וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי: הכנסת בדיון פגרה מיוחד על חוק יסוד החקיקה

פנחס וולף

18.4.2012 / 12:22

חברי הכנסת דנים בהצעת החוק של שר המשפטים לפיה הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי בג"ץ". כמו כן, דנים הח"כים גם בחוק הסדרת המאחזים. צפו בשידור החי

שידור חי: הדיון במליאה הכנסת

LIVE

(צילום: ערוץ הכנסת)

הכנסת מקיימת בשעה זו (רביעי) דיון פגרה מיוחד בנושא הצעת חוק-יסוד החקיקה של שר המשפטים יעקב נאמן לפיה הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי בג"ץ".

על פי ההצעה, רשות שיפוטית שתבקש לבטל חוק במסגרת טיפול בתיק מסוים תצטרך להעביר את ההכרעה לעליון, כאשר בתחילה הנושא יידון בהרכב של שלושה שופטים. רק אם השופטים יחליטו שכדי להכריע בתיק מוכרחים להכריע בדבר חוקיות החוק, הם יעבירו את הסוגיה להרכב מורחב של תשעה שופטים ומעלה, שיחליט סופית האם לבטל את החוק או לא.

אך גם זה לא סוף פסוק: הכנסת תוכל להחליט בהליך חקיקה מחודש שלמרות פסיקת בית המשפט, החוק יהיה תקף. לשם כך יידרש רוב של 65 חברי כנסת, והחוק החדש יהיה תקף לחמש שנים, אם כי ניתן יהיה להאריכו לחמש שנים נוספות פעם אחר פעם.

ל-"חוק יסוד: החקיקה" משמעויות רבות, ולמעשה הכוונה היא להסדיר בחוק את סמכויות החקיקה של הכנסת, שמעולם לא הוגדרו בחוק עד כה - והנהלים פועלים על פי הגדרות תקנון הכנסת. יש לציין כי היו מספר נסיונות לעשות זאת עד כה, אולם כולם נכשלו. זאת תהיה הפעם הראשונה שהאופן בו מתנהלת החקיקה בישראל תוגדר בחקיקה. יחד עם זאת, מדובר בהצעה שעליה לעבור, ככל חוק, עוד דרך ארוכה עד לאישור סופי.

הכנסת דנה גם בנושא בית המכפלה בחברון

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מתח אתמול ביקורת על הצעת החוק שגובשה ללא שיתוף שופטי העליון. "בנוסח הנוכחי מעוררת הצעת החוק קשיים לא מעטים. על כן, יש מקום לדיון מעמיק בהצעה, לשיתוף פעולה ולדיאלוג בין כלל הגורמים הרלוונטיים לשם שמירה על כך שהצעת החוק תבצר את משטרנו החוקתי, ולא תהווה 'בכיה לדורות'", אמר גרוניס.

מליאת הכנסת דנה בשעה זו גם בנושא בית המכפלה בחברון והצעת חוק להסדרת מאחזים לא חוקיים. הישיבה, אליה הגיעו גם תושבי שכונת האולפנה היושבים ביציע, מתקיימת לאור בקשתם של חברי הכנסת דני דנון (ליכוד) וזבולון אורלב (הבית היהודי). בשם הממשלה ישיב השר בני בגין. דנון קרא לראש הממשלה לפטר את שר הביטחון וקרא לשר בגין "להמשיך את דרך אביו ולתמוך בהצעתי להחיל ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון".

כאשר יו"ר הקואליציה ח"כ זאב אלקין הזכיר בדיון במליאה את העובדה שהרשות הפלסטינית גוזרת גזר דין מוות על פלסטינים שמוכרים בתים ליהודים, אמר יו"ר הכנסת ראובן ריבלין כי, "אני חושש שפה בכנסת יחוקקו חוק שמי שימכור בית לא ליהודי יהיה גזר דין מוות. לא יקום ולא יהיה". בתגובה, אמר לו אלקין: "אני חושב שהחשש שלך לא במקום".

עוד באותו נושא
גרוניס נזף בשר נאמן: "חוק עוקף בג"ץ - בכייה לדורות"
הצעה: הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי" בג"ץ
דעה: חוק יסוד החקיקה - צעד חשוב להשלמת החוקה

  • עוד באותו נושא:
  • חוק
  • הכנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully