפלגה בנפרד, ועד כמה היא קרובה לאחוז החסימה.

במכתב, שנשלח לכלי התקשורת השונים, טוען חנין כי מדובר ב"הפרות חוזרות של הוראת החוק", המדיפות לדבריו, ניחוח גזעני. עוד נטען כי באופן כזה מונצח מצג שווא לפיו מצעי המפלגות ונבחריהן זהים, בעוד שבפועל מדובר במפלגות ובמצעים שונים ברוחם ובאופיים.

הפגנת מחאה של המועצה לצרכנות בדרישה לביטול עמלות העו"ש של הבנקים – ינואר 2010. עומר מירון
"תנועת חד"ש נפגעת במיוחד מצורת הפרסום המסולפת הזו בהיותה תנועה ערבית-יהודית משותפת". ח"כ דב חנין/עומר מירון

"רבים מהסקרים כוללים קטגוריה כוללנית ובלתי מזוהה של 'מפלגות ערביות'. אני מניח שבתוך הקטגוריה הזו נכללת, משום מה, גם תנועת חד"ש (מפלגתו של חינן, המגדירה עצמה כתנועה יהודית-ערבית, פ"ו), באופן מטעה ומוטעה", טוען חנין. "הריני להביא לתשומת ליבך שכבר לפני שלוש שנים וחצי נקבע שפרסום שכזה הוא הפרה של חוקי הבחירות ופגיעה מהותית באופיין השוויוני. הסוגיה נבדקה אז לעומקה על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון אליעזר ריבלין, שבהחלטתו קבע באופן שאינו משתמע לשתי פנים, את החובה 'להקפיד על כך שכאשר ניתן פירוט לגבי תוצאות הסקרים לגבי הרשימות השונות, יפורטו הנתונים לגבי הרשימות כולן'".

"גישה פסולה האומרת שכל הערבים אותו דבר"

"באותה החלטה", הוסיף חנין, "אסר השופט ריבלין להשתמש במונח 'המפלגות הערביות' ודרש להציג כל מפלגה בנפרד. טעמו המהותי של האיסור הזה נעוץ, כמדומני, לא רק בפגיעה בשוויון ההתמודדות של כל רשימה בבחירות אלא גם בהשתמעות הגזענית הברורה בהכללה 'כל הערבים הם אותו דבר'. תנועת חד"ש נפגעת במיוחד מצורת הפרסום המסולפת הזו בהיותה תנועה ערבית-יהודית משותפת. סיעתנו בכנסת היא יהודית-ערבית ואלפים רבים של יהודים מצביעים עבורנו בבחירות, כפי שקל לראות מנתוני הבחירות שפורסמו על ידי ועדת הבחירות המרכזית".

ח"כ טאלב א-סנע, מסיעת רע"מ-תע"ל, התייחס אף הוא לנושא נוכח מכתבו של חנין, ואמר כי "מדוע לא מציינים מפלגות יהודיות או חרדיות? מדוע לכל מפלגה יהודית או ציונית יש שם והתייחסות ספציפית למספר המנדטים, ולעומת זאת למפלגות הערביות אין שמות ואין התייחסות ספיציפית?". לדבריו, "זוהי גישה גזענית פסולה האומרת שכל הערבים אותו דבר, התנהלות הנובעת מסטריאוטיפים ודעות קדומות פסולות. אנו דורשים מתן כבוד הראוי למפלגות הערביות ולבוחרים הערבים והתייחסות ספציפית לכל מפלגה".


לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully