וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלבים, חתולים וזיקוקי דינור: בשבילכם זה כיף, בשבילם זה סיוט

אתי אלטמן

24.4.2012 / 14:14

רגע לפני חגיגות יום העצמאות, ההמולה ורעש הזיקוקין, אתי אלטמן, יו"ר עמותת "תנו לחיות לחיות" מבקשת מכם לשמור על חיות המחמד שלכם, ומסבירה איך. חג שמח

יום העצמאות ה-64 למדינת ישראל עומד בפתח. ורבים ייצאו לחגוג ולבלות במהלך החג. רבים מתושבי ישראל מגדלים חיית מחמד בבית, כלב או חתול, ויש הנוהגים לצרף את חיית המחמד לחגיגות החג.

תבינו, כלבים בכלל לא רוצים לראות זיקוקים

פחדי כלבים מרעשי זיקוקים. ShutterStock
כלבים וחתולים הם בעלי שמיעה מצוינת, והרעש מכניס אותם ללחץ/ShutterStock

בערב החג קיימת תכונה רבה במרכזי הערים והיישובים. מתגברים רעשים של המולת בני האדם ברחובות, רכבים רבים שחלקם משמיע צפירות, מוזיקה רועשת, קולות של צהלות, פטישים וזיקוקי דינור הנשמעים למרחוק, וכן קולות ההילולה והשמחה הרבה המגיעים ממופעי הבמות.

לחיות המחמד שלנו חושים מחודדים במיוחד, והן קולטות את כל הרעשים הללו בעוצמה רבה וביתר רגישות. לעתים הן חשות בדברים העומדים להתרחש עוד לפני שאנו, בני האדם, קולטים אותם בחושינו. לכן, כל ההמולה המתרחשת בחוץ בערב החג עלולה לגרום להן ללחץ נפשי וחרדה.

כלבים וחתולים רבים הולכים לאיבוד ביום העצמאות בכל שנה

חתול כסוף פרווה עם זנב טבעות יושב על אדן חלון. ShutterStock
סגרו את חלונות הבית, ואל תאפשרו לחתול לצאת בימי החג, בשל הסכנה שייבהל ויילך לאיבוד/ShutterStock

רצוי להרגיע את בעלי החיים, ללטפם, לדבר אליהם בטון השמור לקשר המסוים בינכם לבין החיות האהובות. רצוי להגיף תריסים על מנת לתת להם תחושת ביטחון.

חתולים: את חתול הבית אין להוציא כלל מהבית בערב החג, גם לא לחצר. עקב כל ההמולה, הרעש וזיקוקי הדינור הוא ללא ספק ייכנס למצוקה ולהלם. במצב כזה חתולים נוהגים לנוס על נפשם, או אז הם עלולים למצוא עצמם במקום לא מוכר וייתכן שיילכו לאיבוד ולא יימצאו את הדרך חזרה. דאבון הלב שלנו, יחד עם חוסר האונים, האומללות והאימה של חתול הבית, שהלך לאיבוד ואינו מסוגל לדאוג לעצמו, הינם טרגדיה שאסור שתתרחש.

כלבים: מדי שנה חוזרים המראות קורעי הלב של כלבים שהלכו לאיבוד בערב החג, ומוצאים עצמם משוטטים ברחובות במקומות זרים להם. חלקם לעולם לא ימצאו את בעליהם. לכן, בערב החג רצוי מאוד לא לקחת את הכלבים עמנו לחגיגות. עבורנו זוהי חגיגה וחוויה משמחת, אולם להולכים על ארבע זהו סיוט ארוך ומתמשך של התנהלות בתוך רעש, צפיפות, דוחק וקולות רמים, הנשמעים להם מאיימים.

גם אם הכלב קשור ברצועה, תמיד קיימת הסכנה שהוא יצליח להתנתק מהשרשרת ומהקולר, וברגע אחד להיבלע בין המון האנשים הזרים וללכת לאיבוד. גרוע מכך עלול לקרות כאשר נוסעים לחגוג בערים אחרות ובמקומות רחוקים, שזרים לכלב ואינם מוכרים לו כלל. ובכל מקרה, יש להתקין על קולר הכלב פרטים מזהים של בעליו או שבב באוזנו, כדי למנוע שברון לב לבעלים האוהבים, ולכלב, שהוא חלק מהמשפחה.

לקחת את הכלב למנגל?

נופשים ומטיילים בפארקים, פסח 2011. נמרוד סונדרס
פשוט תשאירו את מוקי בבית, אבל אם אתם בכל זאת לוקחים אותו איתכם.../נמרוד סונדרס

ביום העצמאות עצמו רבים נוהגים לצאת לחיק הטבע, לפיקניקים, למנגלים ולטיולים, והכלב מהווה חלק בלתי נפרד מהמשפחה ומתלווה באופן טבעי. רבים נוהגים לתת דרור לכלב לרוץ חופשי.

אל תשכחו שהכלב נמצא במקום שאיננו מכיר, עם ריחות זרים לחלוטין, ואם תסיטו את תשומת לבכם ולו לשניות אחדות ממנו, הוא עלול ללכת לאיבוד ולהיבלע בהמולה שמסביב. שימרו על כלבכם. הקפידו לשים עליו עין ולדאוג מראש לרצועה ארוכה במיוחד, שתעניק לו הרגשת חופש, ועם זאת תשמור עליו מכל משמר.

גם לכלב מגיעה הפסקת מים ואוכל

כלב פוקס טרייר בהפסקת קפה. ShutterStock
הוא מוציא יותר אנרגיה מכם, שימו לידו קערת מים ואוכל/ShutterStock

הכלב מוציא בזמן נתון יותר אנרגיה מאשר בני האדם. מוטלת על הבעלים החובה לדאוג לצרכיו הבסיסיים גם מחוץ לבית: כלי מים ואוכל שיונחו בקרבת הכלב ובמקום קבוע (הקפידו לשמור על הניקיון במרחבים השונים העומדים לרשות המטיילים. על הבעלים לאסוף את צרכיו של הכלב ולזרוק בפח האשפה).

ודאו שהחג יהיה שמח ובטוח לכם ולהולכים על ארבע, וזכרו שאתם האחראים לשלומם ולבטחונם, ושהם שמים את חייהם בידכם. אני מאחלת לכל עם ישראל חג עצמאות שמח, ושיבואו עלינו תקופות טובות של שגשוג כלכלי, כבוד הדדי, פרגון וחמלה.

הכותבת היא דוברת וממייסדי עמותת "תנו לחיות לחיות"

ניתן לתרום באמצעות אתר העמותה בכתובת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully