וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך: לדאוג גם למחוננים

אהרון לפידות

16.4.2012 / 9:49

מדינת ישראל מתגאה, בוודאי בצדק, בתעשיית ההיי-טק שלה. מרכזי הפיתוח בארץ מוערכים כמשניים רק לאלה שבעמק הסיליקון בארה"ב, ופיתוחים רבים בתחום התקשוב הם פרי מוחם של מדענים וממציאים ישראלים. היכולת יוצאת הדופן של ישראל בתחום זכתה להכרה בינלאומית וכמעט לכל השמות הגדולים בעולם הזה יש ייצוג בארץ.

הבסיס להצלחה הלאומית בתחום הזה הוא החינוך הטכנולוגי המתקדם, ובייחוד - התלמידים המחוננים. הם הם הקטר שיעיף את התעשייה הזאת קדימה גם בעתיד. כל השקעה בהם היא השקעה נטו בעתיד המדינה.

אבל למרות המודעות המוצהרת של משרד החינוך לקידום החינוך הטכנולוגי, מגלה המשרד קוצר הבנה בתחום הצרכים של תלמידים מחוננים. תלמיד מחונן נזקק לחינוך מיוחד - ממש כמו שתלמיד חלש במיוחד נזקק לחינוך מיוחד מסוג אחר. אלה שני קצות הסקאלה, אבל הם מצויים על רצף אחד, ובמהותם הם אינם שונים זה מזה.

תלמידים מחוננים סובלים משעמום קטלני בכיתה רגילה. לפני שאובחנו ככאלה הם נחשבו לתלמידים נעדרי יכולות ולגורם מפריע למהלך השיעורים. כדי לפרוח ולמצות את כישרונם, הם צריכים גירויים חזקים יותר ומאתגרים יותר, שייתנו דרור ליצירתיות שלהם ולחשיבתם המקורית. בקיצור, הם זקוקים לתשומת לב מיוחדת. אני יודע את זה מניסיון אישי, כי יש לי בן שעבר את המסלול הזה.

משרד החינוך משקיע פחות בתלמידים המחוננים

אלא מאי? משרד החינוך שמרבה להשקיע - ויבורך על כך - בתלמידים החלשים, ועושה מאמץ אמיתי לצמצם פערים חברתיים באמצעות שיפור החינוך לשכבות החלשות - מתחשב הרבה פחות כשהדברים מגיעים לתלמידים החזקים. אין מספיק כיתות מחוננים ואין מספיק השקעה במסלול הזה, שאמור, בסופו של דבר, להחזיר את ההשקעה בו בריבית דריבית.

קחו לדוגמה את תחרות הרובוטיקה, שמאורגנת על ידי עמותת First הבינלאומית (עם זיקה ל"לגו"). התחרות מקיפה מאות אלפי תלמידים בעולם, והמנצחים מוזמנים לאולימפיאדת רובוטיקה בסנט לואיס. אבל המימון של שיגור התלמידים לאולימפיאדה - ואף של מלוויהם(!) - נופל בישראל על ההורים. מדובר בכ-16 אלף שקלים, וברור, אם כבר מדברים על שוויון הזדמנויות, מי יוכל לנסוע לסנט לואיס ומי יישאר בבית.

לאור מחאת ההורים נעתר משרד החינוך לממן חצי מעלות כרטיס הטיסה - טיפה בים ביחס להוצאה הכללית. המשרד טוען כי התחרות היא לא מטעמו וכי ההתחשבות בתלמידים במימון חצי הכרטיס חריגה. זו טענה מקוממת. הפעילות מתקיימת במסגרת בית הספר, ולגמר התחרות, שנערך בהיכל נוקיה, הגיע שר החינוך והצטלם עם התלמידים הזוכים. אם התלמידים הישראלים יזכו במקום מכובד בתחרות העולמית - אני משוכנע שמשרד החינוך יפרסם קומוניקט בנדון ויתגאה בהישג.

אז שותפות בהצלחה - כן, אבל מימון העלויות - לא? לתשומת לב שר החינוך וגם שר המדע. שווה להתאמץ ו"לגרד" תקציבון מגוחך כדי לאפשר לקבוצת מצטייני הרובוטיקה לייצג אותנו בכבוד בתחרות העולמית. את הפירות נקטוף כולנו, ולא בעוד זמן רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully