וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסגרה חקירה נגד מח"ט גבעתי, שהיה אחראי להרג 21 פלסטינים

2.5.2012 / 0:06

מפקד חטיבת גבעתי לשעבר, אל"מ אילן מלכא, לא יעמוד לדין פלילי על הוראה שנתן להפציץ בית של אזרחים במבצע עופרת יצוקה. עד כה קידומו בצה"ל עוכב. מסתמן כי הוא יקודם בדרגה

הפרקליט הצבאי הראשי, תת-אלוף דני עפרוני, הודיע אתמול (שלישי) כי לא ינקטו צעדים פליליים נגד אלוף משנה אילן מלכא על הרג 21 אזרחים פלסטינים בני אותה משפחה, במהלך מבצע עופרת יצוקה. קידומו של מלכא, שהיה מפקד חטיבת גבעתי במבצע וכיום משמש כקצין המבצעים של פיקוד מרכז, הוקפא מאז נפתחה החקירה. כעת מסתמן שהוא אף יקודם בדרגה לתפקיד בדרגת תת אלוף.

הפרשה נחשפה לאחר שבפרקליטות הצבאית התקבלו תלונות בדבר תקיפות שביצע צה"ל בשכונת זייתון בעיר עזה, ב-5 לינואר 2009, במהלך מבצע "עופרת יצוקה", תקיפות שהביאו למותם של 21 פלסטינים חפים מפשע, בני משפחת א-סמוני.

בעקבות האירוע נערך תחקיר מבצעי, ולאחר עיון בממצאיו הורה הפרקליט הצבאי הראשי דאז, האלוף (במיל') אביחי מנדלבליט למשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לפתוח בחקירה פלילית, אשר העלתה כי מלכא הורה על התקיפה מבלי להיות ער למידע המודיעיני סביב המבנה ולהימצאות אזרחים בקרבת אזור התקיפה. בעקבות החקירה, הקפיא הרמטכ"ל באותם ימים, רב אלוף (במיל') גבי אשכנזי, את קידומו של אל"מ מלכא במסלול הפיקודי-המבצעי. במקביל, בחן הפרקליט הצבאי הראשי את אחריותו הפלילית של המח"ט בגרימת מותם של התושבים הפלסטינים, אשר כאמור, לא נטלו חלק ישיר בלחימה, לאחר שנמצא כי כל התקיפות במהלך האירוע בוצעו בהוראתו. מלכא יוצג במהלך הפרשה על ידי הסנגור הצבאי הראשי, אלוף משנה אודי בן אליעזר.

"לא חרג משיקול הדעת הסביר"

הפרקליט הצבאי הראשי הנוכחי, תא"ל עפרוני קבע כי "החקירה הפריכה לחלוטין את ההאשמות החמורות שהוטחו בצה"ל על-ידי גורמים שונים, לפיהן התקיפות שבוצעו כוונו במודע ובמישרין נגד אזרחים שלא נטלו חלק ישיר בלחימה, או שנעשו מתוך פזיזות או קלות דעת ביחס לאפשרות שאזרחים כאמור ייפגעו כתוצאה מתקיפות אלה. משכך, נשמט גם הבסיס להאשמות כי באירוע זה בוצעו פשעי מלחמה, אשר לפי המשפט הבין-לאומי להתהוותם נדרש יסוד נפשי מסוג מחשבה פלילית". עוד קבע הפרקליט הצבאי הראשי כי הגורמים המעורבים במקרה, ובראשם המח"ט מלכא, לא נהגו ברשלנות באופן המטיל עליהם אחריות בפלילים, וכי החלטותיו של מלכא לא חרגו ממתחם שיקול הדעת של "מפקד צבאי סביר" בנסיבות דומות.

אילן מלכא אלוף משנה מפקד חטיבת גבעתי, מאי 2012. דובר צה"ל
הפצ"ר החליט שלא פעל ברשלנות. אל"מ מלכא עם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי/דובר צה"ל

הפצ"ר הדגיש בהחלטתו כי הנסיבות המבצעיות של מבצע "עופרת יצוקה" בכלל, אשר התנהל ברובו בסביבה עירונית מאוכלסת בצפיפות, ובפרט של האירוע שבמוקד חוות הדעת, אשר קדם לו ירי טיל מסוג RPG לעבר כוחות צה"ל ששהו באזור, השליכו על האופן שבו נבחנו ההחלטות שקיבל המח"ט במהלך האירוע. עם זאת, הדגיש הפצ"ר כי האירוע מחייב הפקת לקחים משמעותית ברמה המערכתית, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. בהקשר זה העלה הפצ"ר בפני הרמטכ"ל שורה של המלצות בהיבטים שונים, אשר הופנו כבר לעבודת מטה בצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הפצ"ר מצא כי איש מן הגורמים המעורבים, ובראשם המח"ט, לא נהג ברשלנות בנסיבות העניין, וכי אין מקום להורות על נקיטה בצעדים משפטיים כלשהם ביחד למי מהגורמים המעורבים באירוע. הפצ"ר הדגיש כי האירוע מחייב הפקת לקחים כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד"

(עדכון אחרון: 19:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully