וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה למחאה: מהפכת הדיור הגדולה

אייבי נאמן

29.4.2012 / 9:42

הכינוי התקשורתי שהוצמד לרפורמה המתוכננת בבנייה, "חוק המרפסות של ביבי", מחמיץ את השינוי שהוא מגלם בתוכו. החוק נועד להפשיר את הביורוקרטיה המטורפת של כל הוועדות העוסקות בהיתרי בנייה ותכנון, ויחולל מהפכה. אמנם עד ששוק הבנייה ייהנה מפירות החוק תידרש תקופת מעבר ארוכה, אך בסוף התהליך יוצף השוק בדירות במחירים נמוכים. בלי שהעיתונות תחוש בדבר, מבצע ראש הממשלה את מהפכת הדיור הגדולה והאמיתית. החלטת הממשלה מלפני שבועות אחדים על פינוי שדה דב וקביעת מועדים בתוך שנת 2012 לקבלת כל ההחלטות הקשורות לפינוי - מסמנות את מהפכת הדיור הגדולה.

תל אביב מנווטת את מחירי הדיור בישראל. כשמחירי הדיור בתל אביב עולים, הם עולים גם צפונה ודרומה משם. כברעידת אדמה, מוקד הרעש הוא בתל אביב, וככל שאתה מתרחק מהמוקד, כך הרעש חלש יותר אך מורגש.

פינוי שדה דב יביא לכך שבאזור המשתרע מהירקון עד הרצליה, לאורך שפת הים, ישתחררו שישה קילומטרים שבגלל מגבלות התעופה נשארו ריקים לחלוטין.

מהפכת הדיור האמיתית

האדריכל ישראל גודוביץ, מהנדס העיר תל אביב לשעבר, הכין תוכנית מדגמית, המוכיחה אפשרות בנייה של כ-60 אלף יחידות דיור במגדלים הצופים לים, של עשרות אלפי יחידות דיור בר השגה, של מספר דומה של חדרים בכ-20 בתי מלון, ושל כ-350 אלף מטרים רבועים של שטח מסחרי.

ברגע שבו יידע השוק כי מספר הדירות בתל אביב כמעט יוכפל, יתחיל תהליך מהיר של ירידת מחירים עוד טרם ההיצף העתידי. סביר להניח כי בתוך זמן קצר יירדו מחירי הדירות בתל אביב בשיעור של בין עשרה ל-20 אחוזים. ההדף יביא להורדה ניכרת של מחירי הדירות בישראל כולה.

זוהי מהפכת הדיור הגדולה בישראל. היצף של דירות וירידת מחירים מתמשכת, בעוד המוקד הפעיל של התהליך הוא תל אביב. מחיר הקרקע בתל אביב גבוה, אבל האוויר הוא חופשי וללא עלות. לכן תשתית הקרקע של בית בן ארבע קומות או 40 קומות זהה. כשאין מגבלות תעופה, אפשר לבנות 16 מגדלים שיניבו 160 דירות, כשלכל הדירות הנוספות אין עלות קרקע. בממוצע יירדו מחירי הדירות בכל בניין ב-25 אחוזים.

מאחר שראש הממשלה דוחף לפינוי מהיר ומיידי של שדה דב, זאת ההזדמנות לצאת כבר היום בתחרות בין טובי האדריכלים בישראל וברחבי העולם על דמותה העתידית של תל אביב. על משרד הפנים להקפיא את תוכניות הבנייה המבוססות על קיום שדה דב ואת המגבלות שהטיל.

לפנינו מהפכת דיור אמיתית - מהפכה מהירה, בעלת השפעה מיידית. כשחוק המרפסות יצטרף למהפכה, נוכל לצפות למדינה המאפשרת דיור בר השגה לכל אזרחיה. באופן מוזר, פינוי שדה דב הוא התשובה והפתרון למחאה החברתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully