וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מר לפיד, הציבור לא עומד יותר בצביעות שלך"

פנחס וולף

2.5.2012 / 0:13

מתווה הגיוס החדש שהציע לפיד, עורר את אלי ישי למתקפה אישית: "תנסה ללמוד בלי קומבינות באקדמיה"; ואת מפלגת העבודה לביקורת חריפה: "לא מציע שירות לכל, אלא פטור לכל"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: טל רזניק)

"מר לפיד, אנחנו לא שונאים אותך אבל הציבור לא עומד יותר במשחקי הלשון הצבועים שלך", במילים חריפות אלה תקף אתמול (שלישי) את יאיר לפיד יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי. את הדברים הוא אמר בתגובה לתכנית גיוס החרדים לצה"ל שהציג המועמד הטרי, בפרפרזה על הדברים המדויקים שאמר לפיד מוקדם יותר: "אני רוצה להגיד לחרדים, אנחנו לא שונאים אתכם, אנחנו פשוט לא יכולים לממן אתכם יותר".

במתקפה אישית נגד לפיד, טען יו"ר ש"ס כי "אם רק היית מעמיק מעט היית מגלה שלומדי היהדות אינם מקבלים קצבאות מיוחדות ורוב מוחלט של הציבור הדתי-מסורתי שירת בצה"ל - ביחידות קרביות ובסיירות מובחרות - בזמן שאתה הסתערת על עיתונים ישנים בג'בלאות עיתון במחנה". בעקיצה כלפי פרשת התארים האקדמיים של לפיד, אמר ישי: "תנסה פעם אחת ללמוד ברצינות בלי קומבינות באקדמיה".

אולם הביקורות על תכניתו של לפיד - הכוללת דחיית שירות של חמש שנים לחרדים ולאחריה שירות של שנתיים בלבד - לא הגיעו אך רק מהמגזר החרדי, אלא גם ממפלגות השמאל ומתנועות הקוראות דווקא לשיוויון בגיוס. "המתווה שמציע יאיר לפיד לחוק טל הוא לא שירות לכל אלא פטור לכל", אמר חבר הכנסת יצחק הרצוג, יו"ר סיעת העבודה. "זו הצעה המנוגדת לחלוטין לעקרונות שהתווה בג"ץ, אינה שוויונית ואינה מובילה לתהליך של השתלבות - אלא להיפך".

"אם תוכניתו של יאיר לפיד תיושם, יהיה זה סופו של צבא העם. המפלגות החרדיות לא יכלו לקוות למתנה גדולה יותר", אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב. לדבריו, אמנם "כוונותיו של לפיד טובות", אולם הוא חש "דאגה עמוקה" מתוכנית הפטור הגורף לתלמידי הישיבות של לפיד. "לא רק שהתוכנית עומדת בסתירה מוחלטת לפסק הדין של בג"ץ ולפיכך חוקיותה מוטלת בספק, אלא שהסיכוי שאחרי חמש שנים של פטור גורף לבחורי הישיבות יגוייס אפילו בחור ישיבה אחד - אינו קיים".

כנס הפעילים הראשון של מפלגת יש עתיד של יאיר לפיד, מאי 2012. דרור עינב
"חוקיות התכנית מוטלת בספק". לפיד נואם בכנס/דרור עינב

במפלגת העבודה הגדירו את מפלגתו של לפיד, "יש עתיד", כ"מפלגת אופנה בעלת תכנים עמומים, אשר אנשים טובים מתפתים להצביע עבורה, אולם מתמלאים מפח נפש ואכזבה תוך זמן קצר. מפלגות כאלה נולדות ונעלמות ותאריך תפוגה מוצמד אליהן". בעבודה קראו לציבור "לא לבזבז את קולו על מפלגת אווירה. כל מי שמבקש סדר יום של כלכלה הוגנת וחברה צודקת שיש בה ערבות הדדית ואחריות הממשלה לאזרחיה יכול להצביע למפלגת העבודה שהיא מפלגה אמיתית".

גם זהבה אלון, מהנהלת הפורום לשוויון בנטל, שנכחה בכנס הפעילים של לפיד, אמרה לאחר נאומו כי הוא היה עבורם "אכזבה". לדבריה, "חוק טל חוקק לפני עשר שנים בדיוק עם אותו חלום והוא נכשל. עכשיו לבוא ולהציע - 'חמש שנים אל תעשו כלום, לכו לעבוד ובעוד חמש שנים תתגייסו' - למה?". אלון ציינה כי "כל ההצעות עד היום מדברות פלוס מינוס על אותו דבר - גם ההצעה של ישראל ביתנו טובה, אבל הצעת לפיד היא ההצעה הגרועה ביותר מכל ההצעות שהוגשו. למה שערבים יתנדבו, למה שלא יתגייסו לשירות חובה כמו הבן שלי? למה שנתיים? ומה עם הבנות - אין מה לצפות לשום דבר?".

"ההצעה מנוגדת לעקרונות שהתווה בג"ץ"

חבר הכנסת הרצוג הציג את המתווה אותו הציעה מפלגת העבודה לגיוס, "'מתווה בן גוריון' לגיוס החרדים אשר נותן פטורים בפרופורציות כפי שהיה בימי בן גוריון (אז ניתן פטור ל-400 בני ישיבות והישוב מנה 600 אלף, והיום ינתן פטור ל-4000 כאשר יש 6 מיליון – פ.ו.) וכל השאר ישרתו בשירות צבאי או אזרחי".

הרצוג הסביר כי "המתווה קובע יעד לאומי של 4,000 משרתים בשירות צבאי או לאומי, המהווים כחמישים אחוז ממחזור גיוס שנתי של בחורי ישיבות - והשאר יהוו את מכסת הפטור לתלמידי ישיבות מצטיינים. מתווה זה יקדם אותנו לעבר היעד של שוויון בנטל והשתלבות החרדים בכל מעגלי החיים תוך כדי שמירה על מעמדו הייחודי של עולם התורה ואליו צריכה המדינה לחתור. המתווה גם מבטיח תגמול מוגבר למשרתים, והוא היחידי אשר יש לו סיכוי אמיתי להתקבל על רוב הציבור הישראלי".

לקריאה נוספת
לפיד בכנס בחירות ראשון: לשלול קצבאות ממשתמטים
גם ברק מצטרף: יגיש הצעת חוק "שירות חובה לכל"
נתניהו לראשי המאבק נגד חוק טל: "אציג חוק שוויוני יותר"

(עדכון אחרון: 19:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully